#

Голова компанії ДТЕК Київські регіональні електромережі" Віталій Шайда: Перейменування "Київобленерго" – це частина плану ДТЕК

04.12.2020 08:12
Голова компанії ДТЕК Київські регіональні електромережі" Віталій Шайда: Перейменування "Київобленерго" – це частина плану ДТЕК

У 2019 році ПрАТ "Київобленерго" (нині - ДТЕК Київські регіональні електромережі) сплатило до бюджету країни 683 млн грн та увійшло в ТОП-100 найбільших платників податків України. Про діяльність компанії в 2020 році та плани в наступному "Моя Київщина" поспілкувалася з генеральним директором компанії Віталієм Шайдою

- Що змінилося в компанії після того, як Ви її очолили у травні 2019 року?

- У травні 2019 року ДТЕК Київські регіональні електромережі (у минулому – Київобленерго) увійшов до енергетичного холдингу ДТЕК. Компанія проаналізувала стан мереж і розробила план якісного оновлення енергетичної інфраструктури Київської області. Серед пріоритетних технічних напрямків були виділені: скорочення тривалості ліквідації аварій і побудова простої та зрозумілої системи приєднань. ДТЕК Київські регіональні електромережі комплексно підійшов до вирішення питання.

Енергетики провели реконструкцію підстанції 110/10 кВ "Ірпінь" та "Нові Петрівці", що забезпечило надійне електропостачання для Ірпінського та Вишгородського районів. У найпроблемнішому Бориспільському районі енергетики оновили 18 розподільчих підстанцій і встановили 34 нових розвантажувальних підстанцій, відремонтували 124 км повітряних ліній 0,4-10 кВ та 7,1 км кабельних мереж 10 кВ. Також у області ДТЕК Київські регіональні електромережі відремонтував близько 5 000 км ліній 0,4-110кВ. Завдяки цьому в компанії за рік досягли скорочення середнього часу ліквідації аварій удвічі – із 5-8 до 2-4 годин. До кінця року компанія інвестує понад 342 млн грн у модернізацію, реконструкцію підстанцій та мереж. Завдяки цьому енергетики забезпечать надійне та безперебійне електропостачання понад мільйону побутовим і бізнес-клієнтам у Київській області.

Крім того, ДТЕК, турбуючись про клієнтів, змінив внутрішні процеси в компанії і перевів більшість послуг в онлайн. Так, якщо рік тому лише 20% популярних послуг можна було замовити онлайн, то зараз цей відсоток збільшився до 50%. Компанія вже запустила послугу планування точної дати візиту монтера та подачі заяви на приєднання до мереж через веб-сайт, мобільний додаток "Мережі онлайн" і відкриває перший сучасний центр обслуговування клієнтів у м. Ірпінь. Тривалість виконання стандартних підключень знизилася в 3 рази – із 63 днів у 2018 році до 26 днів у 2020 році. У той час як законодавством передбачено 45-60 днів. І компанія продовжує працювати в цьому ж напрямку.

- Змінилися назва компанії. А чи зміниться від цього якість надання послуг?

- За результатами загальних зборів акціонерів компанії назву ПрАТ "Київобленерго" було змінено на ПрАТ "ДТЕК Київські регіональні електромережі". Перейменування компанії – це частина плану ДТЕК із трансформації ДТЕК Київські регіональні електромережі в сучасну сервісну компанію. Розуміючи потреби наших клієнтів компанія оновлюється, як зовнішньо, так і внутрішньо. Щоб стати сучасною сервісною компанією та надавати якісний сервіс і послугу електропостачання, компанія надалі модернізуватиме інфраструктуру електромереж та інвестуватиме в цифровізацію сервісів, щоб у наших клієнтів було світло та комфорт.

- Наскільки популярною є послуга заміни лічильника "під ключ", адже це хороша можливість для економії коштів?

- Багатозонний або "розумний" лічильник, як вже звично його називаємо, дозволяє клієнтам заощаджувати. Адже з його допомогою вони можуть споживати електричну енергію тоді, коли вона коштує дешевше. Такі прилади дозволяють їх власникам користуватися зручним та вигідним двозонним тарифом (день/ніч). Якщо вартість кіловатів удень (із 7:00 до 23:00) становить: до 100 кВт/г — 0,9 грн за кіловат-годину, а вище 100 кВт/г — 1,68 грн за кіловат-годину, то вночі (з 23:00 до 7:00) тариф удвічі нижчий: до 100 кВт/г — 0,45 грн, а понад 100 кВт/г — 0,84 грн. Для того, щоб мати можливість користуватися зонами тарифу, і потрібні подібні прилади обліку.

