#

Конституційна "децентралізація": коли хочеться контролювати регіони з одного кабінету

17.12.2019 11:40
Конституційна "децентралізація": коли хочеться контролювати регіони з одного кабінету

Зміни до Основного закону, запропоновані президентом Володиром Зеленським, дуже нагадують узурпацію влади. Коли у разі чого представники голови держави на місцях зможуть підміняти повноваження неугодних мерів та рад.

Здавалося б – правки до Конституції – звичайна річ для кожного нового голови держави, бо перефразовуючи  приказку про поганого солдата, можна сказати, що поганим є той Президент України, який не прагне її переписати під себе владу, але деякі формулювання у тексті запропонованих змін викликають занепокоєння. 

І хоча внесення цього законопроекту було очікуваним, його поява викликала неоднозначне трактування вже у перший день його реєстрації на парламентському інтернет - порталі.

Навіть Кремль, вустами путінського речника Пескова, заявив, що у Москві будуть ретельно вивчати запропоновані Зеленським зміни до Конституції на предмет їхньої відповідності мінським домовленостям. Відомий український конституціоналіст Ігор Коліушко в ефірі Суспільного радіо заявив, що зміни обумовлені суто внутрішніми потребами країни, пов’язаними з правовим закріпленням процесу децентралізації.

У пояснювальній записці до президентського законопроекту відверто констатується, що теперішній розподіл влади на місцях «призводить до дублювання їх повноважень, негативно впливає на земельні, бюджетно-фінансові та інші відносини».

А яка влада не прагнула опікати земельні та бюджетно-фінансові стосунки в регіонах та на рівнях громад?

У законопроекті закріплюється, що обрання голови окружної і обласної ради відбувається на основі ротації. При цьому строк повноважень голови окружної і обласної ради становить один рік.

Висновок – центральній владі потрібні «временщики», які легко керуються згори. Більш того, постійні пертурбації блокуватимуть роботу таких рад. І тоді президентська вертикаль фактично візьме на себе всю повноту влади в регіонах через своїх префектів.

Карл Волох на своїй сторинці у  Facebook так прокоментував появу префекта на вітчизняній політичній арені: «Ідея префектів не нова. Її вже пропонували в одному з варіантів конституційної реформи в минулі роки. Різниця лише в тому, що їм надавалися відповідні повноваження при переході до парламентської форми правління і винятково заради того, аби компенсувати різке обмеження повноважень президента. Більше того, правом блокувати рішення місцевих рад вони мали наділятися винятково у випадку порушення органом місцевого самоуправління Конституції, причому, в частині державно-територіального устрою.

А чим можна пояснити введення префектів із надповноваженнями в умовах, коли Зеленський має сьогодні влади більше, ніж будь-хто до нього – чим, крім хворобливої жаги влади? І чим йому ця влада допоможе, коли сотня тисяч розгніваних громадян збереться під його офісом?»

Критично висловився про конституційні ініціативи Зеленського екс-нардеп Борислав Береза (цитуємо мовою оригіналу»: «пункт 8-1 изменений позволяет людям президента, префектам, снимать с должности любого избранного мэра или главу громады. Правда.  типа временно. Но мы же помним, что в Украине нет ничего более постоянного, чем временное. А еще в этих правках есть возможность отменять решения местных советов. В общем, про свое право избирать и делегировать полномочия своим избранникам можете забыть. Президенту видимо лучше знать, что вам надо. И теперь деребан земли и бюджетов пойдет под контролем ОП. А противодействие этому ДБР, СБУ и ГПУ? Так их руководство фактически назначает президент. А значит это будет "пчелы против меда". Ну, что можно об этом сказать? Чистая попытка узурпация от Зеленского, Богдана и Ермака. И привет из Эрэфии».

Серед експертів у перший день оприлюднення проекту Основного закону від гаранта, найбільш ретельно пройшовся по його тексту ще один колишній законодавець Тарас Чорновіл, який, зокрема зазначив: «Запропонована децентралізація дуже сумнівна, вона з одного боку скасовує РДА та ОДА й передає повноваження виконкомам відповідних обласних та окружних рад, але водночас вводить додаткові права для президента розпускати ради й відсторонювати керівників територіальних громад, що вже є свавіллям. Наголошую: це вперше пропонується надати право президенту усувати мерів і міські ради. З Конституції взагалі викидається поняття міст, тепер вони всі - територіальні громади з однаковим статусом та під повним контролем президента. Не сподобався мер, написали від префекта кляузу про антиконституційність і місто переходить у повне розпорядження якогось тимчасового державного уповноваженого. Такого ніхто з президентів собі ніколи навіть уявити не міг. Але міста, територіальні громади ще від часів середньовіччя (Маґдебурзьке право й Литовський статут) були в нас від цього захищені. А зараз вводяться елементи феодалізму, які грубо суперечать Європейській Хартії з місцевого самоврядування».

Єдине – варто зазначити, що попередник Зеленського – Петро Порошенко – свого часу подавав майже аналогічні зміни до Конституції. Так що, виходить, подібна «децентралізація», яка насправді є узурпацією влади з боку президента – була неминучою…

Олександр Воронін, «Моя Київщина»

Читати "Моя Київщина" у Facebook