Зміна влади на Київщині: у чому небезпека чергового десанту "парашутистів"
Так сталося, що зміна виконавчої влади на Печерських пагорбах автоматично призвела до зміни влади на рівні столичного регіону, оскільки відбулась своєрідна кадрова рокіровка: міністр територій Денис Шмигаль став прем'єром, а на його місце потрапив Олексій Чернишов, який трохи більше ста днів попрацював губернатором Київщини. Як оцінюють чергову зміну влади на Київщині політики й експерти з регіональної політики? Це і вирішив з'ясувати журналіст "Моєї Київщини"
Про кадрові рішення, які відбулися на позачерговій сесії парламенту 4 березня, "Моя Київщина" вже писала. Але сьогодні є сенс поміркувати над цим – більш ґрунтовно. Подвійне підвищення відповідальних за регіони – Олексія Чернишова – на міністерство, а Шмигаля, який лише недавно був головою Івано-Франківської ОДА – на прем’єрство, свідчить, що влада всерйоз занепокоєна своїми позиціями у глибинці, особливо на тлі протягування непопулярного в народі ринку землі і не зовсім до кінця зрозумілої адміністративно-територіальної реформи…
Однак, процедура чергової передачі влади в області (вже третьої за менш ніж річну президентську каденцію Володимира Зеленського) небезпечна тим, що вона може затягнутися на півроку, особливо, якщо за традицією останнього часу нам запропонують чергового "варяга" з командою "парашутистів".
Тим часом з урядового кварталу доходять різні чутки. Зокрема, новопризначений міністр територій Олексій Чернишов нібито залишається куратором Київщини від Кабміну. Водночас президентський офіс Андрія Єрмака буцімто делегував на регіон народного депутата Артема Культенка, а дехто стверджує, що куратором як столиці, так і всього столичного регіону стане його колега Микола Тищенко, який є кумом Єрмака. Нарешті подейкують, що остаточний список ще не затверджений Зеленським і це відбудеться дещо пізніше.
Сам по собі неофіційний інститут регіональних кураторів – річ широковідома і використовується перед виборами усіма потужними політичними силами. А чи не станеться так, що поряд з легальними кураторами від партії влади скрізь будуть їздити ще й нелегальні куратори- "смотрящие", подібні нардепу Юрію Корявченкову (Юзику з 95-го кварталу). Як пам'ятаєте, виключений з фракції "Слуга народу" нардеп Антон Поляков оприлюднив аудіо, де, за його словами, записана розмова "слуг народу", зокрема нардепа Юрія Корявченкова та деяких інших його колег з керівником місцевої поліції Кривого Рогу. Судячи з запису, учасники розмови обговорюють, як встановлювати владу в регіоні та відняти її у теперішніх "господарів" регіону.
Окрім того, трансформація влади не тільки на центральному, але й на регіональному рівні містить у собі низку інших ризиків. Яких саме?
Власне, це і намагався з'ясувати кореспондент нашого видання методом бліц-інтерв’ю-опитування.
Отже на запитання порталу відповідають відомі в регіоні політики, громадські діячі та експерти
Микола Спиридонов, політолог,
- Чи буде, на Вашу думку, зростати регіональний фактор в політиці, в зв'язку із призначеннями Шмигаля і Чернишова в новий уряд?
-З огляду на майбутні вибори – безумовно, але в регіонах і на місцях напередодні їх проведення, а тим паче в розпал виборчої кампанії, головними все ж таки будуть загальноукраїнські соціальні проблеми: зарплати, пенсії, тарифи.
В зв'язку зі змінами в сфері децентралізації роль місцевих еліт, в тому числі на Київщині, має зростати. Хоча досі процеси децентралізації були здебільшого декларативними…
-Нині мабуть важко сказати- хто персонально стане новим керівником області. Але, на Ваш погляд, яку групу впливу у владній команді він представлятиме?
- Останнім часом на владному Олімпі серед "соросят", людей Коломойського й Пінчука стали помітні й люди найпотужнішого українського олігарха- Ріната Ахметова. Той же Шмигаль певний час займав ключові посади на західноукраїнських енергокомпаніях ДТЕК останнього. Між ними явно відбувається перерозподіл сфер впливу. Тож при остаточному прийнятті кадровго рішення по губернатору Київщини, Призидент буде враховувати інтереси усіх цих груп, як і перспективи місцевих виборів.
Але з огляду на те, що вибори- річ недешева, цілком можливо, що столичний регіон буде кадрово "зміцнюватися" саме за рахунок топ-менеджерів Західноукраїнських компаній ДТЕКу чи ФК "Шахтар".
