Юрист Валерій Бондик: бізнесу на Київщині дуже важко, а ситуацію погіршують правоохоронці
"Моя Київщина" поспілкувалась із українським політиком та юристом Валерієм Бондиком про розвиток
та виживання середнього та малого бізнесу на Київщині.
- Як Ви знаєте, сьогодні близько 20% бізнесу в Україні
де-факто припиняє свою діяльність через локдаун. Дехто – тимчасово, а дехто
– назавжди. Чи вважаєте Ви причиною тому проблеми в комунікації між владою та малим і середнім бізнесом, що знаходяться
у стані загострення, зокрема на Київщині?
- Як юрист я безпосередньо зіштовхуюсь із проблемами малого та середнього
бізнесу, тож розумію наскільки їм зараз важко. Хоча було важко навіть у той
період, коли він простоював через усі можливі перевірки. Мова про те, що фіскальні
органи, Нацполіція відкривали кримінальні справи, які нічим не закінчилися та закрилися, а також конфісковували, приміром, газ і дизпаливо. Треба сказати, за
той короткий час, коли йшли юридичні процедури і ми доводили, що підприємство абсолютно
не винне в тому, що йому інкримінують, спрацював соціальний фактор – працівниці
заправок поїхали працювати в Польщу. А це робочі місця…
Найглобальніша проблема в тому, що поки бізнес простоював два-три місяці, як
результат – людей немає, бо вони виїхали на заробітки. Ми з вами знаємо, що
кожного дня до Києва із Білої Церкви приїздить на роботу декілька тисяч людей,
які увечері повертаються додому. Тобто доходи отримує київський бюджет,
натомість білоцерківський бюджет цих коштів не бачить. Це проблема бізнесу.
- Чи часто Ви захищаєте
інтереси малого та середнього бізнесу, що постраждали через певні дії органів влади?
- Якщо говорити конкретно, то я захищав інтереси маленьких АЗС – підприємства "Екогаз Прогрес" і "Автокомплекс "Анастасія", що в Білій Церкві. Хочу почати з того, що наші законодавці видали закон про ліцензування продажу скрапленого газу, тобто це новий вид діяльності, який необхідно ліцензувати. Хоча підприємство, як юридична особа, мало ліцензію, їм треба було отримати нову ліцензію на торгівлю вже скрапленим газом на заправках.
Варто зазначити, що це підприємство як маленька міська фірма обслуговує
здебільшого бюджетні організації: МНС, швидка
допомога, лісове господарство тощо. Але як цій АЗС далі обслуговувати
бюджетників, коли прийшли фіскали, інспектори податкової, узяли касову стрічку та нарахували фірмі шалено велику штрафну санкцію?
- Якою ж
була сума штрафної санкції для представника малого-середнього
бізнесу і чим завершилася історія?
- Штрафна санкція для цього малого-середнього бізнесу становила 250 тис грн. Який бізнес витримає такий штраф? Том ми, згідно з юридичними процедурами та кодексом про адміністративне судочинство, це рішення оскаржили та виграли вже дві
справи, зокрема й апеляцію, і скасували ці штрафи. Я впевнений, що ми й третю справу виграємо та анулюємо фінансову санкцію Київської обласної
податкової інспекції.
Свого часу Леонідом Кучмою був підписаний Указ про дерегулювання
підприємницької діяльності. Тобто держава не повинна заважати та лізти зі
своїми перевірками в бізнес, що сплачує податки та створює робочі місця.
- Як юристу, які конкретні приклади "незговірливості" малого бізнесу та влади Вам відомі на Київщині?
- Наприклад… Був такий начальник слідчого управління в Київській області підполковник Сергій Рикун. На мою думку, очолюючи правоохоронний орган, він займався неправовими речами. То тільки була назва "правоохоронний орган", а насправді йшов жорсткий "прес" шляхом порушення міфічних кримінальних справ.
На одній із малих АЗС паливо визнали речдоком і вилучили, і це я вже не
кажу про мобільні телефони та гроші працівників. Ми абсолютно законно в судовому порядку домоглися скасування факту визнання речових
доказів. Наразі діло фактично закрито, але ж ці речові докази треба повертати.
А тепер починається найцікавіше – повертати вони не хочуть, і вочевидь, не
можуть. Адже конфісковане паливо віддавалося на відповідальне зберігання такій
собі фірмі "Вікос-Юг", що зареєстрована в Миколаєві. Нічого, що фірма з
Миколаєва приїздила в Білу Церкву і приймала на відповідальне зберігання це
паливо? Але…
Так співпало, що тоді зійшлися можливості та бажання – відбулося засідання в щойно обраного президента Зеленського на тему допомоги бізнесу. Під цей
мейнстрім я звернувся в ДБР, які вгледіли в цій справі факт порушення та
відкрили кримінальне провадження вже щодо групи слідчих і вищезгаданого начальника слідчого управління в Київській області Рикуна. Останньому було вручено підозру, а керівництво перевело його на службу в іншу область. Тож захисти біснес у цій державі можна, але потрібно боротися. Зараз, власне, йде розслідування, а чим воно
закінчиться, не знаю.
- Окрім того, що державу здебільшого
називають шкідником для малого та середнього бізнесу, то її ще вважають
неефективним власником. Які Ваші думки щодо цього?
- Погоджуюсь із тим, що держава – неефективний власник. Це – аксіома. Повторюсь,
держава не повинна сунути носа в економіку та підприємства, бо нічого
ефективного та хорошого з того не виходить. Натомість вона повинна регулювати податками,
зрозумілими нормативними актами, тобто встановити правила. Також держава
повинна мати природні монополії, стратегічні підприємства, що безперечно залишатимуться в державній власності. Приміром, виробництво броньованої техніки,
магістральна залізна дорога тощо.
- А якщо говорити про
розвиток не тільки малого, а й великого бізнесу на Київщині, зокрема у 200-тисячній
Білій Церкві? Чого потребує місто та які успішні проєкти можете виділити?
- Звичайно, бізнесу потрібно давати ініціативу розвиватися, створювати
робочі місця. У Білій Церкві є хороші тому приклади: фармзавод "Біофарма", Льодова
арена "Білий барс" із власною хокейною командою. Це прекрасно.
Якщо говорити про напрямки, то насамеперд потрібно
підтримувати виробництво. Мова йде про сільгоспвиробництво, виробництво ліків,
продукти побуту тощо. Зокрема перевезення, оскільки так історично склалося, що
в Білій Церкві проходить магістраль залізничного транспорту. Відносно ж потенційних великих виробничих
підприємств, то в напрямку збереження екології потрібно ретельно верифікувати
таке виробництво – чи не буде там викидів в атмосферу, річку, тобто
збалансувати інтерес суспільства та бізнесменів.