Соціолог Андрій Єременко: Розвінчано чимало міфів, які поширювала російська пропаганда
Про
соціологію в умовах війни, руйнацію популярних міфів, а також ситуацію з
проведенням соціологічних досліджень на Київщині «Моя Київщина» поспілкувалася
з Андрієм Єременком – засновником соціологічної компанії “АКТИВ ГРУП”
- Насамперед
розкажіть про історію створення вашої компанії. Як відомо, заснована була в 2011 році групою
однодумців, провідних спеціалістів. Але цікаво, що мотивувало до розвитку роботи
в цьому напрямку, з якою командою стартували і, які пріоритетні пропозиції були
визначені для рекламної компанії?
- Я починав працювати інтерв’юером. Потім став координатором
соціологічної служби від інформаційної агенції. А далі вже почав робити все, що
стосується соціології. З часом, зі своїх причин агенція повністю закрила цей
напрямок. Відповідно я опинився в ситуації коли в мене є все – методологія, люди,
команда, навіть клієнти, і можна займатись своєю справою. Агенція, яка нас по факту
створила, дала мені великий досвід і можливість творити своє. Я створив свою компанію,
зареєстрував і почав працювати.
Від початку, на самому старті, компанія була
повністю сформована як соціологічне крило від інформаційної агенції, яка надала
мені таку можливість. І в мене вже був повністю готовий кістяк. Певна клієнтура
в нас також була, окрім того я почав ходити і активно спілкуватись по різних
заходах, по різних круглих столах, розповідати про певні результати досліджень.
І через деякий час, при потребі в певних дослідженнях, люди почали самі звертартись.
І ми з командою отримали постійний потік замовлень. Далі вже почали переформатовувати
роботу.
- Ви маєте
особисту формулу успіху, хотілось би почути від Вас, чим ви є кращі від інших?...
- Уже років
три, навіть більше, коли ми є багатофункціональною компанією і коли ми маємо всі
нюанси для національної компанії. До прикладу, ми вже досягли того рівня, що
можемо при замовленні на наступний день провести опитування в будь-якому
регіоні України. Проводимо опитування там де є доступ, а де немає,
використовуємо онлайн-панель. Я дуже сподіваюсь, що ми будемо найбличим часом
топовою компанією, адже працюємо саме на результат.
- Чи правда,
що працювати онлайн результативніше. Це поляє в кращих методах роботи, чи просто
є зручнішим, мобільнішим. Чи це дає можливість скоріше отримати результат?
- Кожен соціологічний метод потрібен для кожної ситуації.
Наприклад, в деяких місцях онлайн ефективніше, а в деяких ефективним є метод face-to-face.
В деяких випадках потрібно довго говорити, для деяких речей достатньо
телефонних опитувань.
До речі, на ринку дуже багато людей, які дуже
добре вміють працювати «в один метод», тому, що вони зажди з цим працювали. Відповідно,
якщо ви потрапляєте до такої людини ви отримаєте пояснення, чому саме в вашому
випадку потрібен саме цей метод, який він вміє. Дуже часто вам можуть
запропонувати метод, але довести вас до можливо іншого результату.
- Сьогодні
в столичному регіоні дуже багато внутрішньо переміщених осіб. Чи бачите ви
зміни структури суспільства та настроїв громадян на Київщині під час
досліджень?
- Наприклад, в нас завжди в суспільстві існувала
навіяна пропагандою думка, що людей із одних
регіонів інші регіони не люблять: мовляв, схід не любить захід і навпаки. Це
активно продукувалось російською пропагандою, цілеспрямованою на роскол країни.
А зараз ми всі побачили, що ми всі – люди, ми – єдина країна.
Люди на заході побачили, що для людей на сході
вони не вороги. Наприклад, я як соціолог бачив, що Харків зі Львовом мають
схожих речей набагато більше ніж відмінностей. Звичайно виникли певні
напруженості, суто побутові: наприклад, в різних містах по-різному водять
машину.
Ще одна цікава тенденція – у маленьких містечках
поновилося життя. Коли раніше з невеликих містечок люди виїзжали, то тепер в
них велика кількість людей. На дитячих майданчиках з’явились діти. Люди почали витрачати кошти не тільки на
житло, а й користувались різними послугами, що покращило економіку тих містечок.
Відбувається активний обмін культури.
- Як ви
плануєте вивчати громадську думку в період між виборами в столичному регіоні?
Чи є запит від обласної влади та місцевих еліт?
- Від обласної влади запиту до нас не надходило.
Мені відомо про певні дослідження, інколи потрапляють на очі цифри, суми, які витрачаються
на дослідження. І це часто викликає подив. Подив саме в тому плані, що за такі
кошти моя соціологічна компанія має можливість зробити те саме, але якісно
краще і більше. Але знову таки, ми про це дізнаємось тільки після формальних
тендерів.
Я особисто не виключаю варіант, що це і наша
проблема, що ми не звертаємо уваги на тендери. Звертаються до нас представники еліти
– фермери, яким цікаво, щоб саме їм продали пай, політики, яким потрібно
втриматись при владі. Ще є кілька організацій, яким потрібно дбати про свій
рейтинг.
- Чому на
вашу думку ваша діяльність є такою важливою для нашого суспільства?
- Соціологи контактують з реальністю, дають адекватну,
оперативну і правдиву інформацію. Чим більше людина має джерел інформації і
може її чітко опрацювати, тим кращі рішення вона приймає. Це стосується будь-якої
галузі, будь-якого напрямку і діяльності. Відповідно до того, що ми вивчаємо і
даємо до 10 тисяч показників, надаємо ще блок показників навколо суспільної
думки.
Плюс до того, що в нас демократична держава, задяки
нам соціологам, політики заздалегідь можуть знати, чого бажає суспільство і
приймати відповідні рішення. Дехто не дослуховується до результатів соціології
і отримує провальний результат. Можемо згадати приклад Петра Порошенка, який
маючи соціологію, пішов в іншому напрямку і вирішив вести компанію інакше,
отримавши відповідний результат.