#

Надзвичайна ситуація: які наслідки для жителів Київщини

18.03.2020 13:30
Надзвичайна ситуація: які наслідки для жителів Київщини
Фото з мережі Інтернет

Київська область стала третьою, де запровадили надзвичайну ситуацію через поширення COVID-19. Раніше такий режим ввели в Чернівецькій та Житомирській областях. Що це означає та які наслідки матиме для жителів регіону, з’ясувала «Моя Київщина»  

Рішення про введення надзвичайної ситуації в Київській області через поширення коронавірусної інфекції прийняли сьогодні на позачерговому засіданні обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки КОДА. Так відреагували на звістку про перший лабораторно підтверджений випадок захворювання в регіоні. І це цілком очікувано, оскільки раніше такий режим був введений і в інших областях України та світу, де виявлені інфіковані. Тим паче, на Київщині виявлено кілька випадків захворювання. Серед них – і нардеп Сергій Шахов, який живе в селі Романків Обухівського району.

Про можливість запровадження надзвичайної ситуації і в столиці вже заявив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, адже там випадки захворювання теж зафіксовані. Такий режим вводиться, в першу чергу, для того, аби запобігти поширенню та розвитку епідемії, і практично не обмежує права громадян. Тому його ні в якому разі не потрібно плутати з надзвичайним станом.   

Кодекс цивільного захисту України визначає надзвичайну ситуацію як обстановку на окремій території, що характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення та спричинена, у нашому випадку, епідемією та може призвести до виникнення загрози життю та здоров’ю громадян.

Відповідно до законодавства України, є три категорії подібних заходів:

- підвищена готовність

- режим надзвичайної ситуації

- надзвичайний стан.

Останні дві стадії відрізняються, в першу чергу, механізмом впровадження. Оскільки, якщо для введення надзвичайної ситуації достатньо рішення Кабміну, то для запровадження стану необхідно рішення РНБО, Указ президента, а потім і затвердження Верховної Ради.

Різняться ці режими і жорсткістю. Зокрема, надзвичайний стан несе за собою тимчасове обмеження конституційних прав і свобод громадянина. Наприклад, з’являється трудова повинність, жорстко обмежується право на вільне пересування, людей можуть примусово залучати до різних протиепідемічних робіт, може вилучатися особистий транспорт для карантинних заходів, також в цей період не проводяться вибори, а мітинги і демонстрації взагалі забороняються тощо.

При введенні ж надзвичайної ситуації всіх цих заборон немає. Він скоріше запроваджується для органів влади, які мусять спрямувати свою діяльність на виправлення подібних обставин. Згідно з Кодексом цивільного захисту України, під час дії режиму громадяни мають право:

- отримувати достовірну інформацію про перебіг надзвичайної ситуації;

- бути забезпеченими засобами захисту;

- звернутися до органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань захисту від надзвичайної ситуації;

- на медичну допомогу, соціально-психологічну підтримку та медико-психологічну реабілітацію у разі отримання фізичних і психологічних травм;

- брати участь у роботах із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у складі добровільних формувань цивільного захисту.

Окрім того, громадяни зобов’язані:

- дотримуватися заходів безпеки;

- знати способи захисту від надзвичайної ситуації та дій у разі її виникнення, надання домедичної допомоги постраждалим, правила користування засобами захисту;

- повідомляти службі екстреної допомоги населенню про виникнення такої ситуації;

- дотримуватися протиепідемічного режиму.

Зокрема, жителів області закликають залишатися дома та працювати дистанційно, виходити на вулицю лише у випадках крайньої необхідності. У країні вже введена заборона залізничного, авіа- та автобусного міжміських та міжобласних пасажирських перевезень, а також закриті метрополітени. Не дозволяється перевезення більше 10 пасажирів у трамваях, тролейбусах, автобусах, які виконують регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах. Окрім того, заборонено проводити масові заходи, у яких бере участь більше 10 осіб. Мусять припинити свою роботу й заклади громадського харчування, торговельні центри й заклади розважальної діяльності, фітнес-центри, заклади культури. 

Також на цей період призначається керівник із запобігання всіх загроз, а, в разі необхідності, утворюється спеціальна комісія з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Для локалізації та знищення загрози державою мають залучатися всі необхідні засоби. Терміни, на які вводиться надзвичайна ситуація, законом не обмежуються і регулюються органами влади.

Тож, варто ще раз наголосити – наразі у трьох регіонах України введений лише режим надзвичайної ситуації. Звісно, він може стати перехідним етапом до більш жорстких заходів. Приміром, керівництво Житомирщини вже звернулося до РНБО з проханням ввести надзвичайний стан. Та, якщо ми будемо дотримуватися всіх правил та рекомендацій, запроваджених заходів безпеки буде достатньо для подолання інфекції, і ми вже скоро зможемо повернутися до звичного режиму життя.

Євгенія Любомирська, «Моя Київщина»

Читати "Моя Київщина" у Facebook