#

Вчергове непрозоро: як конкурс на голову Київського обласного театру хочуть перетворити на рейдерську операцію

04.03.2020 06:00
Вчергове непрозоро: як конкурс на голову Київського обласного театру хочуть перетворити на рейдерську операцію

Єдиний обласний театр Київщини – знову під пресингом з боку чиновників. Про профанацію конкурсу та кого заводять на посаду директора театру ім. Саксаганського, читайте в розслідуванні "Моєї Київщини"

Драма за лаштунками театру ім. Саксаганського набирає нових обертів. Зовсім нещодавно було оголошено довгоочікуваний конкурсний відбір на посаду директора – художнього керівника театру ім. Саксаганського, і здається, попереду намічається жорстка боротьба. Наразі вже є вагомі підстави вважати, що конкурс пройде, м’яко кажучи, не прозоро, а "зверху" вже вирішено, кому пощастить очолити обласний театр. Нагадаємо,  під час минулих конкурсів застосовувались залякування, відверті махінації на жеребкуванні при обранні кандидатур до складу комісій від громадських організацій.  Наразі ж ситуація майже ідентична, але у своєму цинізмі – навіть абсурдна.

Передісторія цієї тривалої епопеї відома, і розпочалась у серпні 2018 року, коли  завершився термін дії контракту з директором-художнім керівником В’ячеславом Усковим, який понад 10 років очолював колектив. Тоді ж, під час проведення першого конкурсу обидва претенденти – В’ячеслав Усков і Богдан Пущак – набрали однакову кількість голосів, відтак згодом було оголошено про проведення повторного конкурсу, де перемогу таки здобув останній. Втім, несприйняття колективом нового очільника в особі Пущака вилилось в численні акції протесту – причому навіть в Києві, під стінами облдержадміністрації – та суспільний резонанс. Зрештою, минулого року робоча група під патронатом тодішнього очільника КОДА Олександра Терещука встановила, що конкурс був проведений із порушенням 6 пунктів, зокрема, були проігноровані вимоги Закону "Про культуру", згідно яких представники громадських організацій, включених до складу конкурсної комісії, повинні працювати виключно в сфері культури. Окрім того, комісія складалася лише з 6 членів замість 9. Тож постало питання про скасування  результатів конкурсу на посаду гендиректора і повторного його проведення, але до цього діло не дійшло. На травневій сесії Київоблради, коли відбулася зміна керівництва (головою облради тоді було обрано Миколу Стариченка), депутати проголосували за призначення Ускова в.о. директора театру.

Здавалося б, конфлікти вичерпано і попереду прозорий конкурс, але із цим влада чомусь не квапилась – В’ячеслав Усков  працював у статусі в.о. директора театру Саксаганського  8 місяців. Між тим, не так давно "Моїй Київщині" із власних джерел стало відомо, що на посаду очільника театру Саксаганського нібито готують Ігора Подолянця, заступника начальника відділу з питань діяльності комунальних підприємств Управління комунальної власності та ЖКГ виконавчого апарату Київської облради. Після перевірки дана інформація отримала підтвердження.

Але про роль Подолянця у майбутньому конкурсі ми поговоримо далі, а зараз трошки про конкурс. Процес зрушив з місця  11 лютого 2020, коли зрештою було оголошено конкурс на посаду художнього керівника театру. Для формування членів конкурсної комісії від громадських організацій було відведено 10 днів. Саме тут залунали перші "дзвіночки". Справа в тому, що жодну з білоцерківських громадських організацій не було допущено до жеребкування, пройшли лише столичні ГО. Це при тому, що Київська організація "Громадянин", яка брала участь в жеребкуванні, має ідентичний Статут, як приміром у ГО "Біла Церква разом". Та як виявилося, це був тільки початок афери, під назвою "прозорий конкурс". Дивним чином під час жеребкування було визначеного члена конкурсної комісії від ГО "Арт-Київщина" Аліну Дзендзик. Все б нічого, але засновником даної громадської організації є Роман Подолянець – брат вищезгаданого Ігора Подолянця. Більше того, ця жінка є дружиною Віталія Темнюка, який свого часу був заступником Подолянця, коли останній працював начальником Управління культури облради.

