#

Олег Любімов (керівник Київського ЦРМС): Громади Київщини, що йдуть на перші вибори – спроможні

30.10.2018 10:28
Олег Любімов (керівник Київського ЦРМС): Громади Київщини, що йдуть на перші вибори – спроможні

З великою зацікавленістю прочитав пост голови Київської обласної ради Гани Старикової про «неспроможність» Баришівської та Миронівської ОТГ…

Що ж, сьогодні в соціальних мережах піднімається чергова хвиля, щодо нібито неспроможності громад Київщини та в цілому України, які вирішили об’єднатися та йти на перші вибори 23 грудня 2018 року. Низка публікацій від представників певних політичних сил, органів місцевого самоврядування, навіть певних державних діячів, претендентів на посаду Президента України, які з’явилися днями в соцмережах та ЗМІ, спрямовані на дискредитацію самої ідеї децентралізації, а також на те, щоб посіяти зневіру та невпевненість у людей, які долаючи всі перешкоди на шляху, таки вибороли своє право на об’єднання. Треба розуміти, що процес децентралізації по всій Україні вже не спинити. Поїзд рушив і вороття немає – вже понад 50% громад по всій Україні об’єдналися, а це, за станом на 10 жовтня 2018 року (офіційні дані Мінрегіону), 838 громад (з яких 133 очікують на перші вибори) із запланованих 1206 по всій Україні. Отже, іншого шляху, окрім об’єднання, немає. Гальмування цього процесу – злочин, який несе за собою додаткові втрати фінансових ресурсів держави, підриває підвалини самоврядування та незалежності України, сіє зневіру, дискредитує саму ідею добровільного об’єднання громад. Використання цієї риторики в передвиборних перегонах – подвійний злочин. Спробую пояснити чому:

1. Європейська спільнота, весь світ визнає, що децентралізація – це одна з найуспішніших та ефективних реформ в Україні. Якщо шукати якийсь європейський відповідник, то найкращий для нас приклад, на мою думку, – польська модель децентралізації. Після очевидних успіхів регіонального розвитку польські громади сьогодні всіма можливими способами будуть відстоювати свою незалежність та ті повноваження, які їхні гміни, повіти та воєводства отримали внаслідок децентралізації, незважаючи на постійні спроби центральної виконавчої влади забрати надані їм повноваження.
2. Закиди, щодо нібито неспроможності новоутворених громад, що йдуть на місцеві вибори у грудні, – безпідставні. Визначити справжню спроможність громад може лише час. По всій Україні є безліч прикладів, де є, здається спроможна громада з чудовими стартовими можливостями, але через невдалий менеджмент, внутрішні конфлікти, помилкові управлінські рішення ця ОТГ не є спроможною. І, навпаки, можна спостерігати невеличкі громади з чисельністю населення до 5 тисяч осіб, які демонструють чудові результати, залучають у свій розвиток додаткові інвестиції, кошти міжнародної технічної допомоги, планують свій подальший розвиток на декілька років вперед тощо. Якщо говорити конкретно про Київщину, то такими невеличкими, але успішними громадами є Дівичківська та Пісківська ОТГ, які завдяки організації правильної управлінської структури громади, зацікавленості у розвитку ОТГ безпосереднього керівництва, його дієвості та інноваційності розвиваються досить швидкими темпами. Найгірший приклад неуспішного менеджменту – це сама Київська область, де вільні залишки бюджету минулого року склали близько 2 млрд грн. Це невідремонтовані дороги й школи, незбудовані садки, незакуплене обладнання до лікарень та амбулаторій… Навіть просто прямі втрати бюджету внаслідок 13,7% інфляції, а це 271 млн грн… Слів нема.
3. Що стосується конкретних цифр по Баришівській та Миронівській ОТГ, то вони вочевидь взяті з робочої комп’ютерної програми «бюджетний калькулятор» розробленого Центральним офісом реформ при Мінрегіоні України. Насправді там є, як мінімум декілька варіантів розрахунку спроможності, але п. Ганна взяла найгірший розрахунок, що зовсім не відповідає дійсності. Це не закид в сторону п. Ганни, це констатація факту введення недостовірних початкових даних. Зокрема, по Миронівській ОТГ у першому розрахунку був від’ємний баланс бюджету на суму 221 млн грн. Після першої ж перевірки сума зменшилась більш як у 10 разів. Помилки в початкових цифрах ми знаходимо і надалі. Але…
Бюджет Баришівського району у 2018 році має базову дотацію в сумі 2 294 900 грн… В проекті державного бюджету на 2019 рік, підготовленого Мінфіном до 1-го читання, базова дотація зменшена вже до 160 тис. грн.. Така динаміка свідчить, що навіть за показником податкоспроможності бюджет Баришівського району наближається до «золотої середини» усіх місцевих бюджетів країни. Всі інші видатки покриваються за рахунок власного бюджету та міжбюджетних трансфертів для фінансування делегованих повноважень. Якщо спрогнозувати, що умовно усі доходи бюджету і видатки переходять майже у повному обсязі до ОТГ, звідки від’ємний баланс бюджету на 56 млн? Питання риторичне…
4. Я є директором Київського Центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтримки Програми ULEAD з Європою / ULEAD with Europe та Мінрегіону України вже понад рік. Неодноразово намагався зустрітися з головою обласної ради. Однак жодного разу так і не зміг потрапити на прийом до голови, не зміг почути аргументів Ганни Старикової щодо ситуації з децентралізацією на Київщині, не міг навести власних контраргументів на користь об’єднання навіть в розрізі тих громад, які наводила у своїх дописах шановна очільниця обласної ради. Ми, як фахівці з питань децентралізації завжди готові до предметної дискусії з усіма зацікавленими сторонами, депутатським корпусом та керівництвом обласної ради, готові говорити не лише про успіхи об’єднаних громад Київщини, а також й про можливі ризики та загрози. Вести дискусії на сторінках соцмереж – не зовсім коректна та перспективна ідея. Тому я закликаю п. Ганну знайти час у своєму щільному графіку та провести зустріч із фахівцями Київського ЦРМС стосовно об’єднання територіальних громад Київщини та з питань майбутніх перших виборів до громад Київщини у грудні цього року. Запрошуємо в будь-який зручний час відвідати нас за адресою: Київ, вул. Велика Житомирська, 20-а.
5. Останнє…

Ніхто не має права відбирати в людей шанс на добровільне об’єднання територіальних громад. Наше завдання допомогти їм сформувати нові управлінські структури, засвоїти нові управлінські навички, навчити використовувати доступні інструменти розвитку їхніх громад тощо…
Це право гарантоване Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», за який проголосувало більшість народних обранців, в тому числі і фракція партії «Батьківщина», яку представляє шановна п. Ганна http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=607

Я особисто переконаний, що всі громади Київщини, які готуються до проведення перших виборів, – спроможні. Головне, щоб люди, які будуть обирати майбутнє керівництво ОТГ, не помилились із своїм вибором та обрали справжніх менеджерів громад, а не пустопорожніх популістів.
Децентралізацію не спинити!

Читати "Моя Київщина" у Facebook