#

Екс-мер Узина Олександр Охріменко: Інвесторів цікавить не тільки зміст стратегії, але й реальні дії влади

24.10.2019 05:13
Екс-мер Узина Олександр Охріменко: Інвесторів цікавить не тільки зміст стратегії, але й реальні дії влади

"Моя Київщина" поспілкувалась з екс-очільником міста Узин Олександром Охріменком, який розповів своє бачення відносно змін в Узинській ОТГ, стратегії розвитку громади, проблем з роботою спиртоцеху на Узинському цукровому комбінаті та екологічної ситуації вцілому

- Минуло два роки зі створення Узинської громади. Які зміни Ви помітили з часу утворення громади, що з цього було позитивним, а що негативним?

- Одним із вдалих проєктів, що втілений в життя, є організація транспортного сполучення по місту Узину. Запит суспільства на цей проєкт був давно, але до створення ОТГ зробити це було практично неможливо в зв'язку з відсутністю відповідних повноважень та коштів. Хотілося, щоб влада звернула увагу і на транспортне сполучення між центром і населеними пунктами ОТГ, яке б задовольняло жителів громади, адже при проведенні громадських обговорень щодо утворення Узинської ОТГ, яке було мною ініційовано, це питання було одним із основних, і виникало в кожному населеному пункті. Тому наразі потрібно організувати перевезення в межах ОТГ.

Проте керіництво ОТГ в першу чергу звернуло свою увагу на формування штату адмінуправління, що, в свою чергу, призвело до значного навантаження на міський бюджет. Але ж в пріоритеті завжди повинна бути не кількість фахівців, а їх якість. Завдання створення ОТГ - це підняття рівня життя в селах до рівня життя в центрі: це і освітлення, і дороги, благоустрій… Минуло майже два роки, дуже прикро, що за цей час ми не бачимо суттєвих змін. Так само гостро стоїть питання екології в місті Узин та навколишніх селах, і позитивних змін у вирішенні даного питання я також не бачу.

- Як екс-голова Узина і житель громади, як можете оцінити план стратегічного розвитку Узинської ОТГ?

- Стратегія розвитку громади – не просто документ з цифрами, це визначення майбутнього, до якого прагне громада, а також напрямків розвитку, які є перспективними. І тут дуже важлива участь жителів ОТГ, тому потрібно не тільки якомога ширше висвітлювати процес розробки стратегії на всіх його етапах, а й залучати до нього жителів громади. Так вони знатимуть, що відбувається, зможуть висловити свої пропозиції, врахувати зауваження та досягти консенсусу на етапі підготовки окремих розділів та елементів документа.

Зрозуміло, що залучення жителів ОТГ до процесу розробки стратегії розвитку залежить від того підходу, який орган місцевого самоврядування застосовує при роботі над документом. На жаль, метод партнерства, який мав би бути використаний при розробці Стратегії розвитку Узинської ОТГ, не був застосований в повній мірі. Так, рішення було прийнято, але ознайомитись зі змістом Стратегії не можна, адже документ не доступний на офіційному сайті.

Формуючи план реалізації стратегії громади, перш за все, розраховують на власні ресурси, на кошти бюджетів інших рівнів – обласного та державного; кошти субвенції на розвиток інфраструктури ОТГ, ДФРР (Державний фонд регіонального розвитку, - Ред), кошти міжнародної технічної допомоги та інші грантові й донорські кошти. І зрозуміло, що донори, перш ніж надати фінансовий ресурс для реалізації проєкту громади, мають упевнитися, що це відповідає пріоритетам розвитку вказаної території, визначеним стратегічними документами, і звичайно, в тому, що їхня допомога буде дійсно корисною і матиме сталий результат. Тобто потенційних донорів цікавить як сам факт наявності такого документа, так і його зміст. Але, звичайно ж, наявність стратегії розвитку громади, яка просто існує на папері, не створює жодних переваг, якщо не працювати над її реалізацією.

- А чи доводилося Вам спілкуватися з мешканцями громади, які відверто не задоволені роботою місцевої влади?

- Так, доводилось. Люди бачать певні недоліки в роботі діючої влади та висловлюють свої думки. Тому основне завдання влади прислухатись,  аналізувати та робити висновки з почутого.

- Чимало мешканців громади скаржились на незадовільний стан медобслуговування. На вашу думку, це недопрацювання місцевої влади чи недосконалість медичної реформи загалом? 

- Одним із перших кроків після створення ОТГ мало стати перетворення Узинської районної лікарні в комунальне неприбуткове підприємство Узинської міської ради. Це дало б змогу направляти та залучати цільові дотаційні кошти з міського, обласного бюджетів та кошти Фонду регіонального розвитку для закупівлі високоякісного діагностичного та медичного обладнання. Проте, місцева влада нічого не робить для проведення реформ в сфері медицини в ОТГ. При такому великому штаті адмінуправління, немає фахівця, який би відповідав за цей напрямок.

