Сумна статистика: як зупинити зростання кількості ДТП на дорогах Київщини
Національна поліція оприлюднила статистику дорожньо-транспортних пригод. На жаль, ситуація є абсолютно аховою…
Попри протистояння на Донбасі (період, що хронологічно вже перевищує тривалість Великої Вітчизняної) кількість людей, які пішли з життя в наслідок дорожньо-транспортних пригод в Україні поступово наздоганяє число жертв гібридної війни.
І як казав Воланд письменнику Берліозу за кілька хвилин до смерті останнього під вагоном трамвая: «Біда не в тому, що людина – смертна, а в тому, що – смертна раптово»
Особливо вражають людей ті транспортні пригоди, коли внаслідок аварії загинули усі, хто знаходився у салоні автівки, як це сталося кілька років тому, коли неподалік від Рівного загинули відразу п’ять молодих столичних політологів…
Серед останніх резонансних ДТП – аварія під Глевахою, де внаслідок зіткнення «маршрутки» з легковим автомобілем загинуло двоє, а ще дюжина, з різними ступеню тілесних ушкоджень, потрапила до лікарні.
І хоча у більшості випадків загибелі людей на колесах – головна провина полягає на водієві, іноді винуватцем ДТП стають й пішоходи. Буквально в той же день, коли ми повідомили читачам про аварію з маршруткою, в мережі з’явилась інформація про загибель таксиста в столиці, який змушений був різко звернути убік через те, що на дорогу вибіг неадекватний пішохід… До речі, через безтурботність пішоходів відбувається кожна третя ДТП (перехід дороги в недозволеному місці, несподіваний вихід на проїжджу частину тощо).
А загалом, попри певне зменшення тривожної статистики минулого року (в порівнянні з 2017-м) схоже, що 2019-й рік перевищить трагічний врожай вітчизняних автошляхів 2018-го.
Нещодавно Нацполіцією була оприлюднена статистика ДТП за перше півріччя року. З’ясувалося, що в абсолютних цифрах кількість ДТП в країні з 68 тисяч збільшилась до 73 тисяч, зросла і кількість загиблих з 1257 до 1331. Київщина дала «приріст» на 7.3 відсотка: якщо за перше півріччя минулого року в регіоні було зафіксовано 5215 ДТП, то за аналогічний період поточного року – вже 5418. При цьому, якщо з 1 січня до 1-го липня 2018 року на автошляхах області загинуло 94 особи, за шість місяців цього року – вже 124.
Якщо екстраполювати дорожню статистику десятиріччя з проекцією на пересічний день, з’ясується, що у нашій країні кожну добу відбувається близько 500 дорожньо-транспортних пригод, в яких в середньому гине 10 чоловік і 100 отримують травми різного ступеня тяжкості.
Причому Київщина, за кількістю ДТП завжди входить у п’ятірку лідерів, і якщо минулого року регіон поступився лише самій столиці та Одеській області, то нині нас перегнала Харківська область, що не повинно втішати, бо автошляхи навколо Києва – найбільш аварійні за статистикою.
Зрозуміло, через високу інтенсивність руху порівнювати кількість наших ДТП з тією ж Миколаївщиною – не зовсім коректно, тим не менш трагічна статистика має спонукати відповідальних осіб регіону та місцевого самоврядування шукати додаткові шляхи для її зменшення, в тому числі й за допомогою більшої інформованості людей. Помітно, що все більше земляків стали використовувати ремені безпеки, хоча ще 20 років тому для декого це вважалась зарозумілою закордонною примхою.
Як кажуть практики, що аналізували причини виникнення ДТП, існують сім типових помилок водіїв, які збільшують їхні шанси потрапити в аварію:
1. Невиправдано ризикована поведінка і усвідомлене порушення правил дорожнього руху.
Мабуть, найпоширеніша причина ДТП. Сюди можна віднести ігнорування дорожніх знаків і сигналів світлофора, зміну смуги руху без включеного “поворотника”, підрізання і т.п.
2. Водіння в нетверезому вигляді.
На жаль, у більшості країн колишнього Радянського Союзу управління автомобілем у стані алкогольного сп’яніння вважається мало не нормою. Саме водіння в нетверезому вигляді призводить до найтяжчих наслідків. Через алкоголь в крові водій схильний до втрати контролю над своїми вчинками. Крім того, в більшості випадків з’являється невиправдана самовпевненість, сповільнюється реакція, притупляється увага і погіршується здатність аналізувати відбувається навколо ситуацію.
3. Перевищення швидкості
На жаль, багато водіїв люблять їздити «з вітерцем», при цьому не беруть до уваги дорожню обстановку. Вибирати швидкість потрібно залежно від дорожніх умов (зокрема, виду, стану і ухилу дороги), видимості і оглядовості, технічного стану авто тощо.
4. Неуважне водіння
У цю категорію входить неуважне ставлення автолюбителів до інших учасників дорожнього руху, зокрема пішоходам, а також поверхневе спостереження за дорожньою ситуацією. Крім того, розмови по телефону, вживання їжі за кермом, та й банальні розмови з пасажирами (особливо це стосується водіїв з невеликим стажем) – теж можуть стати причиною ДТП.
