Голови райрад повинні контролювати акти органів місцевого самоврядування
Ярослав Добрянський (заступник голови Київської облради)
В Україні зараз
діє закон про місцеві державні адміністрації від 1999 року, який був написаний
одразу після ухвалення Конституції в 1996 році. Безперечно, в такій редакції
цей закон втратив свою актуальність із врахуванням створених ОТГ і поступової
передачі їм повноважень. Голови райдержадміністрацій перетворились у «весільних
генералів» без можливостей і
функціоналу, їх функція обмежилась ходінням з ножицями і перерізанням стрічок в
новостворених або побудованих соціальних об’єктах, та ще й до будівництва яких
голови РДА не мали ніякого відношення. Тому однозначно закон потребує суттєвих
змін в умовах нових адміністративних одиниць.
Одним із
наступних кроків для продовження реформи децентралізації має стати ухвалення
законопроєкту № 4298 про місцеві державні адміністрації. Він по-новому визначає
повноваження голів місцевих державних адміністрацій: одним з основних їхніх
напрямів діяльності стає контроль над законністю та конституційністю під час
ухвалення актів органів місцевого самоврядування. Голови районних державних
адміністрацій мають наглядати за рішеннями громад, голови обласних державних
адміністрацій — за рішеннями районних рад, а профільне Національне агентство,
створення якого передбачено цим законопроєктом, — за рішеннями обласних рад.
Але в мене є
великі застереження, що при здійсненні функції нагляду буде включатись політика
до тих органів місцевого самоврядування де голова і більшість в місцевих радах
не належать до провладної партії. І власне, право адміністрації звертатися до
суду з позовом про визнання актів органів місцевого самоврядування незаконними
та їх скасування може взагалі паралізувати роботу органу місцевого
самоврядування. А в таких умовах «співпраці» буде постійне перетягування канату
хто важливіший і впливовіший на території. Є очевидним, що повноваженнями голів
адміністрацій є намагання підвісити на гачок місцеве самоврядування для
тотального впливу і термін «децентралізація» залишається лише словом. Тому, як
на мене, потрібно чітко визначити категорійність питань в повноваженнях яких голова
адміністрації має право звертатися до суду з позовом про визнання актів органів
місцевого самоврядування незаконними. Наприклад, в тих рішеннях де є прояви
сепаратизму, рішень по підриву державності і державних функцій які покладені на
органи місцевого самоврядування. Але ж ніяким чином не втручатися в
господарську діяльність місцевих рад. У разі, якщо не буде чітких прописаних
повноважень по оскарженню рішень, буде постійний процес боротьби РДА і місцевих
рад які суттєво будуть впливати на розвиток громад і ми зайдемо в циклічне коло
по нашому українському принципу - "Де два українці – там три
гетьмани..."