#

Соціолог Андрій Єременко: Розвінчано чимало міфів, які поширювала російська пропаганда

09.03.2023 08:12
Соціолог Андрій Єременко: Розвінчано чимало міфів, які поширювала російська пропаганда
Андрій Єременко

Про соціологію в умовах війни, руйнацію популярних міфів, а також ситуацію з проведенням соціологічних досліджень на Київщині «Моя Київщина» поспілкувалася з Андрієм Єременком – засновником соціологічної компанії “АКТИВ ГРУП”  

- Насамперед розкажіть про історію створення вашої компанії. Як  відомо, заснована була в 2011 році групою однодумців, провідних спеціалістів. Але цікаво, що мотивувало до розвитку роботи в цьому напрямку, з якою командою стартували і, які пріоритетні пропозиції були визначені для рекламної компанії?

- Я починав працювати інтерв’юером. Потім став координатором соціологічної служби від інформаційної агенції. А далі вже почав робити все, що стосується соціології. З часом, зі своїх причин агенція повністю закрила цей напрямок. Відповідно я опинився в ситуації коли в мене є все – методологія, люди, команда, навіть клієнти, і можна займатись своєю справою. Агенція, яка нас по факту створила, дала мені великий досвід і можливість творити своє. Я створив свою компанію, зареєстрував і почав працювати.

Від початку, на самому старті, компанія була повністю сформована як соціологічне крило від інформаційної агенції, яка надала мені таку можливість. І в мене вже був повністю готовий кістяк. Певна клієнтура в нас також була, окрім того я почав ходити і активно спілкуватись по різних заходах, по різних круглих столах, розповідати про певні результати досліджень. І через деякий час, при потребі в певних дослідженнях, люди почали самі звертартись. І ми з командою отримали постійний потік замовлень. Далі вже почали переформатовувати роботу.  

- Ви маєте особисту формулу успіху, хотілось би почути від Вас, чим ви є кращі від інших?...

-  Уже років три, навіть більше, коли ми є багатофункціональною компанією і коли ми маємо всі нюанси для національної компанії. До прикладу, ми вже досягли того рівня, що можемо при замовленні на наступний день провести опитування в будь-якому регіоні України. Проводимо опитування там де є доступ, а де немає, використовуємо онлайн-панель. Я дуже сподіваюсь, що ми будемо найбличим часом топовою компанією, адже працюємо саме на результат.

- Чи правда, що працювати онлайн результативніше. Це поляє в кращих методах роботи, чи просто є зручнішим, мобільнішим. Чи це дає можливість скоріше отримати результат?

- Кожен соціологічний метод потрібен для кожної ситуації. Наприклад, в деяких місцях онлайн ефективніше, а в деяких ефективним є метод face-to-face. В деяких випадках потрібно довго говорити, для деяких речей достатньо телефонних опитувань.

До речі, на ринку дуже багато людей, які дуже добре вміють працювати «в один метод», тому, що вони зажди з цим працювали. Відповідно, якщо ви потрапляєте до такої людини ви отримаєте пояснення, чому саме в вашому випадку потрібен саме цей метод, який він вміє. Дуже часто вам можуть запропонувати метод, але довести вас до можливо іншого результату.

- Сьогодні в столичному регіоні дуже багато внутрішньо переміщених осіб. Чи бачите ви зміни структури суспільства та настроїв громадян на Київщині під час досліджень?

- Наприклад, в нас завжди в суспільстві існувала навіяна пропагандою думка,  що людей із одних регіонів інші регіони не люблять: мовляв, схід не любить захід і навпаки. Це активно продукувалось російською пропагандою, цілеспрямованою на роскол країни. А зараз ми всі побачили, що ми всі – люди, ми – єдина країна.

Люди на заході побачили, що для людей на сході вони не вороги. Наприклад, я як соціолог бачив, що Харків зі Львовом мають схожих речей набагато більше ніж відмінностей. Звичайно виникли певні напруженості, суто побутові: наприклад, в різних містах по-різному водять машину.

Ще одна цікава тенденція – у маленьких містечках поновилося життя. Коли раніше з невеликих містечок люди виїзжали, то тепер в них велика кількість людей. На дитячих майданчиках зявились діти. Люди почали витрачати кошти не тільки на житло, а й користувались різними послугами, що покращило економіку тих містечок. Відбувається активний обмін культури.

- Як ви плануєте вивчати громадську думку в період між виборами в столичному регіоні? Чи є запит від обласної влади та місцевих еліт?

- Від обласної влади запиту до нас не надходило. Мені відомо про певні дослідження, інколи потрапляють на очі цифри, суми, які витрачаються на дослідження. І це часто викликає подив. Подив саме в тому плані, що за такі кошти моя соціологічна компанія має можливість зробити те саме, але якісно краще і більше. Але знову таки, ми про це дізнаємось тільки після формальних тендерів.

Я особисто не виключаю варіант, що це і наша проблема, що ми не звертаємо уваги на тендери. Звертаються до нас представники еліти – фермери, яким цікаво, щоб саме їм продали пай, політики, яким потрібно втриматись при владі. Ще є кілька організацій, яким потрібно дбати про свій рейтинг.

- Чому на вашу думку ваша діяльність є такою важливою для нашого суспільства?

- Соціологи контактують з реальністю, дають адекватну, оперативну і правдиву інформацію. Чим більше людина має джерел інформації і може її чітко опрацювати, тим кращі рішення вона приймає. Це стосується будь-якої галузі, будь-якого напрямку і діяльності. Відповідно до того, що ми вивчаємо і даємо до 10 тисяч показників, надаємо ще блок показників навколо суспільної думки.

Плюс до того, що в нас демократична держава, задяки нам соціологам, політики заздалегідь можуть знати, чого бажає суспільство і приймати відповідні рішення. Дехто не дослуховується до результатів соціології і отримує провальний результат. Можемо згадати приклад Петра Порошенка, який маючи соціологію, пішов в іншому напрямку і вирішив вести компанію інакше, отримавши відповідний результат. 

Читати "Моя Київщина" у Telegram
Вікторія Салаєва
журналістка