Оповідання "Валентина" з циклу "Жінки з мого села"
Тетяна Іванчук (письменниця)
Баба Валя
не вважає себе міською. Напинає хустину, як сільські молодиці і сама з себе кепкує: "З села виїхала,
а в гОрод не доїхала!". Це було б смішно, якби виїхала кілька років тому, але в місті вона живе вже
більше як півстоліття! І ніяк не
звикне. І ніяк не забуде села. Спогади інколи мучать її своєю нав'язливістю, з
ними лягає і встає.
За свій
довгий вік набачилася всього: і доброго, і лихого, то й згадати є що.
Найперші свідомі спогади болять, немов ті підрізані серпом пальчики у маленької
дівчинки Валі, яка разом з мамою та жінками з ланки у низько напнутій від сонця
біленькій лляничці полола просо від
свиріпи. Ще й серп завеликий для дитячих долоньок і тоненькі ніжки заплутуються в густому
просі, що стоїть широченним ланом аж до обрію. В спекотне передвоєнне літо після голодних 33-37 років
небачено щедро зародили поля і
хлопчиків народилося вдвічі більше, ніж
дівчаток. Старі люди скрушно хитали
головами: "Не до добра це. Буде війна".
Лихо не забарилося. Батька Валиного, колгоспного бухгалтера, який вже
тоді мав п'ятеро дітей, призвали на війну.
Недовго повоював, отримав поранення і його комісували. Валя нарівні з дорослими
працювала для перемоги. Ходили з однолітками
до молотарки, тягали непосильні для дитячих рук снопи. Війна підкотилася
до села. Село переходило з рук в руки. Коли радянські війська відступили, до села
зайшли фашисти. До хати на вигоні, де
жила Валя, набилося сусідських дітлахів. Сиділи налякані в сінях, коли зайшов
фашист з засуканими рукавами з автоматом через плече.
Мати з хати винесли сяку-таку
провізію у старенькому фартушку. Але він
якось рвучко одхрестився довгими, мов граблі, руками, став у сінях,
розкарячивши ноги, і почав рахувати: "Айн, цвай, драй, фір..."- і
махнув рукою. Дістав з нагрудної кишені фото
білочубого хлопчика:-"Кіндер"-, погладив фото, немов голівку
свого сина , дістав з кишені пригірщ
сірого рафінаду, висипав обережно найстаршому в тремтячі долоньки і пішов. На всіх не вистачило, ділилися по
шматочку.
Село стояло на кордоні між воюючими сторонами. Зараз би це звалося
лінією розмежування. Доки село було під німцями, у ньому працювали школа, лікарня, засівалися поля. А потім
прийшли "визволителі". Найперше, що зробили, витягли і зарізали
корову та підсвинка. А ще посеред зими
з єдиного вулика витрясли на сніг бджіл, шукаючи вощину. Поживи з неї було
мало, тому забрали невеличкий глечик
меду, який тримали, аби підживити бджіл навесні. Мед
"визволителі" з'їли, а глечика розбили. Батько на той час знову
був призваний на службу. І коли мама Оксана, плачучи поскаржилася
командирові на безчинства його солдат, той
гримнув:"Молчать! Будем назад возвращаться, сожгем к чертовой матери! Все вы тут предатели, немцам служили!"
Назад вони
не повернулися. Поверталися інші.
Колесо історії проїхало по селу незмащене, скрипуче, залишаючи шрами на
тілах і
в душах селян та їх дітей. Якось до села дійшла звістка, що поряд буде
проходити колона вояків на фронт, серед яких і батько, Роман. Валя з мамою
пішки ішли кілька кілометрів до сусіднього села. Валя несла в глечику молоко, а
мама у фартуху сухий подрібнений тютюн.
На околиці
сусіднього села вже зібрався невеликий натовп. Ось з-за пагорба показалася
колона. Вояки сяк-так обмундировані, ішли, наче в'язні, їм не дозволили
спинитися ні на мить. Валя на ходу наливала молоко в кухлі, воно розливалося по
дорозі, а мама Оксана по жмені роздавала тютюн солдатам, видивляючи серед них
рідне обличчя. Тільки й встигла рукою доторкнутися до руки, що тримала гвинтівку.
Колона, як велика сіра гусінь, проповзла, здіймаючи куряву і почала щезати з виду. І тут Валя, як
стара, заголосила: "Ой, на кого ж ви нас покинули?!". У натовпі
захлипали жінки, запричитали, заламуючи руки до неба. Це був останній раз, коли
Валя з мамою бачили свого батька та чоловіка. Він загинув за 50 кілометрів від села. Снаряд зірвався поряд,
вивернувши йому всі нутрощі. Але про це Оксана та діти дізнаються аж в 1946 році від очевидця
з сусіднього села, який теж був
поранений, але вижив. Хтозна, чи встиг Роман хоч раз вистрелити зі своєї
гвинтівки? Встиг тільки сказати, що у нього семеро дітей. Лежить там у
братській могилі, а семеро його сиріт ще мають вижити у цьому жорстокому світі,
ще будуть збирати колоски, за які ледь не потраплять до тюрми, ще будуть
навчатися в школі по черзі, бо на всіх - одна пара солдатських чобіт, ще мають знайти своє місце
в житті
без підтримки і захисту - без свого тата.
Війна відкотилася далі. Заживали мозолі на
дитячих долоньках, бо разом з дорослими ходили за село рити окопи. Треба жити,
треба далі жити. Валя, як найстарша з-поміж дівчат, найбільш вболівала за маму.
Заходила зима. Вдома з табуном дітей стара
бабуся та Валя. Треба піч витопити, а нічим. Бере Валя мотузку від криниці, що на вигоні. До тої криниці сходилося півсела по воду, бо вода була добра, аж осолодовата. Пішли з дівчатами закрадатися до
колгоспної скирти.
Дівчата нав'ючили менші в'язки , то
шамкіше поверталися назад, а Валя
мабуть трохи передала куті меду. Ледь завдала на плечі
в'язку з соломою, рушила йти. Аж тут – гульк, голова сільради на коні з
нагайкою. Під’їхав до дівчини, на
куфайці зблиснула від сонця медаль. Він
ошкірився, дістав сірники – чирк - і
солома зайнялася прямо над головою
дівчини. Валя кричить, тримає в'язку, а солома, як факел, палає, вже й у плечі
жарко. Дівчина ще пару кроків ступила і
відпустила мотузку. В'язка осипалася жаром під ноги. На голові тліла хустина,
плечі обпекло, дарма, що одягнена в перелицьовану на дівчачий лад солдатську
шинелю. Смикнула за мотузку і...вихватила лише кусень, обгорілий і чорний. А
вершик на коні, поблискуючи медалькою та поцвьохуючи нагайкою, похихотів на
село. Валя йшла і не бачила дороги. В
руках несла обрубок мотузки. Чим тепер
води дістануть?