5. Неадекватна поведінка в екстремальних ситуаціях
Найбільшу небезпеку тут представляють автомобілісти-початківці або ті, хто дуже рідко виїжджають на дорогу, так звані “дачники”, оскільки вміння уникати аварій приходить тільки з досвідом. Найголовніше в таких ситуаціях – не панікувати, зібратися з думками і сконцентруватися на машині й тому що відбувається навколо .
6. Недотримання дистанції
Таке порушення може призвести до наїзду на попереду рухомий транспортний засіб. У населених пунктах необхідно дотримуватися дистанції з розрахунку 0,5 м на 1 км / год швидкості, поза населеними пунктами – 1 м на 1 км / год. Проте дані величини стосуються тих випадків, коли дорога рівна і суха. В інших умовах дистанцію потрібно вибирати так, щоб у разі раптової зупинки ТЗ що рухається попереду можна було вчасно зупинити свій автомобіль.
7. Порушення правил обгону
Обгін – один з найбільш відповідальних і частих маневрів, пов’язаний з підвищеною швидкістю і обмеженою оглядовістю. Часто наслідком неправильного обгону стає лобове зіткнення. При цьому маневрі необхідно точно розраховувати безпечну дистанцію між машинами і обов’язково включати відповідний попереджувальний сигнал. Обганяти можна тільки в тому випадку, якщо є можливість перевищити швидкість обгоняемого транспортного засобу не менше ніж на 15 км / год, а його водій не збирається змінювати напрямок руху (тому дуже важливо заздалегідь знати наміри водія обгоняемого ТЗ).
Окрім подібної пам’ятки від Патрульної поліції, усі учасники дорожнього руху не повинні забувати, що чинним законодавством передбачено адміністративну, кримінальну, а в окремих випадках навіть - цивільно-правову відповідальність за порушення правил дорожнього руху.
Але попри збільшення штрафів, повсюдного запровадження автострахування, недавню реорганізацію поліції (хто зараз вже пам’ятає ГАІ, або його попередника- ОРУД?) , все більшого підключення технічного прогресу на дорогах (навігатори, відео- регістратори, фіксатори швидкості) головним фактором у зменшенні кількості ДТП все одно залишається людина, у тому числі і ті, хто планує розвиток авто мереж в країні.
Останнім часом, урядовці та місцеві органи влади приділяють уваги ремонту доріг і це - правильно, оскільки якість дорожнього покриття – суттєво впливає на статистику ДТП. Проте ми ще значно відстаємо від європейців в інфраструктурі дорожніх розв’язок. Візьмемо хоча б проблему небезпечного розвороту по автотрасі неподалік Віти Поштової, де періодично виникають дорожньо-транспортні пригоди. Громадськість навіть вдавалося до символічного перекриття траси з вимогою запланувати тут розв’язку.
Тому на початку серпня на автотрасі М-05 Київ-Одеса на ділянці розвороту біля села Круглик (км19+324) відбулась виїзна нарада за участі голови Київської обласної державної адміністрації Михайла Бно-Айріяна, його заступника Володимира Кислицина та керівника Служби автомобільних доріг регіону Володимира Козака. За підсумками якої було вирішено, що у місці розвороту біля Круглика до завершення будівництва транспортних розв’язок (км 15+390 Чабани та км 21+847 Південне кладовище) буде встановлено тимчасовий світлофорний об’єкт, який покращить безпеку руху та ліквідує потенційне місце концентрації ДТП.
Учора, 14 серпня, на цьому ж місті, з метою практичної реалізації доручення губернатора відбулась виїзна нарада під головуванням заступника начальника експлуатаційного утримання доріг Служби автомобільних доріг у Київській області Олега Слободяна, голови Віта-Поштової сільської ради Дмитра Шульгана, представників підрядних організацій ТОВ «Онур», ТОВ «Дорстрой Монтаж», ТОВ «Автомагістраль-Південь», ТОВ «СІА Електротехінка».
Як повідомляють у Службі автомобільних доріг у Київській області, на даний час розпочались підготовчі роботи, відповідно до погодженої тимчасової схеми організації дорожнього руху Національною поліцією області.
У даному випадку тимчасова поява світлофора на автобані – виправдана, але часто відбувається навпаки: на кількох швидкісних автотрасах, де виключена імовірність зіткнення автомобілів зі зустрічним рухом, оскільки дорога поділена розділовим бар’єром, штучно влаштовують перепони водіям. Натомість маємо натиканих світлофорів, які зводять нанівець усі переваги швидкісного руху, що психологічно дезорієнтує водіїв. Схоже, їхнє встановлення пролобіював сержант Петренко з популярного комедійного серіалу 90-х.
Зараз українське суспільство потребує тих лобістів, які в коридорах центральної, регіональної та місцевої влади будуть постійно дбати про збільшення фінансування на ті заходи, які зменшують наведену вище трагічну статистику, в тому числі – і на створення відповідної інфраструктури. Інакше на дорогах України і надалі щорічно вмиратимуть тисячі людей – хоча ці трагедіям цілком реально запобігти. Для початку хоча б поклавши нормальний асфальт і намалювавши на ньому розмітку. А для формування дисципліни серед водіїв має працювати поліція, яка наразі веде себе надто інертно…
Олександр Воронін, «Моя Київщина»
Читати "Моя Київщина" у Facebook