#

Заступник голови Київоблради Добрянський розповів про довгий шлях децентралізації

08.10.2020 10:20
Заступник голови Київоблради Добрянський розповів про довгий шлях децентралізації
Ярослав Добрянський

У соціальних мережах Ярослав Добрянський розповів про децентралізацію та, як вона відбувалася в країні

Про це повідомляє інформаційний портал "Моя Київщина" з посиланням на допис Ярослава Добрянського у Faсebook.

Разом із багатьма своїми однодумцями, фахівцями і знавцями децентралізаційних процесів, депутатами обласної ради, мені, як заступникові голови Київської обласної ради, довелося стояти біля витоків реформи децентралізації на Київщині і фактично завершувати її впродовж вересня-листопада 2019 року. Сотні зустрічей, сотні різних конфігурацій ОТГ, передача планів до ОДА і зрештою – їх затвердження урядом. Тож у пам’яті – кожний крок реформи на шляху, яким ми йшли, - пише заступник голови Київоблради.

Добрянський  розповідає, що концепцію реформування місцевого самоврядування і територіальну організацію влади ухвалили в Україні ще 1 квітня 2014 року. Урядовці визначили реформу децентралізації одним зі своїх пріоритетних завдань.

За його словами, реформа децентралізації передбачала здійснення наступних змін:

  • посилення місцевого самоврядування;
  • адміністративно-територіальну реформу;
  • закріплення «принципу повсюдності» (землями за територією населених пунктів розпоряджаються відповідні органи місцевого самоврядування);
  • гарантія наділення місцевого самоврядування достатніми повноваженнями та ресурсами;
  • врахування історичних, економічних, екологічних та культурних особливостей при плануванні розвитку громад;
  • передача «на місця» максимальної кількості повноважень, які органи місцевого самоврядування здатні виконати;
  • створення об'єднаних територіальних громад;
  • запровадження інституту префектів;
  • зменшення кількості районів;
  • подальший розвиток форм прямого народовладдя.
Крім законодавчих змін з делегування повноважень, реформою передбачалося зменшення впливу районів та їх реорганізацію. Для більшої ефективності державного управління систему районів було оптимізовано. Так, реформована на сьогодні Київська область замість 25 має лише 7 районів: Білоцерківський, Бориспільський, Броварський, Бучанський, Вишгородський, Обухівський, Фастівський. Нижче району адміністративна одиниця — громада — об'єднання низки сіл, селищ або міст. Концепція полягає в об'єднанні сіл у крупні громади, щоб передати таким утворенням широку фінансову та управлінську автономію. Крім цього, заплановано запровадження інституту префектів, які здійснюватимуть нагляд за додержанням Конституції та законів України органами місцевого самоврядування на довіреній їм території, - розповідає Добрянський.

У дописі зазначається, що реформою децентралізації передбачено створення нової ланки в системі адміністративного устрою в Україні шляхом запровадження нової адміністративно-територіальної одиниці – об'єднаної територіальної громади. ОТГ утворюються внаслідок добровільного об'єднання суміжних територіальних громад, сіл, селищ, міст та відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", що дозволяє органам місцевого самоврядування отримати нові повноваження та ресурси, які раніше мали міста обласного значення. Після об'єднання декількох населених пунктів новостворена ОТГ стає правонаступником всього майна, прав та обов'язків територіальних громад, що об’єдналися, а також здійснюється реорганізація сільських, селищних, міських рад. Громадян, що проживають на території ОТГ, після об'єднання представляють новообрані голова, депутатський корпус та виконавчі органи ради громади.

Як зараз пам’ятаю: перші громади з'явились в Україні у 2015-му році. У ході реформи спроможні громади отримали більш широкі повноваження, ресурси та відповідальність, а завдяки змінам у законодавстві збільшився й перелік послуг, які можуть надаватися на місцях. За підтримки донорських програм ("U-LEAD з Європою", USAID та ін.) в переважній більшості ОТГ вже відкрилися сучасні центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи) — приміщення, де за принципом "єдиного вікна" можна отримати необхідні адміністративні послуги, - згадує заступник голови Київоблради Добрянський

Далі він розповідає, що після об'єднання територіальні громади переходять на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом (до реформи їх мали тільки обласні та районні бюджети, бюджети міст обласного значення). Крім цього, громади затверджують місцеві бюджети незалежно від дати прийняття Закону "Про державний бюджет". За першими результатами, власні доходи місцевих бюджетів з 2014 по 2019 рік зросли на сотні мільярдів гривень.

Незважаючи на загалом позитивне сприйняття реформи громадами, голови об'єднаних територіальних громад вказали на наявність певних суттєвих недоліків в її поточному вигляді. Серед основних зауважень з приводу реформи, як правило, зазначали відсутність в громад можливість розпоряджатись земельними ділянками, що входять до складу ОТГ, але є за межами населених пунктів, наявність «прогалин» в законодавстві, брак практичного досвіду та навичок в управлінні громадою, а також проблеми у відносинах з обласними або районними державними адміністраціями. І як скептично б не відносились до реформи децентралізації, я вважаю що це вірний рух вперед і назад обертатись не потрібно! У жовтні Київщина, як і вся Україна обиратиме своїх представників до оновлених органів місцевого самоврядування, рішення яких впливатимуть на якість життя в громадах, районах, області. Тож слід підійти до голосування відповідально і зробити свідомий вибір з проєкцією на майбутнє! – підсумовує він.

Нагадаємо, що народний депутат України від партії "Слуга народу" Олег Дунда розробив і подав до Верховної Ради законопроєкт про покарання за публічне заперечення факту воєнної агресії Росії та окупації нею частини території України – штраф або позбавлення волі на 5 років.

Читати "Моя Київщина" у Facebook