Втім, вже добрих півтора десятки років, посада Глави обласної державної адміністрації- політична , тож за квотним принципом і розподілялась. А оскільки за фактом існування монобільшості "Слузі народу" ділитися владою серед політичних конкурентів не потрібно, тут скоріш за все буде відбуватися змагагання квот впливу у самій владній команді.
- Хто ж стане куратором Київщини на майбутніх місцевих виборах?
-За моєю інформацією, куратором від партії влади , як столиці , так і столичного регіону стане відомий ресторатор і в минулому- телевізійний шоу-мен, нардеп від фракції "Слуга народу" Микола Тищенко, який на 219 столичному округу переміг на парламентських виборах кандидатуру Олександра Третьякова. Між іншим, є підстави вважати, що на майбутніх виборах саме він- Микола Тищенко, а не Олександр Ткаченко буде балотуватися на посаду мера Києва від партії влади.
-Яка б група впливу не взяла гору- у боротьбі за столицю і столичний регіон- чи будуть вони лобіювати фінансово-економічні інтереси свого оточення?
-Безумовно. Втім, так було завжди, Але було б оптимально, щоб у процесі призначення бюджетних преференцій та у процесі прийняття регіональних програм розвитку, адекватним чином враховувалися й інтереси територій та їхніх мешканців.
Чи є на Ваш погляд небезпека нової світової фінансово-економічної кризи та фінансового дефолту України?
Людство рухається у бік нової кризи на усіх парах. Щодо можливого дефолту країни? Ви знаєте у 2014 му році , коли прибутки людей обвалилися у три рази- то і був неоголошений дефолт, коли держава свої зовнішні зобов'язання частково перекинула на плечі людей. Аргентинського сценарію дефолту мабуть не буде, але цілком можливе заморожування окремих соціальних програм та секвестр бюджету.
-Однак попереду вибори.Як владі йти на них без традиційного соціального загравання з виборцем?
-Цілком, можливо, що за сценарієм уряду Януковича, вони зараз будуть заощаджувати кошти (вже зараз новий Кабмін заявив, що припиняє на певний час обіцяну раніше процедуру індексації пенсій) , аби у вересні-жовтні спрямувати гроші на соціальні потреби населення. Не здивуюсь, що певна частка електорату проковтне цю передвиборчу наживку.
Сергій Возний, екс-голова Києво-Святошинської РДА, депутат Києво-Святошинської райради, громадський діяч.
- Недавній керівник області Олексій Чернишов призначений міністром. Як би Ви прокоментували це призначення?
- Я маю надію, що новопризначеному Міністру територій Олексію Чернишову вистачить мужності й духу вибудовувати державну політику, а не політику приватних кампаній, які б давали йому відповідні доручення.
-Разом з тим, на рівні обласної влади утворилась ключова вакансія. Яким критеріям мав би відповідати наступний керівник КОДА?
- Я сподіваюсь, що нарешті в країні закінчаться експерименти з призначенням на посаду губернаторів недієвих керівників, а навпаки, до влади будуть залучати осіб з певним досвідом та навичками державного менеджменту.
-А те, що у нас останнім часом стали призначати переважно вихідців з інших регіонів, Вас це не засмучує?
-Оскільки у державному управлінні діє прицип безперевності влади, я б не став так драматизувати географічне походження керівників, важливіше – державницька позиція та послужний список володаря владного мандату. Те, що губернатором може стати людина – з досвідом- не погано, аби- жуліки старі не приходили.
- Економічна криза загрожує Україні та столичному регіону, зокрема?
-А вона вже є. Експерти пишуть, що маємо падіння промисловго виробництва на рівні - 5-7 %, а я думаю, що насправді треба казати про усі 15-20%. Те, що гривня останнім часом зміцнилася- ніби непогано, але для виробників-експортерів це- негативний супутник, бо вони суттєвому втрачають на валютній виручці. Через це в регіоні чимало підприємств вимушені йти на скорочення кадрів…
-Друге поспіль позачергове пленарне засідання парламенту присвячене кадровому питанню в Гепрокуратурі. Скажіть, на Ваш погляд,- чи залежить від роботи Офісу головного прокурора робота прокурорів на місцях? Пригадую, як торік на сесії Облради навіть намагалися висловити недовіру обласному прокуророві після того,як він відмовився від звіту…
-За законом місцеві прокурори мають двічі на рік звітувати перед представницькою радою. Скажу відверто: робота чинного прокурора Києво-Святошинського району мені не подобається.
