#

Дешевий PR за великі гроші: Як влада відволікає увагу шоу-програмами від проваленої медреформи

30.09.2021 08:00
Дешевий PR за великі гроші: Як влада відволікає увагу шоу-програмами від проваленої медреформи
Фото з презентації проєкту з аеромедичної евакуації на Київщині

Цього року Кабмін затвердив реалізацію експериментального проєкту медичної авіації у Київському та Львівському регіонах. Наскільки така ідея МОЗу є доцільною для столичної області розбиралася інформаційна агенція "Моя Київщина"

У березні цього року Кабінет Міністрів України затвердив пропозицію Міністерства охорони здоров’я реалізувати експериментальний проєкт з аеромедичної евакуації у Київському (з 1 травня по 31 грудня) та Львівському (з 1 квітня по 31 грудня) регіонах. Зауважимо, що за технічну частину реалізації проєкту відповідають структури, що координуються Міністерством внутрішніх справ, зокрема Національна поліція та ДСНС. За словами ексміністра внутрішніх справ Арсена Авакова, до кінця року аеромедична евакуація має запрацювати по всій країні.

За даними, для забезпечення належного функціонування санавіації в Україні мають виділити 57 гвинтокрилів французького виробництва Airbus Helicopters, однак фактично зараз у розпорядженні є лише 13 літальних апаратів: 7 Н225, 4 Н 145 (2 з яких належать ДСНС) та П 125. Решту 44 мають отримати протягом 2021-2022 років.

Інформація на сайті Міністерства внутрішніх справ України

Окрім цього, планується залучення великих гелікоптерів Super Puma, для яких потрібні більші вертолітні майданчики, а також вітчизняних Мі-8 та Мі-2 й великих літаків Антонов та Diamond.


Кількість літаків моделі Diamond та Антонов, які планують залучити для санавіації 

Так, відповідно до постанови Кабміну санавіацію варто залучати, якщо:

  •  перевезення повітряним транспортом скорочує час до моменту госпіталізації у відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги або до спеціалізованого медичного центру;
  • якщо перевезення наземним транспортом ускладнене об’єктивними причинами і/або може призвести до значного погіршення стану здоров’я пацієнта;
  • перевезення пацієнтів з важкодоступних (через погодні чи інші несприятливі умови) районів у випадку, якщо перевезення наземним транспортом ускладнене об’єктивними причинами і/або може призвести до значного погіршення стану здоров’я пацієнта;
  • у випадках надзвичайних ситуацій і/або наявності значної кількості постраждалих.

Якщо простіше, то вильоти санавіації будуть здійснюватися до хворих з гострим розладом серцево-судинної патології, гострим порушенням мозкового кровообігу, опіками II-III ступеню понад 20% площі поверхні тіла, політравмами. Окрім цього санавіацію залучать у випадках, коли є стан після утоплення, падіння із висоти, важкі травми, отримані в результаті ДТП, тощо. Однак хто буде вирішувати, чи той чи інший випадок потребує залучення санавіації поки невідомо. Ймовірно, це буде робити черговий лікар у центральній диспетчерській, яка розташована у Білій Церкві. 

Надавати допомогу тяжко хворим будуть спеціально підготовлені лікарі та пілоти, які зобов’язані успішно пройти курс із спеціалізованих реанімаційних заходів для дорослих. Так, відомо, що до складу бригади санавіації входять:

  • лікар з медицини невідкладних станів або лікар-анестезіолог, або лікар-анестезіолог дитячий;
  • фельдшер з медицини невідкладних станів або парамедик, або сестра медична-анестезист.

Наразі в Україні місця бази літальних апаратів знаходяться у Києві, Львові, Івано-Франківську, Калинівці (Вінницька область), Одесі, Олександрії, Кременчузі, Каневі, Харкові та Ніжині.


Карта діючих та запланованих місць базування літальних апаратів

Таким чином, допомогою будуть забезпечені жителі Київщини, Вінниччини, Житомирщини, Кіровоградщини, Полтавщини, Сумщини, Чернігівщини та місто Київ, адже кожна база охоплює радіус до 350 км, зважаючи на швидкість та маневреність гелікоптерів.

Якщо говорити про Київ, ми наразі сідаємо у Жулянах, на стадіоні "Старт" та на даху Інституту серця і можемо повернутися на територію, де базується ТОВ "Б2Б Авіейшн Трейдинг". Загалом у інших регіонах, за підтримки Нацполіції, методом самопідбору, ми можемо сісти на стадіоні чи футбольному полі, - розповів директор центру авіаційного забезпечення Національної поліції України Олександр Таран.

Щодо громад столичного регіону, то про місця посадки гелікоптерів, у разі необхідності, мають потурбуватися голови ОТГ.

Як бачимо, відродження санавіації, яка досі існувала тільки теоретично, стало справжньою подією, адже про неї на кожному кроці говорить уся верхівка регіону. Прозвітувати про перші результати проєкту зібралися заступниця голови Київської обласної ради Тетяна Семенова, вищезгаданий Олександр Таран, власник ТОВ "Б2Б Авіейшн Трейдинг" Ігор Бедокуров та генеральний директор компанії Олексій Бутович, голова постійної комісії КОР з питань охорони здоров’я, материнства, дитинства, соціального захисту населення та пенсіонерів Марія Кисельова та генеральний директор КНП КОР "Київський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Оксана Шарко.