Розвиток медицини повинен бути одним із стратегічних  напрямів розвитку громади, тим паче з огляду на екологічну та демографічну ситуацію в ОТГ.

- Відомо, що цукровий комбінат, а саме, спиртоцех є головною проблемою Узина, яка тягнеться вже понад шість років і досі не вирішена. Це попри те, що тут побувала велика кількість очільників області, депутатів різних рівнів, екологічні та інші інспекції. Ви, будучи очільником Узина, як намагалися вирішити це питання, та яких результатів домоглися?

- Так, в 2012 році розпочав свою роботу цех по переробці меляси ТДВ "Узинський цукровий комбінат". З самого початку відновлення виробництва завод працював із низкою. порушень екологічного, водного, земельного, санітарного та іншого законодавства. Керівництвом заводу без будь-яких дозвільних документів було реконструйовано цех по виробництву оцту в цех по виробництву компоненту моторного альтернативного палива. Підприємство почало здійснювати викиди забруднюючих речовин в  атмосферне повітря в розмірі більшому, аніж це передбачено в дозволі на викиди забруднюючих речовин.

Забір води із річки Узинка у зв'язку із роботою цеху значно збільшився порівняно із обсягами визначеними в дозволі на спецводокористування, що призвело до її осушування та значного зменшення рівня води. Всі відходи даного підприємства скидаються у відкриті відстійники, які нестерпно смердять. Це негативно впливає на здоров'я та загрожує життю. Повітря - їдке, неймовірно смердить, що утруднює дихання та призводить до спазматичного кашлю.

Будучи на посаді міського голови, я неодноразово звертався до контролюючих органів всіх рівнів з метою проведення відповідних перевірок та вжиття заходів для недопущення погіршення екологічної ситуації в місті. Проте тривала переписка із державними органами, а це близько 90 звернень, не дала жодного результату. Окрім "відписок" громада міста не отримала жодних результатів. А екологічна ситуація в місті значно погіршилась. Тому мною при підтримці депутатського корпусу було прийнято рішення звернутись від імені Узинської міської ради до суду із позовом до ТДВ "Узинський цукровий комбінат" про захист права на безпечне для життя і здоров'я довкілля та припинення порушень правил екологічної безпеки на цукровому комбінаті. В суді наші представники заявили клопотання про призначення незалежної екологічної експертизи. Клопотання було задоволено, але в наприкінці 2017 року відбулися позачергові вибори до Узинської ОТГ та відбулася зміна влади. Нове керівництво ОТГ знехтувало рішенням суду та не винесло на розгляд сесії питання про виділення коштів на проведення експертизи. Тому  підприємство і надалі працює,  а громада потерпає від наслідків його роботи.

- Але ж державна екологічна експертиза вартістю 1,5 млн. не була проведена через нестачу коштів… Як відомо, на сесії Узинської ОТГ були виділені кошти у сумі 500 тисяч гривень, а відносно виділення решти коштів керівництво ОТГ зверталось до Київської обласної ради...

- Коли я прочитав про це у нещодавньому інтерв’ю голови Узинської ОТГ Віталія Грінчука, моєму обуренню не було меж.  По-перше, виділення коштів на сесії Узинської ОТГ було тільки після втручання голови Київської обласної адміністрації Олександра Терещука та голови Київської обласної ради Миколи Стариченка, які приїхали на запрошення громади та прийняли участь у мітингу жителів міста проти смороду.

По-друге, нами була проведена велика робота по пошуку інститутів, які можуть виконати експертизу. В нашому розпорядженні були документи з чітким переліком аналізів, які будуть здійснені, та сумою коштів, які ми повинні витратити. Фахівці готові були виконати роботу в два етапи. За проведення першого етапу необхідно було заплатити 450 тис. гривень, які ми планували виділити на першій сесії новоствореної Узинської ОТГ. Уся ця інформація була передана новому очільнику ОТГ. Тому його заяви про наміри змінити екологічну ситуацію сприймаються мною та жителями міста, як бажання ввести в оману громадськість та керівництво області.

