Місцеве самоврядування VS військова адміністрація: хто реально керує в області

Війна триває. На території всієї країни введено воєнний стан та створено тимчасові державні органи – військові адмінстрації на чолі з начальниками. Як функціонюють органи місцевого самоврядування, які повноваження здійснюють голови громад і наскільки всевладні новопризначені керівники військових адміністрацій, читайте в сьогоднішньому матеріалі "Моєї Київщини"
Уперше військово-цивільні адміністрації були створені за розпорядженням тодішнього Президента в межах Луганської та Донецької областей у 2015 році, коли органи місцевого самоврядування цих територій практично самоусунулися від виконання своїх повноважень.
Військові адміністрації Київщини
У перший же день повномасштабного вторгнення – 24 лютого – Президент підписав Указ "Про утворення військових адміністрацій", згідно з яким очільники районних та обласних держадміністрацій стали начальниками відповідних обласних та районних військових адміністрацій. Де-факто Зеленський надав чинним органам державної влади нового статусу та повноважень. Новостворені у столичному регіоні держоргани очолили:
- Київська обласна військова адміністрація – Олексій Кулеба;
- Білоцерківська районна військова адміністрація – Людмила Мерзлюк;
- Бориспільська районна військова адміністрація – Руслан Дяченко;
- Броварська районна військова адміністрація – Павло Проскочило;
- Бучанська районна військова адміністрація – Микола Ляшенко;
- Вишгородська районна військова адміністрація – Олексій Данчин;
- Обухівська районна військова адміністрація – Олександр Гомон;
- Фастівська районна військова адміністрація – Євген Кабатов.
Зауважимо, що 16 червня з
посади звільнили начальника Бучанської РВА Ляшенка. Крім нього, у той же день "жирне" місце втратив і керівник Фастівської РВА Кабатов. 24 червня Фастівську районну
військову адміністрацію очолив уже бувалий Юрій Волков, а також остаточно
закріпився на посаді голови Вишгородської РВА Олексій Данчин (до цього був
в.о.). До слова, Президент ще не знайшов гідного кандидата для начальника
Бучанської районної військової адміністрації.
Цікаві нововведення з’явилися 20 травня, коли набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану".
Таким чином, сам факт
створення військових адміністрацій резюмував "не здійснення повноважень
обласних/районних рад". Щоправда, "не здійснення" ≠ припинення. Доцільніше було
би назвати це тимчасовою зупинкою, адже здійснення повноваження перейшло до відповідних
районних та обласних військових адміністрацій.
Звернемо увагу на Закон
України "Про правовий режим воєнного стану", зокрема на статтю 10 – Неприпустимість
припинення повноважень органів державної влади, інших державних органів в
умовах воєнного стану:
У період дії воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, судів, органів прокуратури, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, розвідувальних органів та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.
Як бачимо, у вищезазначеному
переліку про органи місцевого самоврядування не йдеться. Цікаво, що Закон "Про
правовий режим воєнного стану" передбачає момент припинення повноважень
військових адміністрацій, а відповідних органів місцевого самоврядування – ні. Натомість
ця норма регламентована частиною 5 ст.78 Закону "Про місцеве самоврядування в
Україні":
Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
Таким чином, утворення
військової адміністрації завжди означає припинення діяльності органів місцевого
самоврядування.
Специфіка утворення військових адміністрацій
Начальника військової
адміністрації призначає Президент за пропозицією Генерального штабу ЗСУ або
відповідної облдержадміністрації. Згідно з Законом "Про внесення змін до
деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого
самоврядування у період дії воєнного стану", начальником ВА (без погодження з
військовими) може стати сільський, селищний, міський голова. Натомість структура
і штатний розпис обласних військових адміністрацій залежить від військової
вертикалі.
Основу районної військової адміністрації
мають становити військовослужбовці, але в кадровий склад можуть приймати й цивільних,
які уклали трудовий договір із обласною військовою адміністрацією.
Генштаб координує оборону та
безпеку обласних і районних військових адміністрацій, Кабінет міністрів – усі інші
питання. Військовими адміністраціями населених пунктів керують начальники районних
ВА. Якщо утворено обласну військову адміністрацію, то структуру та штатний
розпис ВА населених пунктів затверджує начальник обласної військадміністрації. Якщо ж не
утворено – Головнокомандувач ЗСУ.
Повноваження начальників військових адміністрацій
Варто розуміти, чи справді начальник військової адміністрації такий всевладний і які повноваження він може реально здійснювати. Насамперед окреслимо час здійснення повноважень – це період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.
- Начальнику військової адміністрації підпорядковуються виконавчий апарат районної та обласної ради, посадові та службові особи місцевого самоврядування, які працюють у районних чи обласних радах.
- Начальник ВА керує комунальними підприємствами,
установами та організаціями, заснованими на базі майна спільної власності
тергромад району або області.
- Начальник районної військової адміністрації призначає
та звільняє своїх підлеглих в органах місцевого самоврядування за погодженням із
начальником відповідної ОВА.