Презентація проєкту на Київщині

Представники верхівки потурбувалися про те, щоб ця подія стала справжнім перформансом. На територію ТОВ "Б2Б Авіейшн Трейдинг", де базуються гелікоптери та отримують технічне обслугововування, було запрошено багато журналістів. Про свою роботу перед камерами відзвітували лікарі, які вже мають по декілька вильотів. Окрім цього, медики провели "майстер клас" та показали, як вони працюють на викликах. Усе виглядало дійсно ефектно.


Показова робота лікарів медичної авіації

За словами Тетяни Семенової, на реалізацію проєкту до кінця року сумарно на Київський та Львівський регіони вже виділили 30 млн грн. Зарплати аеромедикам та витратні матеріали буде забезпечувати центр екстреної меддопомоги. Також зауважимо, що послуги "аерошвидкої" абсолютно безкоштовні. Щодня на чергування виходять два пілоти, лікар та фельдшер. Так, з моменту старту проєкту здійснено 5 вильотів для порятунку хворих.

Так, 3 вересня зусиллями санавіації було врятовано пацієнта Яготинської центральної районної лікарні з важкою черепно-мозковою травмою, якого екстрено доправили до обласної клінічної лікарні в Києві. 7 вересня до Київської обласної клінічної лікарні доставили жінку на останніх тижнях вагітності з діагнозом шлунково-стравохідний розривно-геморагічний синдром, важка анемія. 11 вересня було залучено санавіацію, щоб екстрено доправити до лікарні у Полтаві жінку, яка після операції на серці потребувала максимально м'яких умов транспортування. 15 вересня із села Проліски Бориспільського району шпиталізували 36-річного чоловіка з роботи з ознаками гострого мозкового інсульту. 16 вересня гелікоптер вилетів у село Кодра, що на Макарівщині, рятувати семирічного хлопчика, який отримав важкі травми шиї, голови, бедра та спини. Його швидко доправили в "Охмадит".

Як бачимо, поки що експериментальний проєкт з аеромедичної евакуації працює досить непогано. Однак питання про його необхідність саме на Київщині все ще залишається відкритим. Справа в тому, що світова практика наголошує на доцільності використання медичної авіації у важкодоступних місцях – горах, тундрах, пустелях, тощо, а на Київщині таких місць, як бачимо, немає. До того ж, санавіація – розкіш дуже недешева. Не говоримо вже про те, що година льоту гелікоптера коштує близько шести тисяч гривень, літальні апарати для санавіації треба ж ще десь купити.

От-тут і пропіарився колишній Міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков. У 2018 колишній міністр роздавав інтерв’ю про "дуже вигідну" закупівлю 55 гелікоптерів моделей H225, H145, Н125. Аваков зазначив, що всі вертольоти будуть мультифункціональними і в разі потреби їх можна буде використовувати для вирішення будь-яких завдань.


До того ж, планувалося, що 700 млн гривень мали бути залучені на закупівлю французьких гелікоптерів з коштів, конфіскованих у корупціонерів, а ще 200 млн гривень – з бюджету. Натомість з 223 млн грн, які мали надійти зі спецфонду Держбюджету в січні-травні 2018 року, МВС спромоглося забезпечити тільки, УВАГА, 9 тис грн. Таким чином, не знайшлося кращої альтернативи, ніж кредит. 29 травня 2018 року в Парижі між урядами України та Франції було підписано Угоду загальною вартістю 552 млн євро щодо офіційної підтримки у створенні єдиної системи авіаційної безпеки та цивільного захисту. Ці кошти Україна отримає через спеціальне запозичення під 4,25% річних від Державного казначейства Франції та консорціуму французьких банків. Та і це ще не все. Пізніше виявилося, що майже половина "аваківських гелікоптерів" – вживані. Так, з 552 млн євро майже 274,5 млн витратять на закупівлю вживаних Н225.



Ціни на вживані гелікоптери, які мають поставити в Україну

За умовами контракту, французька сторона має у два етапи поставити в Україну H125, вартістю 118,4 млн євро, та H145 за 91,9 млн євро. Так, усі літальні засоби обійдуться Україні в 485 млн, а залишок у 70 млн витратять на технічне обслуговування, навчання тощо.

Отож питання – чи виправдають, як то кажуть, засоби мету? Не важко уявити, скільки автомобілів швидкої допомоги можна було б придбати та обладнати на 552 млн євро. До того ж, як ми вже зазначали, на Київщині немає важкодоступних місць як, наприклад, у Карпатах, щоб використання медичної авіації виправдало витрачені ресурси. Набагато доцільніше було б закупити карети швидкої допомоги, із якими у столичній області склалася не найкраща ситуація. Тим більше в умовах пандемії, коли кількість викликів суттєво збільшилася. Є багато випадків, коли лікарі не доїжджали до хворих або через брак коштів, або ж машин.

Тоді ймовірно, що шоу-програма, про яку трублять у всі труби ледь не всі посадовці,  просто піар-хід, щоб відвернути увагу від реальної проблеми із медичною допомогою на Київщині.

Читати "Моя Київщина" у Telegram
Антон Болбочан
журналіст