#

Гендиректор «Київські регіональні електромережі» Віталій Шайда: аварійні відключення відбуваються через кілька причин

17.01.2022 08:00
Гендиректор «Київські регіональні електромережі» Віталій Шайда: аварійні відключення відбуваються через кілька причин
Віталій Шайда

Про популяризацію альтернативних джерел електроенергії, оновлення мереж в області та проблеми з падінням дерев на лінії електропередач порталу «Моя Київщина» генеральний директор ДТЕК «Київські регіональні електромережі» Віталій Шайда

- Скількох абонентів обслуговує ДТЕК «Київські регіональні електромережі» у Київській області?

- ДТЕК Київські регіональні електромережі обслуговує понад 1 млн 20 тисяч клієнтів у Київській області. З них 97% — приватні домогосподарства.

- Скільки заборгували жителі Київської області за спожиту електроенергію? Які найбільші суми?

- З 01.01.2019 р. компанія не виставляє рахунки за спожиту електроенергію своїм клієнтам. Після реформ ринку електроенергії ця функція була покладена на постачальників послуг. Це компанії, що постачають електроенергію клієнтам. Вони є продавцями електроенергії споживачам, формують та надсилають платіжки та приймають оплату за світло. Усього в Київській області працює більше ніж 100 постачальників, які мають ліцензію Регулятора НКРЕКП.

Водночас майже 28 тис клієнтів Київщини мають непогашену заборгованість перед ДТЕК Київські регіональні електромережі, що була сформована до 2019 року. Загальна сума боргу складає 54.9 млн грн з ПДВ, з них заборгованість населення – 27.6 млн грн з ПДВ.

ДТЕК Київські регіональні електромережі просить клієнтів виконати свій обов’язок в рамках законодавства та договору про споживання електроенергії та сплатити заборгованість за світло перед оператором системи розподілу, що була сформована до 2019 року.

- Наскільки збільшилось навантаження на електромережі у зв’язку з непропорційно високим збільшенням ціни на газ?

- Наприкінці 2021 року, у час низьких температур, значно збільшилося споживання електроенергії в Київські області. Так, якщо у грудні 2020 року споживання складало 832,8 млн кВт·год, то у грудні 2021 року — 878 млн кВт·год (збільшення на  45 млн кВт·год). Загалом по області ситуація з аварійністю мереж, що може бути спричинена зростанням навантаження на них, знижується. Зокрема, у 2021 році кількість аварій знизилася на 9% в порівнянні з 2020 роком. Водночас у густонаселених районах та містах області, аварійність на мережах лишається високою, а в окремі періоди — навіть зростає. Зокрема, в Бучанському районі.

- Чи фіксується збільшення споживання електроенергії в порівнянні з минулими роками? Яка динаміка?

- У 2021 році обсяги розподілу електроенергії зросли на 10,1% у порівняні з 2020 роком та на 16,8% у порівнянні з 2019 роком.

Головними причинами зростання розподілу електричної енергії є введення в експлуатацію нових житлових будівель, торгових та офісних центрів, зростання населення Київщини, пом’якшення карантинних обмежень, зниження температури довкілля в опалювальний період та перехід клієнтів компанії на електроопалення.  

- Чи фіксуються факти крадіжки електроенергії? 

- У 2021 році ДТЕК Київські регіональні електромережі найбільшу кількість фактів позаоблікового споживання зафіксував у побутових клієнтів – 662 випадки. У юридичних клієнтів – 168 фактів. Найрозповсюдженішим способом крадіжки електрики є самовільне підключення до мережі. Також клієнти ОСР часто зривають пломби з приладів обліку та включаються в їхню роботу та надають ОСР некоректну інформацію про обсяги фактичного споживання.

Клієнти несуть повну фінансову відповідальність за крадіжку електроенергії. При виявленні факту крадіжки електроенергії компанія складає акт порушення, виходячи з якого здійснюється нарахування недооблікованої електроенергії відповідно до вимог Правил роздрібного ринку.

У разі незгоди клієнта сплатити суму за актом, компанія звертається до суду. Внаслідок судового рішення клієнт може бути відключений від електропостачання до моменту оплати боргів.

- Скільки електрики виробляють сонячні електростанції у Київській області?

Виробіток електричної енергії приватними домогосподарствами в Київські області бере початок від 2014 року і демонструє постійне зростання кількості приватних домогосподарств із СЕС і їхнього обсягу електричної енергії. Найбільше зростання спостерігається протягом останніх 3 років.

Так, якщо 1 січня 2018 кількість домогосподарств налічувала 840, то за 2019 їхня кількість подвоїлась і скала 1789, до того ж найбільша кількість клієнтів встановила сонячні станції в листопаді-грудні 2019 року. Відповідно зріс і обсяг виробітку зеленої електроенергії, який за 2019 рік склав 16,1 млн кВт·год (зростання у 2,5 рази в порівнянні до 2018 року).

У 2020-2021 рр. спостерігалося стабільне зростання домогосподарств із СЕС, +31% (2341 на кінець 2020 року) та +35% (3161 на кінець 2021 року.) Також, стрімко зріс і виробіток. За 2020 обсяг виробітку зріс у 2,3 рази в порівнянні з попереднім роком та склав 37,6 млн кВт·год, за 2021 обсяг виробітку зріс ще в 1,5 раза в порівнянні з попереднім роком і склав 54,6 млн кВт·год.

- Що робить компанія для популяризації альтернативних джерел електроенергії?

- ДТЕК трансформує бізнес згідно з Новою стратегією 2030, яка заснована на принципах ESG, цінностях і відповідальності за прогрес у досягненні Цілей Сталого розвитку Глобального договору ООН. Щорічно наша компанія серед лідерів за кількістю приєднаних сонячних електростанцій до мереж в Україні. Ми створюємо максимально комфортні умови для підключення СЕС. Зараз Київська область входить до п'ятірки регіонів-лідерів, де спостерігається найбільша кількість СЕС приватних домогосподарств. Лідер підключення сонячних електростанцій до мереж ДТЕК Київські регіональні електромережі – Бучанський район. Тут до мереж компанії підключилися 410 домашніх СЕС. Наступні лідери – Броварський та Бориспільський райони. Тут, відповідно, 336 та 275 сімей, що перейшли на електроенергію з енергії сонця. Всю інформацію про те, як перейти на «зелений тариф» та приєднати домашню сонячну електростанцію, можна подивитися на нашому сайті в розділі Встановлення сонячної батареї.

- Яке підприємство генерує електроенергію, що постачається жителям Київщини?

- Для більш глибшого розуміння цього питання потрібно розділити фізичні та комерційні процеси з передачі електроенергії від генерації до споживачів. Отже, електромережа Київщини є складовою частиною Об'єднаної енергетичної системи України, до якої приєднані як виробники (генерація) так і споживачі. Електроенергія, яка вироблена генерацією, поставляється споживачам через розгалужену систему ліній електропередач. За обслуговуванням ліній електропередач на Київщини відповідає ДТЕК Київські регіональні електромережі. Електроенергія, яку споживають клієнти компанії у Київській області може бути вироблена на атомних, гідро, тепло або ВДЕ-електростанціях, які розташовані на всій території України. Винятком є лише Бурштинський енергоострів, який синхронно працює з європейською енергосистемою ENTSO-E.

Комерційна складова питання полягає в тому, що ДТЕК Київські регіональні електромережі не постачає електроенергію як товар. Після реформи ринку електроенергії з січня 2019 року цю функцію виконують постачальники універсальних послуг. ДТЕК Київські регіональні електромережі відповідає лише за доставку електроенергії по проводам. Їх ремонт та модернізацію, а також за облік спожитої електроенергії та приєднання нових клієнтів.