Пройшла до конкурсної комісії і заслужена артистка України Віра Синеок, яка тому ж таки Подолянцю доводиться кумою. Під час жеребкування пощастило і Олександру Зінченку від Всеукраїнського ГО "Громадянин", який також має родинні зв’язки із Ігорем Подолянцем.

Найцікавіше, що саме Ігор Подолянець готував проведення жеребкування та представляв конкурсну комісію на зборах трудового колективу театру Саксаганського. Конфлікт інтересів? Ні, не чули…

Таким чином, принаймні троє членів конкурсної комісії точно проголосують за Ігоря  Подолянця. До слова, всього конкурсна комісія має налічувати 9 членів, з яких 3 представники від громадських організацій, 3 представники від театру, і 3 представники  від влади.  Втім, є цілковита ймовірність того, що голосів не на користь Ускова буде 6 із 9 можливих, і ось чому. Як нам стало відомо, над отриманням потрібних "ЗА" для чиновника з обласної ради вже попрацювали представники очолюваного Подолянцем Управління. Зокрема, вже є домовленість із народною артисткою України Ольгою Сумською, яка має підтримати саме Подолянця, ставши членом комісії. До списку може приєднатися і заступник голови Київської обласної ради Ярослав Добрянський. Також в комісії буде ще одна особа, але її прізвище наразі невідоме.

Водночас залишається відкритим питання, чому заяви та звернення низки фахових діячів культури і мистецтв щодо залучення їх до складу конкурсної комісії були проігноровані організаторами. Приміром розглянути власну кандидатуру для внесення до складу комісії пропонував Академік НАМ України, заслужений діяч мистецтв України, ректор Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім.. Карпенка-Карого  Олексій Безгін. Аналогічні звернення компетентних та заслужених діячів були мотивовані якраз тим, що під час проведення попередніх конкурсів було порушено Закон України "Про культуру". Згідно зі ст. 21 п.7 "Члени конкурсної комісії мають бути неупередженими та незалежними. Не допускається втручання в діяльність комісії будь-яких органів влади, а також учасників конкурсу".  

Повертаючись до питання регалій, досвіду та компетентності варто було б відзначити, що, приміром, Ольга Сумська безперечно талановита актриса, але при цьому, будьмо відвертими, не має знань в управлінні театральною справою. Натомість Безгін написав 18 книг про управління театральними закладами. Втім, схоже для декотрих чиновників це не достатній аргумент.

Як і раніше, колектив підтримує діючого очільника театру, але з огляду на тиск з боку влади, штучне "підтасовування" комісії задля підтримки Подолянця, обласний театр може знову залишитись без Ускова. Загалом, в цій історії наявні всі ознаки підготовки до рейдерського захоплення театру, інакше ж просто не скажеш. Далеко не останню роль тут відіграла спроба корупціонувати театр. Нагадаємо, минулого місяця ми вже розповідали про групу чинних депутатів Київської обласної ради, які не перший рік займаються вимаганням коштів від директорів комунальних підприємств за так зване "кришування" та безперешкодну діяльність. У випадку з обласним театром щорічний "кешбек" мав складати 20%, тобто це близько 5 млн грн необлікованої готівки, які повинні осідати в кишенях корумпованих посадовців.  

Схоже, незговірливість Ускова набридла депутатам та стала тригером для пошуку свого, слухняного керівника обласного театру. Питання в одному: чи знає про це голова Київської обласної ради Микола Стариченко та чи втрутиться в ситуацію навколо обласного театру ім. Саксаганського голова КОДА Олексій Чернишов, який напередодні був поінформований відносно неприпустимих дій деяких депутатів обласної ради.

Антон Болбочан, "Моя Київщина"

Читати "Моя Київщина" у Telegram