#

Директор Білоцерківського вантажного авіаційного комплексу Сергій Кандауров: Без аеропорту Біла Церква щороку втрачає 400 тисяч туристів

25.04.2018 05:09
Директор Білоцерківського вантажного авіаційного комплексу Сергій Кандауров: Без аеропорту Біла Церква щороку втрачає 400 тисяч туристів
Сергій Кандауров вважає, що аеропорт у Білій Церкві таки буде

Журналісти поспілкувалися з директором КП "Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс" (БВАК) Сергієм Кандауровим та з'ясувала, що змінилося в житті підприємства за останній рік, і які конкретно кроки робляться в напрямку створення міжнародного аеропорту на базі підприємства

- Сергію Миколайовичу, не так давно, влітку 2017 року, Ви наголошували, що виживати без підтримки держави і місцевої влади комунальному  підприємству БВАК дуже складно. Що змінилося за останній рік?

- Ми намагаємося всіляко актуалізувати проблематику аеропорту в Білій Церкві. У минулому році нам, нарешті, вдалося привернути до себе увагу Міністерства інфраструктури. Цьому також сприяла знакова подія - в грудні виповнилося 90 років з дня заснування Білоцерківського авіаремонтного заводу Міноборони, на базі якого в 2000 році був створений БВАК. У міністерства є бажання розвивати регіональні аеропорти і це вселяє надію на наш подальший розвиток. Якогось додаткового фінансування з їхнього боку ми також не отримали. Проте, той факт, що на нас звернуло увагу Мінінфраструктури, змусило їх, нарешті, з нами рахуватися. Якщо раніше всі наші листи до районних адміністрацій з проханням погоджувати з нами висоти на будівництво будинків на прилеглих до аеродрому територіях просто ігнорувалися, то тепер до нас прислухаються і погоджують з нами ці питання. У свідомості місцевої влади потроху починають відбуватися зміни. В минулому році міськрадою вперше було прийнято рішення про виділення аеродрому невеликої суми на поточний ремонт злітної смуги. Правда тепер, коли місто почало розподіляти ці кошти, знову пішли розмови: "А може обійдетеся?".

- З якими фінансово-економічними показниками підприємство закінчило 2017 рік?

- У 2017 році до нас на ремонт прибуло 47 повітряних суден (роком раніше їх було 45). Але це незначне збільшення -  бо раніше ми брали близько 60 літаків на рік. Звичайно, під час війни відпали компанії з Туркменістану, Казахстану та деяких інших країн - основних країн, де експлуатуються літаки Іл-76, Ан-12, які обслуговувалися і ремонтувалися у нас. У той же час поступово вони починають до нас повертатися. Так, позитивним моментом стало те, що в середині року до нас повернулися на обслуговування «Туркменські авіалінії».

На даний момент серед наших клієнтів такі основні авіапідприємства - «Авіасвіт» і «Україна-Аероальянс», які орендують 2 ангари, де вони ремонтують літаки. Крім того, у нас обслуговуються такі авіакомпанії, як «CavokAir», «RubyStar», «Южмашавіа»  та ін.

Треба сказати, що ми продовжуємо залишатися прибутковим підприємством. За підсумками останнього року наш чистий прибуток склав близько 100 тис. грн., Проте це, на жаль, менше, ніж роком раніше. Значною мірою цьому сприяло зростання цін на енергоносії та підвищення мінімальної заробітної плати.

По суті, підприємство продовжує залишатися прибутковим за рахунок того, що міськрада дозволила нам залишати у себе кошти, отримані за оренду площ, а це більше 25 тис. кв. м. Ці гроші нам дозволяють компенсувати витрати на утримання інфраструктури аеродрому - наприклад, на утримання персоналу і на розчищення ЗПС від снігу. В даний час нам вкрай важливо розширити наш перелік послуг саме в авіаційній сфері. Зокрема тому, що можливості нарощувати прибуток за рахунок здачі площ в оренду сильно обмежені: це можливо в основному за рахунок збільшення ціни оренди, а практично все, що можна було здати, ми вже здаємо.

 - На БВАК почстійно ремонтуються вантажні літаки. Чи замислювалися про розширення типів обслуговуваних повітряних суден?

- На даний момент якість злітно-посадкової смуги, на жаль, не дозволяє приймати в Білій Церкві літаки з низькою посадкою турбін. Відповідно, наприклад, літаки Boeing ми приймати не можемо. В перспективі, звичайно ми про це замислюємося. При цьому кардинальну реконструкцію ангарів робити не потрібно. У той же час, при існуючій технічній оснащеності аеродрому, відсутності міжнародного статусу і можливості проходження кордону нам буде складно не тільки розширити спектр послуг аеродрому, але і наростити обсяги обслуговування. Ми не зможемо поки вистрибнути за позначку 47, максимум 60 літаків.

