Президент не довіряє та не підтримує голів областей
Михайло Бно-Айріян (ексголова Київської ОДА)
Ситуація з останніми подіями навколо мера Черкас
дуже симптоматична.
Насправді, не так багато людей у Києві, із тих, хто приймає
рішення або дотичний до цього процесу на урядовому рівні, до кінця розуміють
суть та можливості місцевого самоврядування.
Я не був виключенням. Хоч багато років пропрацював у різних
міністерствах та Кабміні.
Насправді, із місцевим самоврядуванням я зіткнувся в реальності
перший раз у своєму житті, коли почав працювати головою Київською обласної
державної адміністрації.
Губернаторська робота – це не лише взаємодія зі своїм
безпосереднім апаратом та апаратом районних державних адміністрацій. Це також
взаємодія із містами, із мерами та міськими радами.
Для мене, певно, було два великих відкриття в цьому контексті.
Перше – деякі обласні депутати-мажоритарники, які протягом
багатьох років, а то й десятиліть на місцях є уособленням по суті влади та
впливу. Такі собі живі пам’ятники, які, до речі, користуються великою
підтримкою у громадах.
А ось друге відкриття – це, власне, мери міст.
Мери міст – це особлива когорта людей. І вони безпосередньо
впливають на якість життя сотень тисяч людей, наприклад, у тій же Київські
області. У кожного з них своя історія. І своя підтримка тих, хто їх обрав.
Ніхто з них не є безсрібниками. Але багато хто має авторитет у громаді та
підтримку місцевих еліт.
Вони не твої підлеглі. І давати "команди" ти їм не можеш. Це був, напевно, головний урок, який я засвоїв. Єдине, що ти можеш, – це будувати союзи та співпрацю, на довірі, повазі та взаємодопомозі. Як усі досвідчені політики, звичайно, вони остерігаються сили, але це точно не той аргумент, на якому можна збудувати дієву співпрацю з ними.
Для команди Володимира Зеленського була єдина, складна, але все-таки можливість створити реальну альтернативу тим мерам та пам’ятникам, які не вписуються в парадигму "нових облич" та рішучих змін у країні. І взагалі, виграти місцеві вибори.
І ця можливість полягала в тому, аби, окрім власне реформ на
рівні Уряду, показати також на місцях, у регіонах та районах України нові
обличчя, нові підходи та новий стиль управління.
У регіонах це можна було зробити лише трьома способами. Перше.
Призначити сильних голів ОДА, дати їм максимальну підтримку та врешті-решт
почати зміни на регіональному рівні, локомотивом яких стали би губернатори.
Призначити не ручних, не сірих, а сильних, готових до викликів. Сам бачив на
власні очі, як люди змінювали ставлення до влади, коли починаєш активно їздити
регіоном та вникати в застарілі проблеми.
Друге. Призначити нових голів райдержадміністрацій, які б
показали людям безпосередньо в районах, що зміни можливі.
Ну, і звичайно, обрати ефективних депутатів-мажоритарників, які
б прагнули цих змін.
Усе це б дало шанс за рік із гаком часу продемонструвати зміни,
переконати людей, які підуть голосувати на місцевих виборах, що вони реальні, а
головне – об’єднати навколо себе нову генерацію місцевих політиків, які би були
здатні дати бій старим місцевим елітам.
Ось це і є справжня регіональна політика. Це складний процес.
Тонкий. Із багатьма змінними, але він був можливий ще рік тому. Це гра в довгу.
Але, на жаль, цього не трапилося. Цю єдину можливість було
втрачено тими, хто почав грати в коротку, ставлячи себе та свої потреби
попереду справи. Головам ОДА так і не надано підтримки та великої довіри з
центру. Більше третини голів РДА не призначено: від системи LIFT, яка б могла
дати можливість знайти таких людей, відмовилися. А мажоритарники в більшості
своїй так і не стали авторитетною силою на місцях.
Плюс на рівні Уряду зміни та реформи складно даються.
Таким чином, на місцеві вибори не має з чим, а головне з ким
іти.
Альтернативи цьому немає. І створити її за декілька місяців неможливо.
Тому для мене Черкаси дуже симптоматичні. Вони повинні були
статися. І сталися.
І це лише початок.
Читати "Моя Київщина" у Facebook