Безвідповідальне самоврядування в Обухові: як Ільєнко відмовилася компенсувати проїзд пільговиків
Нещодавно "Моя Київщина" публікувала матеріали про бюджетні плани Обухова на 2025 рік. Нагадаємо, що одне з найбільш резонансних рішень, ухвалених на сесії, – відмова відшкодовувати проїзд пільговикам. Кошти на це понад 15 років закладали в головний фінансовий документ громади. Чому ж цьогоріч змінили пріоритети? Читайте в матеріалі
20 грудня в Обухові відбулася сесія міської ради, під час якої затвердили бюджет на 2025 рік. І хоча проєкт відповідно до законодавства мали оприлюднити за 10 робочих днів до засідання, цього не зробили. А рішення, які ухвалили депутати, ставлять під сумнів реальні пріоритети влади.
На підтримку ЗСУ 2025 року передбачили лише 20 млн грн, тоді як минулоріч скерували приблизно 70 млн грн. Значно скоротили також фінансування програми "Турбота", у межах якої допомагають захисникам і малозабезпеченим. Якщо 2024 року виділили 83 млн грн, то 2025 – 10 млн грн.
Читайте також: Обухівська влада проти громади: як Лариса Ільєнко вирішила зекономити на пільговиках і отримати премію
Водночас у бюджеті передбачили підвищення матеріальної допомоги для працівників виконавчого комітету, премії для Лариси Ільєнко в розмірі 150% від її окладу, а також виплати по 6 000 грн до Дня місцевого самоврядування. Депутати також ухвалили фінансування низки не першочергових заходів, таких як інвентаризація землі (8 млн грн) і розробка комплексного плану території громади (10 млн грн).
Актуально: Голосували за кота в мішку: як в Обухові бюджет громади ухвалювали
Рішення, ухвалені під час сесії, демонструють, що місцева влада в Обухові на чолі з Ларисою Ільєнко не ставить на перше місце потреби громади. Замість того, щоб підтримувати захисників, ветеранів, а також малозабезпечених, обирають підвищення премій чиновникам і фінансування не нагальних інфраструктурних проєктів.
Ще одним болючим питанням стало скасування компенсацій за перевезення пільговиків. Безкоштовний проїзд у громадському транспорті – одна з дуже важливих соціальних гарантій для окремих категорій громадян, як-от: учасники бойових дій, особи з інвалідністю, постраждалі внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, пенсіонери, реабілітовані особи тощо.
Зауважимо, що надання пільг на проїзд у громадському транспорті визначається статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яка для учасників бойових дій передбачає безплатний проїзд, у тому числі, автобусами приміських маршрутів, та статтею 37 Закону України "Про автомобільний транспорт", яка, серед іншого, передбачає, що види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.
До того ж відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України фінансування витрат громадського транспорту від перевезення пільговиків покладено на органи місцевої влади та місцевого самоврядування. Відповідні видатки із місцевого бюджету в Обухові передбачали понад 15 років. Утім, за керівництва Ільєнко не заклали в бюджет-2025 ні копійки. Це означає, що перевізники, хоч і зобов’язані надавати безкоштовні послуги для зазначених категорій громадян, не отримають відшкодування за ці витрати.
Зауважимо, що орієнтовний пасажиропотік за день в Обухові – приблизно дві тисячі людей, четверо із яких – пільговики. Наприклад, у грудні 2024 року правом пільгового проїзду скористалося 16012 разів. Як зазначили в одній із компаній, що займається пасажирськими перевезеннями в Обухові, кількість пільгових поїздок збільшується. Для багатьох перевізників це може стати фінансовим тягарем, адже враховуючи велику кількість пільговиків, витрати на безкоштовний проїзд можуть бути суттєвими. Відтак доведеться або знижувати якість обслуговування, або переглядати тарифи, щоб компенсувати втрати через відсутність компенсацій від місцевої влади.
Теоретично, щоб повністю забезпечити безкоштовний проїзд пільговикам, суму неотриманого доходу перевізник мав би розділити на пасажирів, які оплачують проїзд. Тобто тоді тарифи на перевезення суттєво зростуть, що призведе до зменшення кількості людей, які користуватимуться послугами перевізників. Відповідно перевезення пасажирів на регулярних автобусних маршрутах просто перестануть існувати, адже будуть збитковими.
Як повідомило "Моїй Київщині" ТОВ "Обухівтранс", за власний рахунок вони зможуть забезпечити пільгове перевезення лише двом пасажирам та, додатково, без надання окремого місця для сидіння, чотирьом пасажирам зі статусом учасника бойових дій. Утім, лише за умови якщо конструкція автобуса має місця для пасажирів, що стоять.
Тобто місцева влада фактично переклала відповідальність за транспортні витрати на плечі перевізників та самих громадян. Як зазначає політолог Олексій Вороненко, місцева влада Обухова працює проти людей та використовує адмінресурс проти опонентів:
Уся суть конфлікту в місті Обухів навколо пасажирських перевезень полягає в тому, що власник транспортної компанії – політичний конкурент нинішньої керівнички міста. Її наближені помічники "купили" місцеву пресу та активістів, які чинять тиск на бізнес, непідконтрольний місцевій владі.
Ідіотизм ситуації в тому, що керівниця міста відмінила оплату проїзду пільговиків, а це ганебне рішення реально спрямоване проти людей. Виходить, що згідно з законом перевізники мають возити громадян за свій рахунок. Ця дика провокація штовхає людей на конфлікти з водіями, які змушені обмежувати кількість пільговиків на рейс, бо інакше прийдеться працювати "в мінус".
Тому, якщо місцева влада Обухова працює проти людей та використовує адмінресурс проти опонентів, то в ситуацію мусить втрутитись обласна та центральна влада.
Як пояснив ексзаступник Міністра внутрішніх справ, чинний народний депутат України, член Комітету ВР із питань транспорту та інфраструктури Микола Величкович, центральна влада згідно із законом не може втручатися в діяльність органів місцевого самоврядування, позаяк виділення коштів на компенсацію проїзду пільгових категорій населення – виключно їхні повноваження. Якщо між владою Обухова та тамтешніми перевізниками дійсно є конфлікт, то вони мають вирішити його на рівні громади. Сісти за стіл переговорів, так би мовити.
Відсутність компенсацій для перевізників за пільговий проїзд – це не лише економічна проблема для транспортних компаній, а й серйозний удар по соціальному забезпеченню вразливих груп населення. Влада Обухова, на чолі з Ларисою Ільєнко, вперше за 15 років ухвалила рішення, яке відкидає важливе соціальне зобов'язання. Це ставить під сумнів реальну готовність місцевої влади до вирішення проблем громади, особливо в умовах, коли країна перебуває в стані війни.
Читати "Моя Київщина" у Telegram