Так, для проходження кордону літаки змушені попередньо сідати у Вінниці, «Борисполі», Гостомелі і лише потім, внутрішнім рейсом, перелітати до нас на стоянку, ремонт і т.д.

Тому зараз, для того щоб ми могли почати заробляти, нам потрібна допомога держави. Зокрема у вирішенні питання відкриття міжнародного пункту пропуску через держкордон. Адже якщо ми надамо авіакомпаніям додаткові можливості, то у нас буде базуватися  багато інших типів літаків на обслуговування яких ми переорієнтуєося.

- На Вашу думку чи реально до 2020 року створити в Білій Церкві аеропорт, як це було анонсовано на сайті Міністерства інфраструктури?

- Зрозуміло, що це досить короткий термін. Але, на мою думку, в нашій державі можливо все при наявності політичної волі. Тож якщо завтра буде прийнято відповідне рішення - післязавтра почнуться роботи чи хоча б проектні роботи. На сьогоднішній день певні проектні роботи вже ведуться.

- Про які саме роботи йдеться?

- За ініціативи Офісу підтримки реформ при Міністерстві інфраструктури до роботи підключилися європейські експерти. Зараз вони вивчають ситуацію, а пізніше повинні будуть обгрунтувати можливість створення в Білій Церкві чи то вантажного чи то пасажирського аеропорту? Хоча насправді може бути і те, і інше. Це за умови якщо буде дозволяти інфраструктура аеродрому і, головне, злітно-посадкова смуга. Консалтингова компанія «АВІАПЛАН», яка розробила стратегію розвитку нашого підприємства, бачить в ідеалі створення в Білій Церкві міжнародного аеропорту з мультимодальною інфраструктурою для вантажних і пасажирських авіаперевезень, а також розвиток сучасного центру технічного обслуговування і ремонту повітряних судів. Саме такий проект ми подавали на розгляд Мінінфраструктури. Але остаточні висновки з цього питання повинні зробити європейські експерти.

- Чи є вже потенційні інвестори?

- Поки що немає. Але інвестор і не з'явиться, допоки не буде ухвалено певне політичне рішення - поки що міністерство вивчає цю ситуацію як таку. На мою думку якщо ще й європейці підтримають ідею створення аеропорту, то і запропонують вкладення коштів - можливо, це будуть кредити, а можливо, гранти.

- Чи розглядається міністерством варіант концесії в рамках розвитку аеропорту?

- Звісно, я допускаю цей варіант - чому б ні? Але про це говорити зарано до закінчення дослідження.

- Щодо землі на якій стоїть БВАК, кому вона належить? Адже зрозуміло, що інвесторам важливо, щоб вони володіли саме цілісним майновим комплексом.

- Коли Міноборони передавало авіаремонтний завод у власність територіальної громади Білої Церкви, воно передавало його як цілісний майновий комплекс. Однак пізніше виникло питання - майновий комплекс  передали, а землю? В даний час юристи розбираються, чи була передана земля чи ні. Вона частково числиться за нами, а частково - в землях запасу району. Однак, на мій погляд, ситуація не критична в цьому відношенні. Зараз потрібно прийняти стратегічне рішення про розвиток аеропорту, а потім всі органи держвлади і місцевого самоврядування повинні підключитися і реалізувати свої функції для вирішення цього завдання. Якщо є погляди на розвиток аеродрому, аеропорту, то питання з землею і забудовами вирішиться.

- На Вашу думку чи буде достатньо  52 млн доларів, що заявлені на сайті Міністерства інфраструктури, на те, щоб організувати аеропорт?

- На моє переконання, цього має вистачить. Левова частка цих коштів піде на модернізацію злітно-посадкової смуги і технічних засобів посадки. Проте назвати точну суму, яка буде потрібно для поліпшення злітно-посадкової смуги, на даний момент ми не можемо. Для початку потрібно провести технічне дослідження PCN смуги (класифікаційне число міцності покриття). Дослідження покажуть, який обсяг робіт буде потрібно, чи потрібно буде нарощувати шар покриття, чи ні. Можливо якихось особливих робіт і не буде потрібно робити, просто дамо зверху гладкий технічний шар, встановимо глісадні і посадкові вогні, інструментальну систему посадки (ILS) і зможемо приймати такі літаки як Boeing .

Що стосується приміщень для проходження прикордонного та митного контролю, то з цим теж труднощів не буде. Все вже є в будівлі АДВ на першому поверсі, все вже розведено для проходження прикордонного контролю екіпажів літаків - залишається тільки поставити рамку і прикордонників. Знову ж таки, поруч давно вже працює митний пост (для автомобільного транспорту) і ліцензійний склад. Доречі ,в  Європі лоукост-компанії базуються на території колишніх військових аеродромів. І наш аеродром цілком для цього підходить.

- Стосовно пасажирських перевезень, ви розглядаєте використання аеропорту виключно як аеропорту для лоукостів?