У Київській області була
утворена Гостомельська селищна військова адміністрація. Відповідно до частини 3
ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану":
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
Під час наступу на Київ
тодішнього голову Гостомельської ОТГ Юрія Прилипка 7 березня вбили російські
окупанти. Начальником військової адміністрації 21 березня Президент призначив члена виконавчого комітету громади – Тараса Думенка, близького до родини Прилипка, яка не дуже-то й користується авторитетом в місті через звинувачення у дерибані землі та хаотичному будівництві.
Повноваження голів територіальних громад
20 травня стали чинними внесені
до 9 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" зміни, що передбачали
розширення повноважень сільських, селищних, міських голів територіальних
громад, на території якої не ведуться бойові дії та не прийнято рішення про
утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів), у
частині управління нерухомим майном. Голови тергромад отримали такі
повноваження:
- звільнення земельних ділянок
комунальної власності від незаконно розміщених тимчасових споруд, у тому числі
тих, що були встановлені, але не введені в експлуатацію у встановленому
законодавством порядку;
- обстеження будівель і споруд,
пошкоджених внаслідок бойових дій. Обстеження будівель і споруд, пошкоджених
внаслідок бойових дій, здійснюється відповідно до Закону України "Про
регулювання містобудівної діяльності";
- демонтажу будівель і споруд,
які за результатами обстеження, визначеного пунктом 2 цієї частини, визнані
аварійно небезпечними і такими, що становлять загрозу життю людей (крім
об’єктів оборонного і спеціального призначення, об’єктів культурної спадщини та
об’єктів, на які поширюється дія Закону України "Про використання ядерної
енергії та радіаційну безпеку").
Усі вищезазначені рішення можуть бути прийняті лише для здійснення заходів правового режиму воєнного стану із обов’язковим інформуванням начальника відповідної обласної військової адміністрації протягом 24 годин.
Без інформування начальника обласної ВА в період дії воєнного стану голова громади може прийняти рішення щодо:
- Передачі коштів із місцевого
бюджету на потреби ЗСУ.
- Створення та реорганізації
комунальних підприємств, установ та організацій, затвердження їх статутів.
- Створення за кошти місцевого
бюджету установ із надання безоплатної первинної правової допомоги, призначення
на посади і звільнення із посад керівників таких установ, залучення у
встановленому законом порядку фізичних чи юридичних осіб приватного права до
надання безоплатної первинної правової допомоги.
- Установлення або внесення змін
до правил благоустрою територій населених пунктів територіальної громади,
забезпечення на території громади чистоти і порядку.
- Боротьби зі стихійним лихом,
епідеміями, епізоотіями.
- Поводження з небезпечними
відходами.
- Внесення змін до програм
соціально-економічного та культурного розвитку відповідних
адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм із інших питань
місцевого самоврядування.
- Затвердження тимчасової
структури виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, загальної
чисельності апарату ради та її виконавчих органів, утворення інших виконавчих
органів ради. Працівники, які не отримали роботу в тимчасовій структурі,
переводяться на рівнозначну або нижчу посаду, або в їх роботі оголошується
простій.
Голова громади має право
призначати та звільняти з посад керівників комунальних підприємств, установ,
організацій, що належать до сфери управління відповідного ОМС, а також працівників
місцевого самоврядування в разі таких випадках:
- невиконання законних вимог
свого безпосереднього керівника;
- зміни організаційної структури
юридичної особи, з якою працівник перебуває у трудових відносинах;
- інша зміна істотних умов праці
без дотримання вимог законодавства про працю щодо попередження про наступне
вивільнення, переважного права на залишення на роботі;
- отримання згоди виборного
органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника).
Призначення на вакантні посади
відбуваються без конкурсного відбору. У період дії воєнного стану не подається
декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого
самоврядування, а також документ про підтвердження рівня володіння державною
мовою. Також не проводяться спеціальні перевірки, передбачені законами “Про
запобігання корупції” та “Про очищення влади” (проводяться впродовж трьох
місяців після припинення воєнного стану).
Рішення очільника громади не
потребують затвердження місцевої ради за умови, що строк дії договорів не
перевищує один рік з дня припинення чи скасування воєнного стану. Якщо строк дії
таких договорів перевищує один рік із дня припинення чи скасування воєнного
стану, то сільська, селищна, міська рада протягом 30 днів із дня припинення чи
скасування воєнного стану приймає рішення про затвердження таких договорів та
строк їх дії.
Таким чином, керівники громад, на території яких не ведуться бойові дії та не прийнято рішення про утворення військової адміністрації населених пунктів, мають широкий спектр повноважень, але все одно залишаються в полі зору начальника обласної військової адміністрації. У разі утворення ВА у громаді головою на час війни стає начальник утвореної в громаді військової адміністрації. Розподіл в цілому зрозумілий, але головне, щоб це не призвело до конфліктів між гілками влади: цього нам ще не вистачало під час страшної війни проти рашистів...
Читати "Моя Київщина" у Facebook