#

Питання реформування автомобільних пасажирських перевезень на часі

Володимир Крейденко (народний депутат)

06.08.2024 14:21
Питання реформування автомобільних пасажирських перевезень на часі

У Польщі 30 липня сталася ДТП: на автомагістралі біля Познані мікроавтобус із пасажирами-українцями врізався в задню частину вантажівки. Як результат – загинув водій-українець та потсрждали шестеро людей. За десять днів до того, також у Польщі, трапилася ще одна жахлива ДТП: на автомагістралі розбився мікроавтобус із громадянами України. Усі дев’ять пасажирів мікроавтобуса, що зіткнувся з технічним транспортом, були госпіталізовані. Це не перші ДТП із мікроавтобусами (або, якщо простіше, переобладнаним бусом) за кордоном. 

До речі, схожа аварія сталася на Київщині 25 червня на дорозі між населеними пунктами Потоки і Тараща. Там зіткнулися маршрутка та легковик. На момент ДТП у мікроавтобусі перебувало 10 пасажирів, серед них двоє дітей, які отримали легкі ушкодження. Ще двоє людей потрапили в лікарню. Звісно, від непередбачуваних ситуацій не застрахований ніхто, але чи застраховані громадяни в бусі? Чи має право такий транспорт перевозити людей? Чи понесе хтось відповідальність? Народний депутат, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Володимир Крейденко зауважує:

Відсутність авіасполучення в Україні через повномасштабне вторгнення російських окупантів призвела до зростання попиту на інші види закордонних пасажирських перевезень, як-от автобусні перевезення та залізниця. І якщо остання має обмежену пропускну спроможність, то автобусним перевезенням "євроколія" не потрібна. Паралельно з цим набули нового розвитку розрекламовані в соціальних мережах "лакшері" мікроавтобуси до 20 місць. На перший погляд вони виглядають дуже привабливо: червоні крісла, швидкісний маршрут, менше пасажирів. Проте привабливість закінчується, коли такий транспорт потрапляє в ДТП або стикається з іншими проблемами.

За словами нардепа, такі маршрутки не мають ніяких дозвільних документів на пасажирські перевезення, адже отримати дозвіл на регулярний маршрут із таким транспортом відповідно до чинного законодавства неможливо. Відсутність ліцензії, квитків, страхування, недотримання законодавчих норм (ТО, графік відпочинку водіїв і т.д.) щодо автобусних пасажирських перевезень звучить як вирок для пасажирів у разі непередбачуваної ситуації. 

Щороку цей вирок може стати смертельним для багатьох наших громадян. За даними Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури, за 2023 рік закордонний автобусний пасажиропотік склав 7,5 млн людей. 2021 року за кордон автобусами поїхало трохи більше 1 мільйона пасажирів.

У Міністерстві повідомляють, що 26% пасажирів (приблизно 2 млн) купують квитки на автобуси через профільні групи в соціальних мережах. Можна припустити, що ці перевізники мають проблеми із легальністю. Окрім цього, 20% пасажирів їхали за кордон автобусом, де менше 20 місць.

Тобто кожного року щонайменше 1,5 млн людей наражаються на небезпеку, купуючи квитки на автобуси через профільні групи в соцмережах і подорожуючи в непристосованих для цього мікроавтобусах, де менше 20 місць.

Володимир Крейденко наголошує на тому, що загалом за останні два з половиною роки закордоном сталося приблизно 20 тисяч дорожньо-транспортних пригод за участю автомобілів, автобусів та переобладнаних мікроавтобусів із українською реєстрацією. Наприклад, за 2023-2024 роки відбулося 8 резонансних ДТП за участю саме мікроавтобусів, у яких 60 громадян України було травмовано і 10 загинуло. Серед загиблих – четверо дітей. Нардеп каже: 

Єдиним виходом для уникнення цих смертей є впровадження законодавчих змін, які урегулюють діяльність перевізників. Необхідно внести зміни до статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" та збільшення відповідальності через штрафи, за допомогою яких усі країни ЄС навели лад і порядок у цій сфері. Крім того, потрібно внести зміни в КУпАП щодо відповідальності водіїв та доказовості регулярних оплатних перевезень, які унеможливлять або зроблять збитковою роботу таких "горе-перевізників" та змусять працювати легально та безпечно для пасажира.

За словами заступника голови транспортного комітету Верховної Ради України Володимира Крейденка, на сьогодні правова колізія полягає в тому, що законодавством закріплений такий вид перевезень, як "нерегулярні", які фактично неможливо проконтролювати і які абсурдно вважаються нерегулярними. Так, наприклад мікроавтобус із пасажирами може відправлятись кожен день о 20:00 по парних числах та о 20:02 по непарних і це вважається нерегулярними перевезеннями. Для Державної служби України з безпеки на транспорті складно не тільки виявити такі перевезення, але й довести, що цей автобус є нелегальним перевізником. Тоді ж залишається дієвим тільки механізм контрольних закупок.

У Мінрозвитку цьогоріч анонсували зміни, які є першим кроком до легалізації ринку автобусних перевезень та унеможливлення існування нелегалів. 

Спільна робота на всіх фронтах допоможе нам нарешті вийти на європейський врегульований ринок автобусних перевезень.

Читати "Моя Київщина" у Facebook