Клієнт може й самостійно встановити собі такий прилад обліку, якщо в нього є така потреба та бажання. Для цього ДТЕК Київські регіональні електромережі запровадив спеціальну комплексну послугу для встановлення таких лічильників клієнтам під ключ. Комплексна послуга, що включає в себе вартість багатозонного приладу обліку, послуг із монтажу (встановлення) та опломбування варіюється залежно від типу лічильника від 1811,06 грн для однофазного приладу обліку та від 3375,80 грн для трифазного. Клієнт може й самостійно придбати багатозонний лічильник і замовити його монтаж та параметризацію в компанії.

За 9 місяців 2020 року компанія надала комплексні послуги клієнтам по встановленню та заміні лічильників у кількості 6559 шт., зокрема й монтажі по нових приєднаннях - 4199 шт. та заміни існуючих засобів обліку в кількості – 2360 шт.

Якщо клієнт сам хоче встановити зонний лічильник - процедура достатньо проста. Доступна в Центрах обслуговування клієнтів або в дистанційному режимі – на офіційному сайті за покликанням https://www.dtek-krem.com.ua/ua/services, а також можна надіслати звернення на електронну адресу info.koe@koe.vsei.ua. Таким чином, клієнт звертається до компанії (особисто в ЦОК або через дистанційні канали), робить замовлення, обирає прилад обліку, заповнює необхідні документи, оплачує послуги, йому призначають день для встановлення лічильника та встановлюють у вибраний день прилад обліку. До речі, лічильник не потрібно самостійно забирати. Фахівці самі привезуть лічильник і встановлять його.

- Які завдання ставить керівництво компанії на наступний рік?

- Щоб вирішити проблеми електропостачання на рівні розподільчих мереж ДТЕК Київські регіональні електромережі, ми розробили короткострокові та довгострокові плани з покращення електропостачання регіону та перспективного розвитку електромереж. Довгостроковий план – План розвитку електричних мереж на 5 років (2020-2024 роки). Короткострокові дії визначаються щорічною інвестиційною та ремонтними програмами. В усіх документах відображені наші плани: покрокові ремонти, будівництво, реконструкція та модернізація енергообладнання і мереж.

Для реалізації запланованих заходів необхідно інвестувати в реконструкцію та будівництво електричних мереж у період наступних 5 років близько 8 млрд грн. Закон передбачає, що розмір бюджету та проєкти, на які його можна спрямувати оператору системи розподілу, встановлює НКРЕКП. Сьогодні вони в рази менші за реальні потреби компанії для швидких змін. На сьогодні джерела фінансування обмежені тарифом і знаходяться в межах 200-300 млн на рік або близько 1 млрд грн на 5 років.

Ми проводимо роботи з реконструкції, будівництва, модернізації мереж, здійснюємо капітальні ремонти обладнання – у межах затвердженого НКРЕКП кошторису. Варто визнати, що цих коштів недостатньо, зважаючи на зношеність мереж та електрообладнання. Суттєво швидша реалізація програм із модернізації та посилення енергетичної інфраструктури можлива за умови змін підходу до тарифоутворення на послуги з розподілу електроенергії.

18 листопада 2020 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) затвердила проєкт рішення про встановлення тарифів на послуги розподілу електроенергії в 2021 році для ДТЕК Київські регіональні електромережі за методикою стимулюючого тарифоутворення.

Відповідно до нової методики, обсяг запланованих інвестицій у покращення якості електропостачання ДТЕК Київські регіональні електромережі збільшиться на 275 млн грн порівняно з 2020 роком. Інвестиції в покращення інфраструктури електромереж на території ліцензійної діяльності компанії (Київська область) складуть 618 млн грн. Для порівняння, у 2020 році інвестиційна програма компанії, сформована за методикою "Витрати +", менша на 44% і становить 343 млн грн.

Тож, у 2021-му плануємо зосередитися на реконструкції та модернізації електромереж та обладнання в Київській області. Та головне наше завдання – робити все для того, щоб кожному з понад 1 млн наших клієнтів було забезпечене надійне електропостачання. Наші працівники робитимуть усе від них залежне для цього.

Основними завданнями, яке ставить перед собою компанія, а також це відображено стратегії розвитку до 2024 року, є будівництво нових об’єктів електричних мереж та забезпечення працездатності чинної мережі - реконструкція та технічне переоснащення підстанцій і ліній електропередачі, збільшення пропускної здатності ЛЕП 110 кВ. Ми прагнемо забезпечити потреби клієнтів в електроенергії та підвищити надійність енергопостачання Київщини.

