#

Депутат Київської облради Олексій Дорошенко: Головний мотив організаторів стрілянини у Броварах – намагання дестабілізувати ситуацію у країні

04.06.2020 08:36
Депутат Київської облради Олексій Дорошенко: Головний мотив організаторів стрілянини у Броварах – намагання дестабілізувати ситуацію у країні
Олексій Дорошенко

Попри досить потужний суспільний резонанс останніх подій та збір підписів за відставку міністра внутрішніх справ, організований фракцією "Голос", Арсену Авакову, мабуть, знову вдасться розвести руками грозові хмари над собою. Чому? Читайте в матеріалі "Моєї Київщини"

Але спершу факти. У понеділок у таємному режимі відбулося позапланове засідання профільного комітету з питань правоохоронної діяльності, куди Аваков замість себе відрядив свого заступника Антона Геращенка та начальника поліції Ігоря Клименка.

Зауважимо, що позачерговий характер обговорення проблем у системі правоохоронних органів (ще й без участі преси!) здебільшого був викликаний подіями початку минулого тижня - ганебним фактом тортур та згвалтування затриманої в Кагарлицькому відділку нацполіції, а не стріляниною у Броварах, яка трапилася вже у п’ятницю.

Однак по закінченню засідання комітету її голова Денис Монастирський, спілкуючись із журналістами, усе ж таки вказав на прокол поліції у даній справі: "Напередодні перестрілки у Броварах було отримано оперативну інформацію про те, що з Вінниці їде до Києва група молодих людей мікроавтобусами, однак її не передали департаменту спецрозслідування поліції Київської області".

Відтак, глибокий аналіз стану справ у внутрішніх органах із презентацією пропозиції щодо реструктуризації роботи поліції на засіданні профільного комітету відбудеться лише наприкінці місяця, а в середу 3-го червня її члени розглянули лише питання проведення конкурсів на зайняття посади Директора ДБР та адмінпосад у САПУ. Отже, після спілкування з Президентом Володимиром Зеленським на камеру, найнеприємніше, що може чекати Авакова у найближчі дні, – це година уряду в п’ятницю.

І поки в інтернеті проводяться неоголошені конкурси сатиричних "фотожаб" на події минулого вікенду, а словосполучення "Стрілянина у Броварах" стала мемом, міністр та його команда працюючи у соцмережах на упередження критики, звітують ледь не за кожного чергового затриманого бойовика.

Зокрема, як вже повідомляла "Моя Київщина" з покликанням на допис Арсена Авакова у Twitter, очільник МВС інформує інтернет-спільноту про те, "що ще 13 "стрілків" затримали в Києві, Броварах та Ірпені. Відомо, що цією злочинною групою керував кримінальний авторитет, відомий під прізвиськом "Віха" або "Журавель".

Більшість блогерів та публіцистів емоційно задають риторичне питання: "Що ще має трапитися у країні, аби звільнили Авакова?"Натомість експерти-реалісти нагадують, що Зеленський зобов’язаний Авакову тим, що торік очолюване ним міністерство завадило фальсифікаціям на виборах, мовляв, його фігура, як одного з керівників штабу Євромайдану,  певним чином уособлює собою спадкоємність і послідовність політичних процесів у країні та інституціональну безперервність і стабільність дій органів влади.

Нечисельні адепти міністра-довгожителя пригадують навіть слова Гліба Жеглова: "Ефективність роботи правоохоронців визначається не наявністю порушників закону в країні, а вмінням влади їх знешкоджувати" та вказують на нинішнє, більш грандіозне протистояння громади та поліції, здавалося б, у самій цитаделі демократії та права - у Сполучених Штатах.

Щодо майбутньої відставки. На думку політолога Володимира Фесенка, "вона, безумовно, станеться, але тоді, коли цього захоче сам Зеленський. Цілком можливо, що тоді, коли президент направить у відставку весь уряд у цілому"Не виключено, що для збереження й досі відносно високого персонального рейтингу Володимира Зеленського (особливо на тлі його потенційних конкурентів) йому потрібен громовідвід негативу. І поки ця функція виконується вправно, міністр залишатиметься у своєму кріслі.

Але повернемося до Київщини. Як відомо, Бровари у нинішньому реєстрі ЦВК належать до 97-го виборчого округу, і якщо останній пост у Facebook від нині чинного депутата-мажоритарника по цьому ВО  від "Слуги народу" Миколи Галушка (до речі, правоохоронця у минулому) був присвячений героїчному – ще березневому - протистоянню з коронавірусом на окрузі, то його попередник по мажоритарному мандату з попередньої парламентської каденції Павло Різаненко, як дипломований юрист,  іронічно кепкує навколо нинішньої ситуації: "От мені цікаво що мав на увазі Президент Зеленський,  коли сьогодні на зустрічі з Аваковим,  сказав: "Хотілось би щоб ці люди не вийшли на волю"!?! Як ви думаєте що з двох можливих варіантів він мав на увазі: 1) Зеленський хоче, щоб вони отримали пожиттєве ув’язнення; 2) Зеленський хоче, щоб, перебуваючи в місцях позбавлення волі, вони померли. Із точки зору логіки, які ще можуть бути сценарії, при яких дотримується умова "ці люди не вийдуть на волю"?.

