Конфлікт інтересів: як в Обухові депутати голосували за свої ж премії?

20 грудня 2024 року в Обухові відбулася 67-ма сесія міської ради. На ній вирішували, зокрема, питання про оплату праці секретаря та премії начальників відділів. Здавалось, що це звична справа, але виявилось усе не так просто. Хто не мав би брати участь у цьому голосуванні та де можливий конфлікт інтересів? Читайте в матеріалі "Моєї Київщини"
Нині в Обухові не має міського голови. Адже Олександр Левченко помер, а його обовʼязки тепер виконує секретарка Лариса Ільєнко. Під її головуванням відбулася 67-ма сесія міської ради. На порядку денному, згідно з протоколом, було 66 питань. Два з них стосувалися оплати праці секретаря та преміювання очільників структурних підрозділів виконкому. Ідеться про питання номер 54 та 55.
Питання номер 54 – це "Про затвердження Положення про преміювання посадових осіб та робітників зайнятих обслуговуванням Обухівської міської ради, її виконавчих органів ради, відокремлених структурних підрозділів". Рішення ухвалили."За" проголосувало 20 депутатів (додаємо скриншот протоколу):
Проте, за інформацією наших джерел, у прийнятті цього рішення можливий конфлікт інтересів у 9 депутатів. Мова про Ільєнко Л.О., Іщенко В.В., Ткаченко І. А., Смиковський А. Л., Єльський М. П., Шевчук Д. В., Черненко В. В., Паєнко С. В. та Шевченко Д. А. Усі вони є посадовими особами, працівниками управлінь, відділів та інших структурних підрозділів Виконавчого комітету Обухівської міської ради та, відповідно, зацікавлені в затвердженні Положення про преміювання, на підставі якого вони в подальшому будуть отримувати премії. Фактично вони самі голосували за свої ж премії.
До того ж питання номер 55 "Про умови оплати праці секретаря Обухівської міської ради на період виконання повноважень Обухівського міського голови у 2025 році" теж було підтримане місцевими депутатами. "За" – 19 голосів. Ось і його фото:
Тут питання виникають до Ткаченко І.А. та Єльського М.П. Обоє голосували "за". Як вказують наші джерела, у цьому випадку теж можливий конфлікт інтересів. Ткаченко І. А. є завідувачем сектору з питань охорони здоров’я, а Єльський М. П. – начальником відділу молоді, фізичної культури та спорту Виконавчого комітету Обухівської міської ради. Розмір їхньої заробітної плати та преміювання залежить від рішення в. о. голови – Лариси Ільєнко. Вона також вирішує призначати їх чи звільняти з цих посад.
Тобто конфлікт інтересів полягає в тому, що працівники можуть діяти в інтересах тієї особи, яка вирішує чи будуть вони працювати взагалі та за які гроші. Також, у разі прийняття рішення на користь людини, що визначає оплату праці, підпорядкована особа може розраховувати на лояльне ставлення, додаткове матеріальне заохочення, збереження попереднього рівня заохочення чи уникнення негативної реакції на певні негативні результати роботи тощо.
Виконуюча обов’язки міського голови може бути схильна, наприклад, преміювати працівника, який братиме участь у прийнятті позитивного рішення про умови вже її оплати праці.
Утім, усі вищезгадані місцеві обранці і голосували, і брали участь в обговоренні питань №54 та "55 на шістдесят сьомій сесії (пленарному засіданні) Обухівської міської ради восьмого скликання.
Отже, враховуючи, що наявні конфлікти інтересів у 9 депутатів, втрачено повноважність ради (у залі присутні 25 депутатів - 9 деп. = 16 деп.).Частиною другою статті 59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що якщо неучасть осіб, зазначених у частині першій цієї статті, у прийнятті рішення призведе до втрати повноважності відповідної ради, особи, у яких наявний конфлікт інтересів, беруть участь у прийнятті радою рішення, за умови публічного самостійного повідомлення про конфлікт інтересів під час засідання колегіального органу"
Таким чином, зазначені вище особи можуть брати участь у прийнятті радою рішення за умовою дотримання певних вимог. Депутати Ільєнко Л.О., Іщенко В.В., Ткаченко І.А., Смиковський А.Л., Єльський М.П., Шевчук Д.В., Черненко В.В., Паєнко С.В. та Шевченко Д. (відповідні заяви додано) самостійно, публічно та додавши письмові заяви заявили про конфлікти інтересів. Таким чином, депутати можуть взяти участь у прийнятті радою зазначеного рішення з дотриманням вимог частини 2 статті 59-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Також, згідно з протоколом, перед розглядом питання №55 "Про умови оплати праці секретаря Обухівської міської ради на період виконання повноважень Обухівського міського голови у 2025 році" секретарка ради Лариса Ільєнко та 5 депутатів ради, а саме: Смиковський А.Л., Шевчук Д.В., Єльський М.П., Іщенко В.В., Ткаченко І.А., повідомили в усній та письмовій формі про реальний/потенційний конфлікт інтересів. Також депутатка Щеголенко Н.О. внесла пропозицію щодо залишення оплати праці на рівні 2024 року, але її підтримали лише шість обранців.
Такі дії, за даними наших джерел, прямо суперечать ст. 591 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", ч. 4 ст. 67 Регламенту Обухівської міської ради Київської області восьмого скликання, затвердженого рішенням Обухівської міської ради №32-2-УІІІ від 18.12.2020, ст. 351 ЗУ "Про запобігання корупції". Порушення цих правових норм може мати наслідком адміністративну відповідальність. Буде така відповідальність чи ні визначає суд, якщо правоохоронні органи відкриють і скерують до нього подібну справу.