Компанія запланувала реконструювати ПС "Жуляни", що забезпечить надійність електропостачання клієнтам Києво-Святошинського району. Також побудувати ПС "Козин" в енергодефіцитному Обухівському районі та ПС "Софіївська". Термін реалізації проєктів 2020-2025 рр. Ці райони розбудовуються дуже швидкими темпами, тому підсилення мереж є одним із пріоритетних для компанії

Ще один напрям – це цифровізація диспетчерського управління з використанням "розумних" технологій Smart Grid. Реалізація проєкту запланована протягом 2021 – 2025 рр. Це дозволить значно оперативніше виявляти та усувати аварії. Цифрові технології дозволять нам бачити аварії в режимі реального часу та відповідно швидше їх ліквідувати.

Ми й надалі плануємо покращити клієнтський сервіс і хочемо запропонувати клієнтам нові продукти, створити зручні цифрові сервіси. Наше завдання – зробити спілкування наших клієнтів з компанією зручним і корисним.

- Яка середня заробітна плата у співробітників підприємства? Чи планується підвищення?

- Незважаючи на складну економічну ситуацію у країні та енергетиці, компанія повністю виконує свої зобов'язання перед співробітниками. В умовах карантину та тимчасової зміни деяких режимів роботи в компанії не скорочували та не виводили в простій персонал, не урізали зарплати. У червні був проведений щорічний перегляд заробітної плати. При підвищенні заробітних плат компанія, окрім фінансових можливостей, обов'язково враховує рівень доходів в інших компаніях на ринку для забезпечення співробітникам гідного рівня оплати праці.

- Яка приблизна вартість підключення нових абонентів до мережі? Як проводиться розрахунок?

- Залежно від потужності та відстані розрізняють два типи приєднань:

Стандартні приєднання - нові підключення до мереж оператора системи розподілу (ОСР), не перевищують 300 метрів по прямій лінії від місця забезпечення потужності до місця приєднання та не більше 50 кВт включно. Як правило, замовниками стандартних приєднань є побутові споживачі, яким потрібні нові або додаткові потужності для невеликих будинків, приватних будинків і квартир.

Нестандартне приєднання - приєднання до електричних мереж електроустановки, в умовах приєднання якої ступінь напруги в точці приєднання та точці забезпечення потужності не збігаються і / або при перевищенні числовим значенням для стандартного приєднання, приєднання до електричних мереж підприємства, який не є ОСР.

Вартість стандартного та нестандартного приєднання затверджується згідно з постановою НКРЕКП. Для визначення орієнтовної вартості послуги приєднання можна скористатися калькулятором НКРЕКП для стандартного приєднання та калькулятором НКРЕКП нестандартного приєднання.

- У пристоличному регіоні дуже часто спостерігаються відключення, що пов’язано з великим навантаженням на мережу. Як цю проблему можна вирішити?

- Підвищення якості напруги та зменшення відключень електроенергії через аварійний стан електромереж – два ключових вектори роботи, на яких зосередилися енергетики ДТЕК Київські регіональні електромережі, особливо в районах поблизу столиці, що розбудовуються швидше за інші, - Бориспільському, Обухівському, Броварському, Києво-Святошинському та Ірпінському. Компанія цього року вкладає майже 190 млн грн у реконструкцію електромереж та в оновлення обладнання трансформаторних підстанцій і розподільчих пунктів цих районів Київщини.

Ці території навколо столиці розбудовуються дуже швидкими темпами. Підтвердженням тому є кількість нових приєднань до мереж ДТЕК Київські регіональні електромережі – коли клієнти хочуть підключити об’єкти нової забудови чи збільшити існуючі потужності. Їх майже в десять разів більше, ніж в інших районах області. Із початку року в цих районах здійснили 6 063 нових підключень до мереж. Для порівняння в Білоцерківському, Яготинському, Рокитнянському, Баришівському та Миронівському районах за той же період до мереж приєднали 615 нових клієнтів.

За січень-вересень 2020 року в Бориспільському, Обухівському, Броварському, Києво-Святошинському та Ірпінському районах Київщини енергетики компанії оновили майже 800 км траси ліній електропередачі та обладнання на 400 трансформаторних підстанціях, розчистили понад 400 км траси від гілок дерев, що часто стають причиною аварійних відключень. До кінця року фахівці ДТЕК Київські регіональні електромережі оновлять ще понад 200 км траси електропередачі й обладнання на 108 трансформаторних підстанціях, а також розчистять ще близько 200 км траси від аварійних дерев. Ці заходи забезпечать мешканців Бориспільського, Обухівського, Броварського, Києво-Святошинського та Ірпінського районів якісним та безперебійним електропостачанням.

Загалом із початку року в Київській області енергетики виконали ремонт:

-          майже 4 000 км ліній електропередачі;

-          майже 2 000 трансформаторних підстанцій;

-          26 високовольтних підстанцій;

-          розчистили 3 000 км трас повітряних ліній від гілок аварійних дерев;

Енергетики планують до кінця року ще відремонтувати:

-          1200 км ліній електропередачі;

-          239 трансформаторних підстанцій;

-          18 високовольтних підстанцій;

-          розчистити понад 1000 км трас повітряних ліній від гілок аварійних дерев;

Щоб забезпечити клієнтів надійним та безперебійним електропостачанням, спеціалісти компанії працюють 24/7.