Робота комісії та робочої групи, про яку згадував Віталій Грінчук, на мій погляд, не ефективна. Зі свого досвіду знаю, що написання звернень та листів в різні інстанції не приносить результатів. Крім того, в комісію не були включені всі активьсти та громадські діячі, яких обрали люди на мітингу в присутності колишнього голови Київської ОДА Терещука та голови Київської обласної Ради Стариченка. Тому я роботу комісії вважаю упередженою.  Як ви знаєте, громадськість на знак протесту проводила різноманітні акції, зверталась до голови ОТГ з вимогами прийняття рішення про проведення та оплату екологічної експертизи, а також призупинення роботи цеху до моменту отримання результатів екологічної експертизи. Але, вимоги громади були проігноровані. Між Узинською міською радою та ТДВ "Узинський цукровий комбінат" був заключений черговий меморандум, яким не передбачено ніяких конкретних дій та відповідальності за їх невиконання. Це чергове замилювання очей вже просто нестерпне і обурення громади переходить всі межі. Протягом багатьох років ми намагалися досягти мети законним шляхом, але глуха стіна відвертих відписок державних структур та відкрита зневага до людей може призвести до радикальних дій зі сторони населення.

- Що, на вашу думку, необхідно зробити підприємству, аби робота заводу не шкодила довкіллю та не дратувала смородом мешканців?

- Насамперед, підприємство повинно дотримуватись норм та вимог екологічного законодавства. Оскільки  підприємство використовує відкриті відстійники, йому необхідно провести технологічну реконструкцію існуючого процесу переробки меляси, що передбачає встановлення та використання обладнання для закритої сушки барди. Тоді у відстійники будуть поступати технічні води 3 категорії, без домішок барди,  накопичення якої у відстійниках спричиняє нестерпний сморід.

- А що ви скажете відносно протоколу дослідження атмосферного повітря в місті Узин, де виявлено перевищення концентрації забруднюючих речовин? Окрім спиртоцеху, які ще виробництва на території  Узина негативно впливають на екологію, та чи були якісь наслідки для цих підприємств після отримання цього протоколу?

- З цим питанням доречніше звернутись до діючого міського голови, оскільки обладнання для проведення дослідження атмосферного повітря було встановлено в 2019 році. Наскільки мені відомо, діяльність всіх підприємств, які є ймовірними забруднювачами навколишнього середовища, було взято під особистий контроль губернатора Київської області.

- Як відомо, підземні води та ґрунти в Узині забруднені керосином внаслідок роботи військового аеродрому, котрий зараз є не діючим. Чи відомі Вам, як колишньому очільнику міста, факти викрадення авіаційного палива з підземних сховищ?

- Так, тривалий час на території міста базувався військовий аеродром дальньої авіації.  Військова база аеродромного комплексу "Узин", була розформована в середині 90-х років. Зберігання палива для літаків в підземних сховищах та експлуатація самих літаків, призвели до забруднення ґрунтів та підземних вод. Так як цей об'єкт знаходиться у віданні Міністерства оборони України та охороняється Управлінням державної охорони України, Узинська міська рада немає ніякого відношення до цього об'єкту, незважаючи на те, що він знаходиться в межах міста.

- Як відомо в Узині дуже застарілі очисні споруди. Чи займалися Ви питанням їх реконструкції за час, коли обіймали посаду міського голови. Чи відомо Вам, яка нині ситуація і чи вже спроєктовано нову систему очистки каналізаційних стоків, яку нова влада анонсувала рік тому?

- 29 липня 2010 року рішенням сесії було вирішено передати КП КОР "Узинводоканал" до комунальної громади міста. З цього часу було проведено припинення водопостачання з КП "Білоцерківводоканал", відновлено  дії власних 4 арт. свердловин, на станції другого підйому введено енергозберігаючі технології типу SEAR CWM 201 C/3, що дозволяє економити до 50% електроенергії. Згідно програми енергозбереження проведено ремонтні роботи з реконструкції об'єктів водопостачання КП УМР "Узинводоканал". Було встановлено станції автоматичного управління та заміна насосних агрегатів, що знизило питомі витрати електричної енергії на виробництво і подачу товарної води на місто в середньому на 12%. На чотирьох свердловинах  виготовлено та встановлено люки із антивандальними пристроями.  Зокрема з 2015 року повністю змінено схему подачі води на місто, а саме з графіку перейшли на цілодобову подачу. Також було проведено реконструкцію  хлораторної, яку технічно переоснастили   під станцію знезараження гіпохлоридом натрію. До речі, після проведення даних робіт це дало змогу прискорити в 1,5 рази процес знезараження питної води та доведення її бактеріологічних показників до необхідних вимог. На проведення всіх цих заходів було витрачено значні кошти з міського бюджету. Наступним важливим кроком для нас було проведення реконструкції очисних споруд, ми цим питанням займалися спільно з керівництвом  водоканалу. Наразі ситуація з реконструкцією очисних споруд мені невідома.

- А яку увагу особисто Ви приділяли комунальним підприємствам міста та в якому стані залишили їх наступнику?

