#

Очільниця департаменту освіти і науки КОВА Ярослава Тростянська: Ми намагаємося якнайшвидше відновити навчальні заклади

10.04.2023 08:00
Очільниця департаменту освіти і науки КОВА Ярослава Тростянська: Ми намагаємося якнайшвидше відновити навчальні заклади
Фото "Моєї Київщини"

Про стан освіти на Київщині в умовах війни, а також про те, як відновлюється шкільна інфраструктура в столичному регіоні "Моя Київщина" поспілкувалася з  директором департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації Ярославою Тростянською

- Скільки навчальних закладів Київщини, які постражали чи були зруйновані за час повномасштабної війни, уже вдалося відновити? 

- Загалом на Київщині у період із 24 лютого було пошкоджено 224 освітні заклади, а 43 повністю зруйновано. Ми намагаємося якнайшвидше відновлювати. Наразі зробити найбільше вдалося на Бучанщині – 92 обєкти. На Броварщині – 18, а у Вишгородському районі – 26. У цілому 148 із 170 повністю відновлено, а 9 із 43 реконструйовано.

- Хто з міжнародних партнерів спонсорує відбудову навчальних закладів Київщини, які постражали чи були зруйновані за час повномасштабної війни?

- Аби відбудувати зруйноване та відремонтувати пошкоджено, залучаємо кошти державного, обласного та місцевого бюджетів. Але дуже допомагають нам і інвестори, зокрема НЕФКО – Макарівській громаді, Кабінет Міністрів Литви – Бородянській і Бучанській громадам, ЮНІСЕФ – Ірпінській громаді. Також 3 заклади освіти плануємо відбудувати за Програмою відновлення "Fast recovery".

- На деокупованій Київщині є чимала загроза підірватися на мінах. Чи проводять у школах уроки з мінної безпеки?

- Так. У нас було два проєкти за підтримки іноземних меценатів. Відтак, Фонд сприяння демократії Посольства США в Україні за підтримки ГО "Ліга офіцерів" долучився до проєкту "Зменшення ризиків травмування дітей від вибухонебезпечних предметів", у межах якого приблизно 16 тисяч учнів із 131 закладу середньої освіти деокупованих громад Київщини у період із вересня 2022 року по лютий 2023 року пройшли навчання.

Крім цього, благодійна організація "Надія і житло для дітей" за підтримки Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) організовувала одноденні онлайн-тренінги та практичні тренінги з мінної безпеки для 300 керівників та педагогічних працівників закладів освіти.

Чи працюють шкільні психологи з дітьми, батьки яких воюють? Якщо так, то вони працюють за авторськими методиками чи є якісь відповідні рекомендації Міністерства освіти та науки України?

- Повсякденна психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу – одне з головних завдано закладу освіти. Тому систематизовано та посилено роботу практичних психологів із учасниками освітнього процесу, зокрема з категорією дітей, батьки яких наразі знаходяться у зоні бойових дій. Психологи закладів використовують різні методики, зокрема і надані у рекомендаційному листі Міністерства освіти і науки України.

Чи вбачає Департамент освіти і науки КОДА потребу у розширені штату психологів для адекватної оцінки психологічного стану як колективу, так і індивідів у навчальних закладах?

Так, із огляду на військову агресію та збільшення кількості стресових ситуацій нам потрібно переглянути затверджені норми та збільшувати штат психологів у навчальних закладах. Але важливо й вдосконалювати вміння тих, хто вже працює з дітьми. Наразі за підтримки Міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation, Ізраїльської коаліції травми та фонду Mental Health, 62 психологи інклюзивно-ресурсних центрів пройшли навчання за спеціалізацією "Кризова психологічна допомога".

Яка на Київщині ситуація з фінансуванням НУШ? Чи забезпечені всі учні підручниками? Чи проходять учителі курси підвищення кваліфікації та чи оновлюється матеріально-технічна база? 

Учні 1-4 класів, які навчаються за програмою Нової української школи, на 100 % забезпечено підручниками. Усі педагогічні працівники системи освіти Київщини систематично працюють над питанням підвищення кваліфікації. Підготовку вчителів, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти пройшли 7930 педагогічних працівників. Матеріально-технічне забезпечення закладів освіти постійно оновлюється за рахунок обласного та місцевих бюджетів, а також допомозі іноземних партнерів.

- Чи є на Київщини розроблений механізм підготовки школярів до НМТ (національний мультипредметний тест)? 

На Київщині механізм підготовки випускників до НМТ впроваджується в ході вивчення предметів та виконання навчальних програм, що відповідають Держстандарту. Учні мають можливість звертатись за консультаціями до своїх педагогів, користуватися інтернет-ресурсами, зокрема Всеукраїнської школи-онлайн, для повторення та закріплення вивченого матеріалу.

- Як у столичному регіоні проводять популяризацію професійно-технічної освіти? 

- Передусім це інформаційна кампанія з метою популяризації робітничих професій та підвищення їх престижності, а також демонстрація переваг навчання у профтехах, можливостей самореалізації випускників закладів тощо.

Наразі у закладах стартували Дні відкритих дверей, під час яких вступники можуть не тільки відвідати заклад, а й оцінити його інфраструктуру, познайомитися з викладачами та учнями, розпитати їх про особливості навчання, перспективи працевлаштування тощо. Зауважу, що ми також проводимо віртуальні екскурсії закладами професійної освіти та профорієнтаційні онлайн-тренінги як для майбутніх учнів, так і їх батьків.

- Скільки ВПО навчається в різного рівня освітніх закладах Київщини? Які пільги вони мають та хто компенсує ці пільги?

- На Київщині здобувають освіту понад 42 тисячі внутрішньо переміщених дітей шкільного віку, із них більше 12 тисяч – ті, які набули такого статусу з 24 лютого 2022 року. Вони можуть безкоштовно харчуватися відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України. 

- Чи завершився процес формування мережі опорних закладів Київської області? Що станеться із приміщеннями шкіл, які будуть закриті?

- Процес формування мережі опорних закладів освіти триває. На сьогодні в області функціонує 89 опорних шкіл. Закриття чи ліквідація інших закладів не передбачені за умовами визначення опорної школи. 

- Окресліть пріоритетні напрямки роботи Департаменту станом на сьогодні. 

- Насамперед відновити заклади освіти, постраждали внаслідок військової агресії росії. Також забезпечити якісними освітніми послугами дітей із інвалідністю, створити додаткові місця для дошкільнят, реформувати систему шкільного харчування та забезпечити постійний професійних розвиток учителів. 

Читати "Моя Київщина" у Facebook
Антон Болбочан
журналіст
Теги: