#

Директор департаменту освіти і науки Київської ОДА Віра Рогова: Київщині потрібні робочі руки і тому ми модернізуємо систему професійної освіти

08.07.2019 05:04
Директор департаменту освіти і науки Київської ОДА Віра Рогова: Київщині потрібні робочі руки і тому ми модернізуємо систему професійної освіти
Віра Рогова

Про реформу професійно-технічної освіти, ситуацію з нестачею працівників робочих спеціальностей, а також про фінансування освітньої галузі "Моя Київщина" розпитала директора департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації Віру Рогову

- Як ви мотивуєте учнів вступати до професійно-технічних закладів, які зараз розглядаються швидше як запасний майданчик, якщо не вдасться вступити до вишу?

- Департаментом освіти і науки, закладами професійної та вищої освіти значна увага приділяється профорієнтаційній роботі серед учнівської молоді. Професійна орієнтація учнівської молоді є одним із проектів Програми розвитку системи освіти Київської області. В області проводиться системна профорієнтаційна робота.

Зокрема у квітні поточного року започатковано профорієнтаційний захід, який не мав аналогів – молодіжний фестиваль "ПРОФ FEST OK". Понад 5 тисячам старшокласників було надано можливість спробувати себе в різних професіях шляхом участі у майстер-класах, флешмобах, брейнрингах, творчих майстернях, професійних локаціях, конкурсах.

Мені пощастило бути присутньою на профорієнтаційному заході в Білоцерківському коледжі сервісу та дизайну, а також у Білоцерківському вищому професійному училищі будівництва та сервісу. Була приємно вражена тим, як гарно підготувалися до фестивалю заклади професійної освіти.

- Що змінилося в закладах професійної освіти в останні роки?

- Змінилося головне: ставлення до професійної освіти, яка відіграє важливу роль в подальшому розвитку економіки області. Упродовж останніх 25 років кошти на розвиток професійної освіти фактично не виділялися. В останні три роки розпочато модернізацію матеріально-технічної бази закладів, на що в Програмі розвитку системи освіти Київської області передбачалися відповідні кошти. Зокрема у минулому році з обласного бюджету було виділено близько 10 млн грн для оновлення обладнання та устаткування, у 2019 році зазначені цілі заплановано виділити також близько 10 млн грн. 

Завдяки цьому змінилися й самі заклади: у кожному ЗП(ПТ)О ви побачите потужні, сучасні інформаційно-ресурсні центри, нові сучасні лабораторії та навчальні майстерні. У цьому році ми розпочали інші проєкти, зокрема створення сучасних бібліотечних комплексів, зонованих їдалень тощо. Плануємо представити їх уже першого вересня.

- Що зробила влада задля покращення матеріально-технічної бази закладів професійної освіти?

- За три роки з державного бюджету було виділено понад 14 млн грн для придбання нового сучасного обладнання для навчально-практичних центрів за галузевим спрямуванням. За кошти обласного бюджету проведено ремонтні роботи в лабораторіях та майстернях і створено 8 навчально-практичних центрів галузевого спрямування: 3 для швейної промисловості – на базі Богуславського вищого професійного училища сфери послуг, Тетіївського професійного училища та Васильківського професійного ліцею; 3 для будівельної галузі – на базі Броварського професійного ліцею; 1 за напрямом "зварювальні технології" – на базі ДНЗ "Професійний ліцей м. Українки"; 1 для агропромислового виробництва – на базі Катюжанського вищого професійного училища.

У поточному році планується створити ще 4 навчально-практичні центри: 2 –за кошти державного бюджету й 2 – за кошти обласного бюджету. Здобути сучасну професію неможливо без використання інноваційних технологій, наприклад, 3D-моделювання. Тому в позаминулому році ми реалізували проєкт "Інформаційно-ресурсні центри". Сьогодні всі заклади професійної освіти оснащені 3D-принтерами, сучасним мультимедійним обладнанням та устаткуванням.

- Які сучасні робітничі професії здобувають учні ПТУ Київщини?

- У минулому навчальному році у ЗП(ПТ)О 8,5 тис. учнів та слухачів навчались за 78 професіями. Ми уважно вивчили попит регіонального ринку праці, потреби підприємств у фахівцях та робітничих кадрах. Для нас уже не є пріоритетними такі професії, як оператор комп’ютерного набору, обліковець з реєстрації бухгалтерських даних.

Зараз попитом користуються професії будівельного та електротехнічного напрямів. Тому за останні 5 років ми відкрили 42 нові професії, актуальні на ринку праці, та вилучили з підготовки неактуальні. 65 відсотків випускників здобувають робітничу кваліфікацію за 2-3 професіями, кожний восьмий випускник отримує диплом із відзнакою.

- Як діє принцип дуальної освіти в ПТУ на Київщині?

- Заклади ЗП(ПТ)О розпочали підготовку кадрів за дуальною системою: теорію вивчаємо у закладі освіти, а практичні уміння та навички відпрацьовуємо на виробництві. Якщо у позаминулому навчальному році елементи дуальної форми навчання було запроваджено лише з двох професій, то у 2018/2019 навчальному році – із 14 професій.

У наступному навчальному році плануємо розширити мережу закладів, в яких запроваджено дуальну форму навчання. Цьому сприяє співпраця з роботодавцями, які надають базу учням ЗП(ПТ)О для організації виробничого навчання та проходження виробничої практики. ЗП(ПТ)О співпрацюють з 1,5 тис. роботодавців області.

- Роботодавці відчувають дефіцит кадрів і самі звертаються?

- Так, дійсно роботодавці самі звертаються до ЗП(ПТ)О, укладають із ними угоди на підготовку робітничих кадрів. Але проблема в тому, що їм потрібно підготувати робітника за короткий термін, вони не можуть чекати 3-4 роки. Тому наші заклади професійної освіти надають послуги з перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрів, зокрема шляхом проведення короткотермінових курсів.

- Чи можуть випускники професійно-технічних закладів мати конкурентну заробітну плату?

- Я переконана, що так. Ми сьогодні відчуваємо нестачу робітничих кадрів. Молодь виїжджає на навчання та роботу за кордон. Ми повинні повинні прикласти максимум зусиль, щоб молоді люди залишалися в Україні. І саме в цьому напрямі ми й працюємо.

- Щодо заробітної плати викладачів закладів професійної освіти. Чи практикуються на Київщині виплати вчителям завдяки надходженням прибутків із виробничої практики ?

- Питання підвищення заробітної плати майстрам виробничого навчання (зараз вона в них найнижча) сьогодні розглядається на державному рівні. Нещодавно відбулася селекторна нарада, де розглядалося це питання. Сподіваємося, що з вересня заробітна плата майстрів виробничого навчання зросте.

Щодо коштів, які надходять від виробничої практики, то, згідно з чинним законодавством, зароблені кошти можуть спрямовуватися на преміювання, у тому числі, й педагогічних працівників.

- До процесу викладання залучають представників бізнесу?

- Так, залучають і представників бізнесу. Зокрема ми проводимо круглі столи та навчальні тренінги, до участі в яких залучаємо представників бізнесу.

- Чи збільшився потік вступників до закладів професійної освіти?

- Наразі фіксуємо різну наповненість ЗП(ПТ)О. Є заклади, в яких навчається 400 і більше осіб, а  в інших – від 250 до 300 осіб. Наприклад, у Васильківському професійному ліцеї, де створено найсучаснішу базу, та оновлено перелік професій, ми спостерігаємо збільшення контингенту учнів та прийом на навчання у межах 100 відсотків. Усе ж таки переважна більшість закладів виконує регіональне замовлення.

- Чи є якісь зрушення у питанні інклюзивної освіти?

- Ми повинні бути готові прийняти дитину з особливими освітніми потребами у будь-який заклад освіти. Так, ми створили інклюзивне середовище в закладах дошкільної та загальної середньої освіти. У нас є спеціальні заклади освіти, де навчаються діти з різними нозологіями. Маємо базу даних дітей з особливими освітніми потребами і прослідковуємо шлях навчання кожної такої дитини: коли після 9 класу вона вступає на навчання до закладів вищої чи професійної освіти, ми забезпечуємо її супровід  протягом всього періоду навчання, у тому числі й професійного.

Ми продовжуємо розширювати мережу закладів вищої та професійної освіти, де можуть здобути професію учні з особливими освітніми потребами. У минулому навчальному році у ЗП(ПТ)О  навчалося 105 учнів з інвалідністю, найбільше  – у Білоцерківському вищому училищі сервісу та дизайну, Переяслав-Хмельницькому та Фастівському центрах професійно-технічної освіти. Ми створили навчальний центр для здобуття професійної освіти учнями з особливими потребами у Васильківському професійному ліцеї і робимо все можливе,  щоб професійна освіта була доступною для всіх категорій дітей.

Спілкувалася Марина Венцурик, «Моя Київщина»

Читати "Моя Київщина" у Facebook