- Лоукости - це як маршрутки. Вони платять мінімальні аеропортові збори. Їх справа прилетіти, привезти вам пасажирів і якомога швидше полетіти . Навіть якщо у нас будуть одні лоукости, для Білої Церкви одержати цей прибуток буде дуже непогано. Тому що такі аеропорти, як «Бориспіль» і «Київ», не горять бажанням переглядати розцінки для авіакомпаній, з якими вони давно працюють, заради умов, прийнятних для Ryanair.

- Які переваги дасть місту створення міжнародного аеропорту?

- За підрахунками «АВІАПЛАНА», обслуговування тільки одного пасажирського Boeing в день дало б місту сукупне збільшення робочих місць більш ніж на 2 тис. Це можуть бути  не тільки співробітники нашого аеродрому, але і перевізники, персонал готелів, ресторанів тощо.

Чи враховувалась при розробці стратегії підприємства туристична привабливість Білої Церкви?

- Безумовно враховувалась. З одного боку, у нас не так вже й багато об'єктів, крім парку «Олександрія», які залучали б туристів. Це  якщо говорити про культурний туризм. Але є ще й економічний туризм. У нас в місті є велика кількість різноманітних підприємств. За розрахунками «АВІАПЛАНА», в рік ми,  без наявності аеропорту, втрачаємо близько 400 тисяч своїх туристів, які або виїжджають, або приїжджають з-за кордону. Для нашого регіону 400 тис. на рік - це серйозна цифра. Якщо Біла Церква матиме такий серйозний інфраструктурний об'єкт, як аеропорт, то туризм виросте однозначно.

- Якщо в Білій Церкві все ж буде аеропорт, на які області він буде розрахований?

- Перш за все - це південний напрямок: Київська область, Черкаська та інші. Я впевнений що аеропорт в Білій Церкві буде! Бо держава просто не може втратити такий об'єкт. Першочергово - ми транзитна країна. Нині нас обходять ці потоки по ряду причин, зокрема через війну. Але війна колись обов’язково закінчиться, і через нас таки будуть літати. Хочеться нагадати, що зовсім поруч з нами в Узині (де стояв полк бомбардувальників) ми колись мали ще більш якісну ЗПС довжиною 3200 м, але через відсутність політичної волі і далекоглядності політиків цей аеродром перестали обслуговувати, його перестали бачити як перспективний і природа все зруйнувала. Її відновлення обійшлося б занадто дорого. Але ми зуміли вистояти в досить складних умовах, у нас діє смуга, у нас діє сертифікат служби авіаційної безпеки.  І зараз потрібно не дати загинути тому, що є, а дати можливість дихати по-новому.

Можу сказати одне: яке б рішення європейці не прийняли щодо нашого підприємства, рух в напрямку модернізації аеродрому буде продовжено. Можливо, у нас на це піде більше часу, проте ми маємо намір поступово просуватися в потрібному напрямку. Спочатку доб'ємося отримання міжнародного статусу і відкриття пункту пропуску через кордон.  Аеродром «Біла Церква» повинен мати можливість запропонувати цю послугу, щоб мати можливість заробляти кошти.

Одним з моїх завдань було стимулювати місцеву владу щорічно вкладати кошти в модернізацію аеропорту. Коли ми затвердимо стратегію розвитку підприємства, і депутати скажуть «так», то ми будемо щорічно подавати запити на фінансування. І я вас запевняю, підприємство буде жити.

- Коли і за яких умов буде проведено сертифікацію підприємства?.

- Так, дійсно, ми готуємось до сертифікації  аеродрому і нам би не завадила б допомога міської ради. У травні місяці 2018 року аеродром "Біла Церква" проходитиме сертифікацію, термін якої закінчується 17 червня 2018 року. За місяць до останньої дати комісія Державіаслужби планує візит в Білу Церкву, аби ретельно проінспектувати  авіаційний профіль аеродрому. Тож БВАК активно готується до цього процесу і, згодом,  буде здійснена низка робіт з проведення поточного ремонту злітно-посадкової смуги та нанесення розмітки. Вартість цих робіт стане в 1 млн 200 тис. гривень. Оскільки Комунальне підприємство не має таких коштів, потрібна фінансова допомога від міста.

Вже є рішення про виділення певної допомоги але зараз в бюджеті такої можливості  не має. Про те я  сподіваюсь що найближчим часом це питання буде вирішено. Принаймні немає супротиву  депутатського корпусу і міського голови з яким я мав розмову. Насамперед зараз нам потрібно зробити  нанесення розмітки на аеродром,  а це, доречі,  більше 8 кв.км. Також є важливим щорічний ремонт злітно-посадкової смуги і ще дуже великий список робіт який необхідно втілити в життя. Звичайно ми чекаємо на  допомогу, в тому числі і від міської ради.

Інтерв'ю підготовлено журналом "Транспорт"

Читати "Моя Київщина" у Telegram