Сергій Кармазін, депутат Київської обласної ради. Голова Постійної комісії Облради з питань соціально-економічного розвитку, промисловості, підприємництва, торгівлі, регуляторної, інноваційно-інвестиційної політики, зовнішньоекономічних зв’язків та фінансового забезпечення розвитку області.
-Чи вважаєте Ви позитивним, що в нас так часто змінюється перша особа регіону?
- Як відомо, запорукою розвитку є певна стабільність, а зміна команди є порушенням системності роботи, що не може бути позитивом.
-Є побоювання, що новий губернатор буде призначений не з числа місцевої еліти, а ним знову стане варяг-парашутист, який запропонує на ключові посади в керівництві області своїх людей…
-Та хто б не був за походженням новий керівник ясно, що він буде прагнути бачити в особі своїх заступників тих, кому він може довіряти, а це означає- нові конкурси, затягування часу. Окрім того, потрібно освоювати прийнятий у грудні бюджет Київщини та здійснювати задекларовані раніше заходи.
В нас весь час були реформи, які ми з року в рік відтерміновували у впровадженні, і тепер, коли їх потрібно реалізовувати, через цей суб’єктивний кадровий чинник справа знову може гальмуватися. Розпочали програму "Нова освітня школа". Розпочали- не закінчили- Кабмін знову якісь новації пропонує. Першого квітня державний бюджет перестає фінансувати другу ланку охорони здоров’я. Колективи лікарень зараз знаходяться у підвішеному стані, бо не знають- як саме вони будуть надалі виживати?
Прийшов новий Уряд і перше, що він зробив- призупинив дію прийнятих раніше галузевих програм та відповідних законопроєктів. Шмигаль чітко заявив: стоп -все, що було ставимо на паузу, бо ми хочемо розібратися в ефективності кроків попередників.. Наступним кроком буде- подача вже програми дії нового Кабміну, а це означає- перегляд державного бюджету, з подальшим корегуванням галузевих та регіональних програм розвитку, що не може не позначиться на самопочутті міст, районів, селищ.
Разом з тим, до позитиву команди Олексія Чернишова можна віднести злагоджену роботу з Облрадою і вчасно прийнятий бюджет, що полегшить роботу новій команді КОДА, оскільки перегляд бюджету поточного року буде можливий у разі його перевиконання у подальшому або перерозподілу тих коштів, які були заощаджені за підсумками року попереднього. Тобто у нового керівництва регіону буде своєрідний карт-бланш на розвиток: оскільки потяг вже поїхав і важливо тільки його не зупиняти.
Важливо, щоб нова команда не гралася у політику, а зосередилася на господарській діяльності, щоб область не просіла у виконанні головних показників соціально-економічного розвитку, бо сьогодні вона більш-менш тримається у верхній частині загальноукраїнського рейтингу.
-А чи здатна представницька гілка влади- в особі її депутатського корпусу Облради- виконувати певну стабілізаційну роль, доки у виконавчій – відбуватимуться кадрові пертурбації?
-Безумовно. Прийнятий 19-го грудня кошторис регіону та програма розвитку на поточний рік- запорука цьому. Якби бюджет прийняли (як раніше бувало)- у квітні- травні, -то регіон би штормило. Наразі усі ОТГ, які утворилися, усі райони та міста обласного підпорядкування- прийняли свої бюджети, які інтегровані на регіональні програми фінансування (освіта, охорона здоров’я, інфраструктура, у тому числі- будівництво та догляд за дорогами). А уявимо собі- якби ми не прийняли бюджет у грудні? Нова команда довго б розбиралася у цифрах та не скликалася б сесія для затвердження бюджетних зобов’язань…Пригадуєте- як три місяці не збиралася сесія та не приймалося будь-яке серйозне рішення, коли область очолив Бно-Айріян…
При зміні влади є ще й суто психологічний чинник. Хто б не прийшов на область- ця людина завжди захоче показати, що тут вона- головна, а це буде неоднозначно сприйматися на місцях…
-Зараз багато говорять про загрозу нової світової фінансово-економічної кризи, каталізатором якої можуть стати епідемія короновірусу та непрості відносини між ключовими економіками світу- США та Китаю. З огляду на драматичні стосунки України з МВФ- чи не є реальною криза власне нашої економіки та фінансової системи країни, аж до перспективи дефолту?