Окрім депутатів-законодавців, Бровари представлені депутатом і на обласному рівні. Ним є наш постійний автор, співрозмовник та коментатор – депутат Київської обласної ради, генеральний директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко, який погодився дати ексклюзивне інтерв’ю для нашого порталу з приводу гарячих подій в його рідному місті.

- Пане Олексію, те, що сталося у Броварах вранці минулого п’ятниці, на Вашу думку, це дійсно боротьба за переділ ринку у сфері автоперевізників, конфлікт інтересів фінансово-партійних груп чи в основі все ж таки лежить суто політична провокація, спрямована як на дискредитацію влади в цілому, так і окремих її персоналій?

- Тут чисто політичні мотиви задіяні. Просто автоперевезення, ринок якого дійсно досить специфічний, були використанні як привід для ескалації ситуації.

- І привід для зняття Авакова?

- Ні, не думаю. Вірніше, точно досі не зрозуміло, зіграло це на руку Авакову, чи навпаки, але сам факт, що його прізвище тут є ключовим, свідчить, що ми з вами не побачимо найближчого продовження цієї історії. Тим паче, що ситуація почала загострюватися ще на початку цього тижня, про це була попереджена Національна поліція. Навіть напередодні - у четвер, коли виникли перші проблеми перевізника та йому молодики не дозволяли ставати на кінцевій зупинці, була проведена перевірка документів деяких із них. Але далі справа не пішла.

А вже потім, після затримання молодиків, коли допитували доставлених до відділка Нацполіції, вони вели себе дуже зухвало, відмовляючись відповідати на питання та впевнені в тому, що їх всіх витягнуть і лише згодом почали давати деякі свідчення.

- Скажіть, на Ваш погляд,  індустрія страху та послуги найманих "тітушок" і надалі будуть мати попит у бізнесово-політичному житті країни та регіону?

- Будуть, але не тільки для того, щоб вчинювати якісь дії, але щоб ними й прикриватися, як ширмою. Погодьтеся, що на сьогодні для здійснення якогось серйозного злочину достатньо професіоналів (які побували на фронті, які можуть чи за матеріальну винагороду чи за мотивами власного уявлення про справедливість наважитися на радикальні вчинки) замість того, щоб наймати людей із вулиці. Тобто потреба у тітушках стає другорядною. Хоча, якщо ми говоримо саме про цю справу, до реальної відповідальності буде притягнутий хтось саме з їхнього числа, оскільки вони не в темі… А  щодо реальних виконавців (ми не говоримо зараз про замовників), вони залишаться у стороні.

- І все ж, чого тут більше – прагнення дестабілізувати ситуацію або вплинути на кадрові зміни у владі?

- Тут, мабуть, присутні кілька мотивів, які не заперечують один одного, зокрема й політичний. Слава Богу, Авакову на цей раз вистачило розуму знову не кричати про російський слід у цій справі.

Що Вас дивує в цих подіях?

- Те, що спершу поліція стверджувала, що молодики були озброєні травматичною зброєю, хоча всі свідки зранку бачили, що в них у руках була мисливська зброя. Тобто складалося враження, що із самого початку поліціянти прагнули невдовзі злити цю справу. Її вже спускають по гальмах. Перевірити це можна буде вже найближчим часом. Як я писав раніше, питання перевізників - це лише ширма. Виконавцям розбірок обіцяли не тільки гроші, але й безкарність.

- Ви дещо іронізували щодо можливого російського сліду в цій справі, але навіть без покликань на розвідку (яку згадує Волох) орієнтуючись лише на сюжети пропагандистських програм російського телебачення, видно, що той же Аваков, разом із "правим сектором" входить до демонізованих українських персоналій…

- Ніхто не заперечує. Але якщо у вас є якийсь ворог і ви знаєте, що в нього цих ворогів добрий десяток, навіщо діяти власними руками? Ви просто станете в чергу на вендету одинадцятим, аби й витрат не понести й на зайвий ризик не нариватися. Хоча тому ж Авакову "доброзичливців" вистачає, але справа не в ньому. Питання – у дестабілізації, а чинний міністр-силовик, власне, втілює в собі точку опори Зеленського.

- Тобто, можна констатувати, що події у Броварах - це акт, спрямований і проти президента?

- Так. Без сумніву. Зеленському прийдеться проковтнути те, що це відбувається за його президентства та він "хотів як краще, а вийшло як завжди".

- А чи не може це бути розвідкою-боєм з боку певних фінансово-політичних груп напередодні місцевих виборів, так би мовити рекогносцировка на місцевості?