- Чи є на території області населені пункти, які досі не електрифіковані?

- У компанії такі дані не зафіксовані.

- Скільки коштів заборгували жителі Київщини перед компанією, та як плануєте стягувати заборгованість?

- Станом на 1 жовтня 2020 року мешканці Київської області заборгували за електроенергію 39,319 млн грн. Борг у мешканців області виник ще до 1 січня 2019 року, до запуску реформи на ринку електроенергії. Тоді сьогоднішній оператор системи розподілу ДТЕК Київські регіональні електромережі виконував не тільки функцію розподілу електроенергії, але і її поставки/продажу. Уже у квитанціях за січень 2019 року заборгованість за минулі періоди не вказувалася, адже продавати електрику споживачам столичного регіону почала інша компанія – постачальник універсальних послуг.

Здебільшого суми заборгованостей невеликі до 500 грн. Але за законом навіть невеликий, на перший погляд, борг є підставою, аби клієнта від’єднали від електропостачання. Ми розуміємо, що бувають випадки, коли людина просто забула сплатити квитанцію або загубила її. Тому, аби не потрапити в неприємну ситуацію та не залишитися без світла, ми звертаємося до мешканців області, щоб вони уважно перевірили наявність заборгованості. У разі несплати боргу компанія, відповідно до передбаченого законодавством порядку, повинна відключити боржників від електропостачання. Повторне підключення може коштувати від 282 грн до 819 грн. І воно стане можливим тільки після оплати боргу та займе до п’яти днів.

На щомісячній основі працівники ДТЕК Київські регіональні електромережі вручають рахунки споживачам із заборгованістю або повідомляють мобільним зв’язком, СМС та електронною поштою клієнтів про наявну заборгованість. Останнє, у чому ми не зацікавлені, бо звикли до партнерських стосунків, – подача позовів до суду та як результат відкриття виконавчих проваджень щодо примусового стягнення коштів.

Загалом станом на 01.10.2020 р. борг юридичних споживачів за використану електричну енергію перед ДТЕК Київські регіональні електромережі за минулі роки становить понад 29,6 млн грн. Найбільша сума боргу складає майже 3 млн грн. Найменша сума боргу – майже 200 тис. ДТЕК Київські регіональні електромережі застосовує лише передбачені чинним законодавством методи врегулювання заборгованості за спожиті клієнтами послуги.

- Як компанія бореться з крадіжками електроенергії, адже раніше це було досить масовим явищем?

- Несанкціоновані підключення становлять третину від загального числа складених актів про порушення. Усі такі підключення демонтуються при виявленні та складанні акта.

У 2019 році фахівцями компанії було виявлено 541 випадків несанкціонованого підключення до мереж юридичними особами та 1081 - побутовими клієнтами. У 2020 за 10 місяців - 384 і 621 відповідно.

Акти складаються у зв'язку із самовільним підключенням, пошкодженням приладів обліку або пломб, використанням високочастотних або імпульсних генераторів і інших пристосувань для зміни параметрів приладів обліку.

У компанії створено цілий напрямок для виявлення та протидії незаконним підключенням, в обов'язки якого входять:

- проведення рейдової роботи на предмет відповідності приєднаних електроустановок договірними умовами;

- проведення паспортизації та технічних перевірок вузлів обліку електроенергії;

- установка технічних вузлів обліку та формування балансових груп розподілу / споживання електроенергії;

- установка індикаторів / датчиків контролю впливу магнітним і високочастотним полями;

- організацію автоматизованого технічного і комерційного обліку електроенергії;

- проведення контрольних оглядів вузлів комерційного обліку електроенергії;

- проведення аналізу споживання електроенергії з урахуванням сезонних коливань;

- проведення аналізу та виконання обстежень споживачів, які отримали ТУ і ТР;

- контроль відключеного стану споживачів і ін.

Суми нарахувань за актами про порушення залежать від виду порушення та параметрів об'єкта. І можуть доходити до декількох мільйонів гривень. Величина донарахувань розраховується відповідно до процедури, передбаченої розділом 8.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Згідно з статею 188-1 Кримінального кодексу України, викрадення електричної енергії шляхом її самовільного використання без приладів обліку, результати вимірювання яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків, або внаслідок умисного пошкодження приладів обліку чи у будь-який інший спосіб, якщо такими діями завдано значної шкоди, - карається штрафом від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони завдали шкоду у великих розмірах, - караються позбавленням волі на строк до трьох років.

Читати "Моя Київщина" у Telegram
Антон Болбочан
журналіст