- У нинішні часи- можливо все. Тим паче, існує величезна дірка у державному бюджеті. Разом з тим, позитивом, як це не парадоксально звучить, є те, що ми в режимі турбулентності нашої економіки та фінансів знаходимся вже понад шість років. Тобто- адаптовані до найгірших сценаріїв розвитку подій. Іноді – здається- досягли – самого дна, але- як жартують- знизу ще постукали…
Позитивом є те, що місцеві бюджети в цілому виконуються і ми не так залежимо, як раніше від митних зборів. Кошти на місцях є, але існує загроза (як це було, скажімо, у 2015-му році), коли казначейство весь час притримувало місцеві кошти і закривало дірки загальнодержавного бюджету…
Щодо глобального контексту. Хто дасть гарантію, що новий уряд протримається більше року? А за таких обставин, ні міжнародні фінансові структури, ні окремі світові ключові гравці можуть не дати ні копійки, а віддавати раніш позичене- потрібно. Експерти стверджують, що світова криза три роки штучно утримувалась і тепер той же короновірус спричинив до падіння акцій на світових фондових ринках Ми країна- переважно сировинна, експорт нині наполовину скорочений, курс національної валюти штучно занижений, а через бідність українці споживатимуть лише найпотрібніший імпорт. Але, як свідчить досвід, за будь-яких обставин, ми здатні швидко пристосовуватися до них.
Олексій Дорошенко, депутат Обласної Ради, економічний експерт.
- Пане Олексію, як Ви вважаєте, чи посилить регіональну складову в роботі центральної влади перепризначення в профільному міністерстві територій з огляду на той факт, що і новий прем'єр донедавна був губернатором на Івано-Франківщині?
-Сто відсотків – ні. Я в це не вірю. А те, що ці люди очолювали регіони в досить малий термін- це не дало їм як слід здобути досвід саме першої особи області, тому вони скоріш за все будуть керуватися іншими мотивами…
Парадоксально, але за останні роки єдиною людиною на посаді керівника області, яка знає що робить- був Олександр Терещук, не дивлячись на його дещо важку репутацію.
-Чи є у Вас інсайдерська інформація хто власне очолить столичний регіон?
-Ні, більш того, п'ять хвилин тому я спілкувався з людиною, яка розбирається у кадрових пертурбаціях на горі значно краще і той сказав- що поки що ніхто нічого не знає…
-Таким чином, перший заступник голови КОДА Олександр Скляров буде виконувати обов'язки губернатора до нового президентського кадрового призначення?
- Так, але скоріш за все, він піде за Чернишовим у міністерство.
-І все ж хто на Вашу думку стане новим губернатором - "варяг"чи місцевий?
- Оскільки процедуру перетасування кадрів вже можна назвати фірмовим стилем Зеленського, то скоріш за все це буде людина зі сторони. Можливо, хтось у новій команді й буде формально пов’язаний з Київщиною (оскільки тут колись навчався або працював), але навряд чи хтось з потенційних неофітів серйозно вкорінений у регіон, аби сказати що досконало знає Київщину та її проблеми…
Візьмемо тих же народних депутатів, які перед виборами позиціонували себе як захисники інтересу регіону. Зараз у більшості випадків якоїсь системної роботи на місцях вони, м’яко кажучи, не проводять. Тож згодом можна буде констатувати: "як прийшли- так і пішли"…
Нині президент продемонстрував більш жорсткий підхід до кадрів і для реалізації своєї політики буде намагатися брати відповідно жорстких виконавців і при цьому не захоче ділитися з ними владою.
Якщо у нас буде призначена абсолютно нова команда, то дійсно потрібно буде 3-4 місяці аби увійти в курс справ. Разом з тим, літо – час відпусток і новий губернатор зі своїми підлеглими впритул займатимуться справами у вересні, коли власне й стартує виборча кампанія місцевих виборів…
Не важко здогадатися, що однією з місій нових губернаторів на місцях і стане формування виборчих штабів по підтримці кандидатів у місцеву владу від "Слуги народу".
Але якщо Зеленський занадто заграється у кадрову чехарду, він може суттєво послабити свої позиції на місцях. Адже виборча кампанія – це не тільки телевізійна реклама, але й неабияка організаційна робота на місцях, в тому числі й серед свого потенційного електорату.
На парламентських виборах як було? - Кандидатам від "Слуги народу" казали- ми вам даємо бренд, який гратиме на ваше обрання, але потім жодних зобов’язань перед вами не матимемо. Нині такий прагматичний підхід може не спрацювати, бо місцеві функціонери й громадські активісти за свої зусилля будуть прагнути мати щось натомість, у тому числі й ще на стадії авансів…
-Чи зуміє влада ближче до осені закумулювати кошти на соціальні потреби виборців?