Водночас варто зауважити, що ДТЕК Київські регіональні електромережі купує електроенергію для покриття втрат у мережі на оптових сегментах ринку електроенергії та врегульовує небаланси на балансуючому ринку електроенергії.

- Чи достатньо запасів вугілля для безперебійного постачання електроенергії? 

- Компетентну відповідь на це питання може надати Міністерство енергетики України та НЕК «Укренерго».

-  Якою є вартість підключення абонентів до мережі, хто її встановлює та від чого вона залежить?

- Вартість підключення нових клієнтів до мереж ДТЕК Київські регіональні електромережі щорічно встановлює Регулятор НКРЕКП. Розрахувати вартість стандартного та нестандартного приєднання можна на спеціальному калькуляторі на офіційному сайті НКРЕКП.

Для зручності клієнтів ДТЕК Київські регіональні електромережі розробив особистий кабінет з приєднань, де кожен охочий може скористатися електронною формою та подати заявку на нове підключення, збільшення потужності, а також відстежити статус її виконання. Нове підключення до мереж можна замовити 100% дистанційно. 

- Які робляться кроки компанією для забезпечення безперебійного енергопостачання? 

- ДТЕК – надійна, відповідальна компанія. Бригади ДТЕК Київські регіональні електромережі обслуговують понад 50 тисяч кілометрів ліній електропередач по усій Київській області. Для забезпечення безперебійного живлення ДТЕК Київські регіональні електромережі оновлює мережі Київщини в рамках програми Велике оновлення мереж. Так, у 2021 році інвестиційна програма компанії збільшилася на 112% до 725 млн грн. Це стало можливо завдяки запровадженню стимулюючі інвестиції RAB-тарифів.

Завдяки збільшенню інвестицій ДТЕК Київські регіональні електромережі завершив будівельні роботи на підстанціях «Гостомель» та «Козин». Вони дадуть додаткову потужність у енергодефіцитні Бучанський та Обухінський райони, а також дадуть змогу компанії приєднати до мережі нових клієнтів.  Також у 2021 році ДТЕК Київські регіональні електромережі встановив 160 реклоузерів. Ці пристрої дозволять автоматично відновлювати живлення клієнтів компанії в разі незначний аварій.

У 2022 році компанія продовжить програму Велике оновлення мереж. Так, ДТЕК Київські регіональні електромережі розпочне будівництво підстанції «Софіївська», яка підвищить надійності електропостачання Вишневого, Софіївської Борщагівки, Петропавлівської Борщагівки та Святопетрівського. Запланована реконструкція високовольтної лінії електропередач «Бориспіль-Баришівка-Березань», яка дасть додаткову потужність мешканцям Бориспільського та Броварського районів. Реконструкція підстанції «Дачна» дасть змогу перенести частину навантаження з підстанції «Обухів» на новозбудовану підстанцію «Козин». Також продовжиться програма встановлення реклоузерів. У 2022 році заплановано змонтувати 76 таких пристроїв.

- З чим пов’язане збільшення аварійних відключень? Як виправити ситуацію? Від кого це залежить, крім обленерго?

- Завдяки ремонту та модернізації мережі компанія зменшила тривалість аварійних відключень у середньому на 163 хвилини. Так, якщо у 2020 році кожен клієнт компанії в середньому провів 655 хвилин без світла, то за результатами 2021 році цей показник зменшиться до 492 хвилини. До 2033 році ДТЕК Київські регіональні електромережі планує зменшити тривалість аварійних відключень до 269 хвилин.

Головною причиною аварійних відключень у Київській області є зарощеність трас деревами та порослю. 52% серед усіх аварійних відключень трапляється саме через падіння дерев та їхнього гілля на лінії електропередач. Варто зауважити, що розчисткою трас  мають опікуватися не тільки працівники ДТЕК Київські регіональні електромережі.

