Приречені мучитися в маршрутках: хто поховав ідею автовокзалу "Теремки"
8 грудня виповнилося 8 років з часу помпезного відкриття автовокзалу «Теремки». Який закрили менш ніж за рік. Про історію цього «золотого» проєкту та причини його провалу читайте у матеріалі «Моєї Київщини»
«Це перший в Україні об’єкт у системі транспортної інфраструктури, фінансування якого здійснювалося за рахунок приватного інвестора. Очікується, що відкриття автовокзалу «Теремки» допоможе розвантажити транспортну інфраструктуру міста на 30-40%, звільнити центр столиці від заторів, поліпшить екологічну ситуацію в столиці». Такий заманливий анонс київська влада поширила напередодні відкриття автостанції. Уточнимо: її збудували за кошти компанії KAN Development (власник Ігор Ніконов) в якості сплати пайової участі мікрорайону Respublika.
На самій події мер Віталій Кличко перерізав червону стрічку і розповів, наскільки Києву потрібні такі перехоплюючі хаби – автостанції, куди автобуси привозитимуть пасажирів з Київщини та інших регіонів. Пропускна спроможність автовокзалу «Теремки» становила 450 рейсів та 9 тисяч пасажирів на добу. У перспективі цей показник планували збільшити до 800 рейсів на день. Але трохи більше аніж за півроку розпіарену автостанцію, вартість якої на той час становила $6 млн., закрили.
Її директор Олександр Колосовський у грудні 2017 року пояснював: проблема в тому, що влада не виконала обіцянку закрити Центральний, Південний автовокзали та автостанцію «Поділ», а також не виконує узгоджену програму розвитку перехоплюючих хабів на окраїнах столиці. У свою чергу співзасновник Ради з урбаністики Києва Григорій Мельничук наполягав на тому, що місту намагалися віддати непотрібну автостанцію майже за кілометр від метро. Цю відстань пасажирам, доводилось долати з речами. При тому, що автостанція Південна знаходиться поруч зі станції метрополітену.
Віддаленість від зупинок метро справді здивувала. Але спочатку йшлося про зручні шатли, які будуть підвозити пасажирів до метрополітену. Це взаємопов’язані речі: є пасажиропотік – ходять шатли, нема – собі у збиток ніхто не працюватиме. Якщо конкуруючі автостанції продовжували працювати, причому здебільшого з порушенням норм перевезення, очікувано, що приватна автостанція не витримала конкуренції з такими перевізниками. Як показала подальша історія, ніхто і не збирався реалізувати проєкт перехоплюючих хабів. Досі працюють старі автостанції. Не кажучи вже про маршрутки, для яких автостанція це «зупиніть біля он того стовпа».
У 2016 році ініціатива хаба на Теремках могла прибрати понад 400 рейсів
великих автобусів та 1000 маршруток з центру Києва, станом на зараз кількість
маршрутних таксі зросла ледь не вдвічі. Заїжджаючи в столицю, вони ще й
заробляють 15 грн. по маршруту, як київські. Підвезення до кінцевих зупинок
підземки зменшить прибутки приватних перевізників, але прискорить рух
пасажирів. Їхати до центру через корки тільки тому, що власник автопарку хоче
отримувати додатково за підвіз по Києву – платити за повітря.
Приватні перевізники, а це ціла мафія, мали ресурс щоб зацікавити київських чиновників, чинуш Фонду держмайна, який обіцяв, але не продав державні автостанції, експертів, котрі тоді дуже критикували ідею транспортних хабів на околицях Києва. Бо там також кияни живуть. Інтерес у тому, щоб усе лишилося, як було, мали й столичні забудовники. У березні 2019 року президент KAN Development Ігор Ніконов повідомив: непрацюючий автовокзал можуть переформатувати під офісний центр чи супермаркет. Відразу виникло запитання: автовокзал був завідома провальним проєктом й інвестор прогорів, чи забудовник нічого не втратив, оскільки отримав землю під автостанцією?
Згідно з Генпланом-2020 передбачалося відгалуження синьої гілки метро до Кільцевої дороги. Його спорудження мав оплатити приватний інвестор, адже тут планувалася масштабна житлова забудова. Під цю тему відкрили й автовокзал. У «Вікіпедії» досі можна знайти статтю про станцію підземки «Автовокзал «Теремки». Читаємо: «Станція, що проєктується на Оболонсько-Теремківській лінії Київського метрополітену, проміжна на запланованому відгалуженні лінії від станції «Іподром» в бік житлових масивів «Теремки-2», «Теремки-3» по розробці проєктно-кошторисної документації стадії «РД» на будівництво Оболонсько-Теремківської лінії метрополітену від станції «Виставковий центр» до Одеської площі. Наступна станція — «Вулиця Крейсера «Аврора». Та коли стало зрозуміло, що з метро не зрослося, автовокзал виявився економічно невигідним. Чого не скажеш про величезний ТРЦ Respublika неподалік.
Якщо всю цю історію восьмирічної давнини описати коротко, вийде наступне:
Київщина і далі їхатиме до столиці маршрутками-тарантайками, а не комфортними
автобусами, оскільки столична влада та київські забудовники провернули хитрий
ґешефт з автовокзалом «Теремки», куди, як обіцялося, мали прибувати зручні
сучасні автобуси. В успіх цієї комбінації, що дуже ймовірно, вклалися приватні
перевізники, які контролюють маршрутки з Київщини. Щоб продовжити маршрут
столицею і заробити на цьому додаткові мільйони. За 8 років відтоді столичні
чиновники, які на словах переймаються автомобільними корками у місті, так і не
взялися за давній проєкт спорудження перехоплюючих хабів біля крайніх зупинок
метро, який включав у себе обладнані, а не стихійні автостанції, паркінги та
європейський сервіс для людей.