- Сьогодні, озираючись на пройдене і зроблене, хочу сказати, що, не дивлячись на складну економічну ситуацію в країні та місті, останні роки були для нас досить стабільними. Проведений аналіз свідчить, що підприємствам та установам міста вдалося досягти певних результатів розвитку, що створило підґрунтя для підтримки соціальної стабільності в суспільному житті міста. На мою думку, забезпечення стабільної роботи житлово-комунального господарства є першочерговим завданням місцевої влади.

Комунальна сфера нашого міста потребувала та досі потребує посиленої уваги, значних фінансових вкладень, реконструкції та модернізації. Наприклад, на заходи з підготовки до роботи в осінньо-зимовий період 2015-2016 років, підтримки функціонування та поліпшення технічного стану об’єктів житлово-комунального господарства, підприємство витратило близько 1 млн. гривень коштів з міського бюджету. В період підготовки 2017-2018 років, основна робота була орієнтована на заміну теплових мереж. За кошти міського бюджету з 2015 до 2017 року було замінено 2636 м.п. теплотраси. Вартість даних робіт становила 1.8 млн. гривень.

За останні 20 років – це найпотужніші впроваджені заходи на усунення втрат теплової енергії. У 2016 році на котельні по вулиці Грушевського були встановлені нові енергозберігаючі насоси. Вартість даної роботи становить 400 тис. гривень, за кошти бюджету міської ради. І результат даної роботи було помітно в опалювальний сезон 2016-2017 років: економія спожитої енергії склала 40.5 тис квт., що еквівалентно 110 тис. грн., та складає 14% до споживання використаної енергії у попередній опалювальний сезон.

Користуючись нагодою, хочеться подякувати народному депутату України Віталію Гудзенку за допомогу в виділенні коштів з державного бюджету. Мова йде про майже 8 млн. гривень, які були залучені для вирішення питань розвитку майбутньої ОТГ. Зокрема, завдяки сприянню парламентаря було придбано сучасний рентгенапарат для Узинської районної лікарні. Також за 2017 рік до бюджету міської ради надійшла субвенція з держбюджету у сумі 2 млн. 178 тис. гривень, які були розподілені на закупку меблів у дитячі навчальні заклади, капітальний ремонт дахів житлових будинків, капітальний ремонт доріг, придбання ассенізаторної машини для міського водоканалу. Завдяки  роботі Гудзенка ми змогли провести тендер на придбання техніки, а саме міні-трактора для розчищення тротуарів та пішохідної частини від снігу, трактора МТЗ-80, двох причепів до тракторів, навісного обладнання для прибирання снігу, сміттєвих баків в кількості 100 шт., сміттєвоза. За кошти державного бюджету, був придбаний спеціальний пристрій для швидкого реагування та знаходження аварійних місць, витоків на теплотрасі. За рахунок коштів міського бюджету була проведена модернізація автомобіля ЗІЛ-130  для ефективного прибирання вулиць міста, в тому числі, в зимовий період для очистки вулиць від снігу. З метою економного витрачання електричної енергії, проводились роботи по заміні світильників на енергозберігаючі в багатоповерхових будинках міста. Впровадження таких заходів дало економію спожитої електроенергії до 70%. По місту проводилась робота по відновленню відмосток біля багатоквартирних будинків. З міського бюджету, на суму 200 тис. гривень були додатково закуплені євроконтейнери для збору сміття. Також було закуплено та частково висаджено декоративних саджанців та дерев на суму 369 тис. гривень. Заробітна плата на комунальних підприємствах виплачувалась вчасно і в повному обсязі.

Слова нинішнього очільника Узинської ОТГ «Ми прийшли на повну розруху, та відсутність техніки» принаймні не відповідають дійсності. Усі дані роботи були виконані нами при бюджеті близько 16 млн. гривень, що в рази менше теперішнього бюджету ОТГ, який становить близько 110 млн. гривень. Люди, які працювали та виконували роботу в комунальних підприємствах, майже не змінились, а заборгованість по заробітній платі, складає майже 3 місяці. Про яку ефективність роботи керівництва Узинської ОТГ може йти мова. Недолугість керівництва  може призвести до колапсу в комунальній сфері міста.

- Які пріоритети Ви бачите для сталого розвитку громади, зважаючи на Ваш 12-річний досвід роботи на посаді міського голови?

- Запорукою розвитку громади я вважаю залучення інвестицій. Саме цим я зараз і займаюсь.

- Зрозуміло, що наразі Ви займаєтесь і підприємницькою діяльністю. Чи є у Вас плани балотуватися на наступних виборах до Узинської ОТГ?

- До обрання мене на посаду міського голови я тривалий час займався підприємницькою діяльністю, тому після роботи на посаді міського голови, я повернувся до своєї улюбленої справи. А оскільки до чергових місцевих виборів ще є час, це питання для мене не є актуальним.

Розмову вела Надія Савчук, "Моя Київщина"

Читати "Моя Київщина" у Facebook