Згідно з «Правилами охорони електричних мереж», відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є їхні власники та землекористувачі. Тобто мешканці приватного сектора мають обрізати дерева та кущі на власних подвір’ях та присадибних ділянках. Для того, щоби розчистити лінії від зелених насаджень власнику земельної ділянки необхідно подати заявку до ДТЕК Київські регіональні електромережі на відключення, узгодити час і тільки потім обрізати дерева в радіусі не менше метра від лінії електропередачі.

У 2021 році ДТЕК Київські регіональні електромережі розчистили зелені насадження навколо майже 4 тисяч кілометрів ліній електропередач. Однак, цього недостатньо — під час негоди найбільше поривів ліній та вимкнень стається саме на лініях 0,4 кВ, поруч з будинками та садами мешканців. 

24% усіх аварійних відключень трапляються через зношеність мереж. Це сталося через акумуляцію зношеного обладнання оператора системи розподілу у наслідок економічно необґрунтовану систему тарифоутворення cost+ протягом 30 останніх років. Однак із запровадженням у 2021 році стимулюючих інвестиції RAB-тарифів ситуація стала покращуватися. Інвестиційна програма компанії збільшилася на 112% до 725 млн грн. Це дало змогу ДТЕК Київські регіональні електромережі у 2021 році реконструювати або збудувати низку підстанцій та більше 100 кілометрів ліній електропередач, встановити реклоузери та оновити парк спеціальної автомобільної техніки.

19% з усіх аварійних відключень трапляється через аварії на абонентському обладнанні. Власники такого обладнання часто не мають компетенції чи можливості вчасно обслуговувати свої мережі, через що трапляються тривалі аварійні відключення. Слід зазначити, що оператор системи розподілу не має права* проводити технічні роботи на абонентському (приватному) обладнанні. Тому коли трапляються аварії саме в таких електроустановках, відновити електропостачання можливо лише після того, як власники обладнання відремонтують його, і оператор системи розподілу зможе під’єднати його до електромереж.

Перший крок, який допоможе покращити ситуацію — передати об’єкти у власність компанії. Для цього необхідно звернутися до Центру обслуговування клієнтів ДТЕК Київські регіональні електромережі та подати заявку з проханням взяти електрообладнання на свій баланс. Після чого власнику буде направлено перелік документів, які необхідно надати для такої передачі. Є й інший варіант — укласти з компанією договір на обслуговування абонентських мереж.

* Згідно Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів (п. 1.9, 1.11, 1.12), компанія не має права здійснювати обслуговування цього обладнання. Саме власники мереж несуть відповідальність за технічний стан установок. Коли аварії трапляються в абонентських мережах, наша компанія не має права обслуговувати абонентське обладнання. А це призводить до того, що клієнти можуть бути знеструмлені на невизначений час, поки сам власник мереж не відновить їх роботу.

- Які соціальні проєкти реалізує компанія на Київщині?

- ДТЕК Київські регіональні електромережі разом із благодійним фондом Shakhtar Social опікується футбольною секцією для дітей з інвалідністю в Броварах у рамках проєкту «Давай, грай!». Проєкт спрямований на розвиток масового дитячого аматорського спорту, а також допомагає соціалізувати інклюзивні групи дітей. 

Інклюзивна футбольна група для дітей працює на базі футбольної школи «Шахтар». Хлопці й дівчата у віці від 7 до 12 років мають змогу безкоштовно відвідувати заняття з футболу. З дітьми працює кваліфікований тренерський склад, який пройшов спеціальне навчання принципам інклюзії.

ДТЕК Київські регіональні мережі також активно впроваджує цифрові та інклюзивні сервіси для клієнтів з інвалідністю, щоб послуги були максимально доступними. Це і кнопка зв’язку для людей зі слабким слухом на сайті оператора системи розподілу, і пандуси в центрах обслуговування клієнтів тощо. У компанії працює більше ста людей з інвалідністю, а в цілому в ДТЕК – майже три тисячі.

Читати "Моя Київщина" у Telegram
Антон Болбочан
журналіст