-Покаже час, але нині найбільший удар під дих владі стала відмова від індексації пенсій, яку раніше обіцяли. За контрастом хочу пригадати, як минулого року відбулася найбільша індексація пенсій (приблизно на 14 %), яку Петру Порошенку вдалося здійснити, всупереч угоді з МВФ і навіть прийнятому раніше бюджету…
-Цілком можливо, що нині цю індексацію навмисно відтермінували до 1 жовтня, поближче до виборів. Але хочу у Вас запитати: чи дійсно фігура – губернатора – нині настільки ключова? Тим паче триває децентралізація та адміністративно-територіальна реформа…
-Звичайно, керівник облдержадміністрації – нині далеко не секретар Обкому, як це було за радянської доби. У нас на десакралізацію цієї посади вплинула й занадто часта їх заміна. До того ж новий губернатор буде тримати у пам’яті кар’єру своїх попередників…Навіщо серйозно впрягатися у роботу, якщо через півроку-рік тебе теж замінять?!...Дехто обласний щабель влади й буде сприймати здебільшого як одну зі східців власної кар’єри…
-Повернемося до проблематики виборів. Чи зуміє восени команда влади повторити минулорічний електоральний здобуток?
- Відверто кажучи, поки що відносно високий рейтинг партії "Слуга народу" тримається виключно на харизмі Президента. Але харизма не може бути вічним двигуном, тим паче на рівні регіонів. Той же Чернишов, який нині пішов на підвищення,- він майже не зустрічався з керівниками місцевих органів влади. Усі мери найбільших місць регіону лише ручкались з ним під час нарад, а безпосереднє спілкування з ними він делегував своїм заступникам.
-Кажуть, що Чернишов все одно залишається куратором регіону від Кабміну, а новий керівник Офісу президента Андрій Єрмак призначив власного куратора Київщини…
- Те, що писалося тижнів два-три тому, - застаріло. Бо невдовзі всі ці таблиці регіональних кураторів Зеленський обнулив. Він на нараді у вузькому колі заявив, що вперше чує про цих регіональних уповноважених і згодом сам особисто займатиметься призначенням кураторів…
Сергій Замідра, селищний голова Немішаєва, експерт офісу реформ у Київській області, заступник Всеукраїнської асоціації громад.
-Місце голови Київської ОДА – знову вакантне. Чи є у Вас особисті сподівання, що новий президентський намісник посилить процеси децентралізації в області?
-Зможу прокоментувати тоді, коли буду знати якими будуть підходи нового керівника регіону до розвитку територій. У нас глобальна проблема в країні, що досі Мінрегіон займався переважно забудовою й архітектурою і виходило, що відомство здебільшого опікувалося розвитком міст, а не громад та сільських територій, як це відбувається в інших країнах.
Я думаю, невдовзі відбудеться зустріч членів нашої асоціації місцевого самоврядування з новопризначеним міністром, і ми почуємо його бачення цієї проблематики, якщо буде намагання виправити цей перекіс- це вже буде позитивом.
Трохи дивує, що на сьогодні немає міністра економічного блоку.
-Але повернемося до вакансії. Яким характеристикам має відповідати на Вашу думку новий губернатор?
-Найперше, він має бути невідірваний від громад та усвідомлювати, що вже з жовтня громади будуть виходити на той рівень, який займали попередні структури, бо в нас проголошений курс саме на будівництво країни громад. Також він має оперативно реагувати на всі складнощі в запровадженні на місцях медичної реформи. І тут важливим буде процес налагодження комунікацій між регіоном та місцевим самоврядуванням.
Але хто би не прийшов на місце керівника регіону, йому все одно потрібен буде певний час, аби увійти в курс справ. Якщо ти не працював в апараті - тобі потрібен буде час, щоб розібратися, які тут йдуть потоки- інформаційні та фінансові, хто за що відповідає на території, на кого ти реально можеш розраховувати у департаментах при вирішенні того чи іншого завдання.
У будь-якому випадку, важливо, щоб усі нові призначенці на рівні регіонів або уряду- розуміли специфіку роботи сільських і селищних громад та знали потреби пересічних українців, щоб прогнозувати як буде реалізоване конкретне їхнє рішення на місцях, інакше вони можуть зіткнутися із супротивом.
Олександр Воронін, "Моя Київщина"
Читати "Моя Київщина" у Facebook