- А чому б і ні? Хоча місцеві вибори, здається, дещо дрібний масштаб для таких "маневрів", а тут нитки зацікавленості ведуть угору (а може трохи й у бік, скажімо до Харкова), де місцеві електоральні кампанії - річ другорядна.

- Із початку ринкових відносин найбільше збагачення (а значить і скандали) у середовищі і підприємців, і чиновників на муніципальному рівні відбувалися навколо приватизації, виділення земель під забудову, а третім у списку конфліктів інтересів був ринок автоперевезень. Ви ж такий наголос робите на політиці, немов вважаєте, що нині на маршрутах у нас усе гаразд…

- Звичайно, я так не вважаю. Не буду стверджувати, що розподілення маршрутних перевезень у Київській області останні роки було прозорим. Скоріше навпаки. Але не це точно стало причиною бандитських розбірок у стилі 90-х. Головне, щоб ті, хто взяв курс на дестабілізацію у країні, не змогли дійсно дестабілізувати ситуацію. Тому що навіть сьогодні чув від керівника підприємства критичної інфраструктури побоювання, щоб завтра щось не трапилося на їх об’єкті. І тут головне, щоб наші численні правоохоронці мали бажання реагувати на інформацію, яка в них наявна.

Але в даному випадку, судячи з суми коштів, яка дійшла до виконавців, вона є дуже завеликою для того, щоб її сплатив звичайний маршрутник. І зафіксовані кошти - це лише аванс.  У ланцюжку передачі грошей було стільки посередників, що з’ясувати конкретного замовника дуже важко, що також говорить про кропітку підготовку бійні, у якій важкі поранення отримали дві людини.

А втім, давайте разом порахуємо. Організаторам цієї акції передали суму, яку на маршруті потрібно кілька років відбивати. На середньостатистичному броварському маршрутуі оборот приблизно 500-600 тисяч гривень на місяць. Якщо відняти бензин, злодійство водіїв, різні "платежі" даху та інші витрати, залишається 85-90 тисяч на місяць , тобто трохи більше мільйона в рік.  А заплатили за всі ці розборки, за моїми даними, кілька мільйонів. Банально економічно невигідно для перевізника, адже організаторам цієї акції передали суму, яку на маршруті потрібно кілька років відбивати. Простіше взагалі закрити цей маршрут.

- Можливо, Ви дійсно маєте інсайдерську інформацію про ці кілька мільйонів, але як це встановив Ваш інформатор?

- Ви ж самі розумієте, якщо у країні відстежуються усі фінансові операції, починаючи від трьох тисяч, прослідкувати можна за всім, що завгодно, навіть якщо десь у конвертаційному центрі взяв готівку, бо всі такі центри відомі, і вони знаходяться під ковпаком. Тобто відстежити рух грошей - не є проблемою.

- Поговоримо про тему, яка, на Ваш погляд, була лише ширмою в цих подіях. Маю на увазі конфлікт маршрутників. "В індустрії автоперевезень – головне зберігати неупередженість", - казав єдиний перевізник містечка Догвіль, чиє населення загинуло у фіналі однойменної стрічки Ларса фон Трієра від автоматних черг гангстерів. Ексгубернатор Олександр Горган в інтерв’ю для нашого порталу зізнався, що ринок пасажирських перевезень – був єдиною сферою, де йому не вдалося здійснити якихось суттєвих зрушень. Невже всі спроби тут марні?

- Знаєте, я не є фахівцем у цій сфері та орієнтуюся в ній переважно не як аналітик, а як пересічний спостерігач. І що я чув? Те, що "нал" від автоперевезень завжди формує касу виборів будь-якого рівня. Щодо нинішніх маршрутів, то формально переможці минулорічних конкурсів юридично так захищені, що будь-яка спроба влади переглянути їх результати наштовхнеться на судові позови з великим шансом відстояти в них свої права. Зауважу, що нові гравці не так часто з’являються на ринку перевезень того чи іншого регіону чи населеного пункту.

- Тому на тлі звичних монополістів завзяті новачки й працюють як нелегали? До речі, у країні весь час говорять про підтримку малого та середнього бізнесу. Але за ситуацією, яка склалася, переможцем конкурсів завжди будуть товстосуми! Тож задам наївно-обивательське питання. Чи не можна взагалі обійтися без усіляких конкурсів? Хай усі "грачують" на загальних підставах, а "невидима рука ринку" сама все відрегулює?

- Ні, це неможливо, бо на практиці дійсні гравці не погодяться на подібне "обнулення". А якщо провести задля теоретичного інтересу подібний експеримент, то не важко передбачити, що більш потужні гравці, щоб витіснити конкурентів, на перших порах будуть просто демпінгувати низкою ціною на проїзд, а головне - конкурси проводяться не тільки для забезпечення пасажирів транспортом, але й для їх безпечного перевезення.

Читати "Моя Київщина" у Facebook
Олександр Воронін
журналіст